Elementförbruknings fråga

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
suzuki
Tänkte köpa ett fläktelement till min lägenhet, elementet jag tittat på är på 2000W försökte räkna på vad det skulle kosta att ha ett sådant på 24h i 30 dagar och jag fick fram 1440kr stämmer min uträkning och blir det någon värme från ett sådant element?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20792576

ca 100öre kWh x 24h x 30 dagar.

Det är nu man önskar att man hade hängt med på mattetimmarna i skolan.

Tack!!!

1440 kWh blir det i alla fall om elementet står på maxeffekt dygnet runt. Vill du veta exakt vad du betalar för en kWh så kan du kolla på din senaste elräkning.
På frågan om det blir någon värme från ett sådant element svarar jag: Ja!

ja du blir svettig när räkningen ska in.... din matte stämmer, men även din skepsis. Nej, det ger nån inte vidare trivselvärme. För det första låter det, för det andra sprider det på tok för dåligt, å för det 3:e dålig ekonomi.
Klart det funkar i nödfall men helst nej!

Vad har du för värme annars?

Köp en sådan däringa lite elmätare som man kan sätta i vägguttaget så får du snorkoll på grejorna.

Konvektorelement (som jag misstänker det är frågan om) är bra, dom cirkulerar den redan uppvärmda luften, så du behöver knappast räkna med fulleffekt hela tiden.

Jag har ett i garaget som varvar upp när man kör in en kall bil, men det stänger av relativt snabbt för att garagets grundvärme räcker.
Vad det konvektorelementet gör är att tillföra ytterst lite värme, men sätta snurr på den varma luft som finns.

Bor i en lägenhet med en temperatur i luften på 19grader och en golvtemperatur på mellan 16 och 19 grader, köket under köksbordet 16grader överallt annars 18-19grader även väggarna utåt är ca 17 till 19 grader.
Jag, tjejen min och dom som hälsar på fryser helatiden och ingen annan i huset tycker dom har kallt.
Har luftat elementen.
Alla jag frågat har ungefär 22grader inne när jag mätt med samma termometer och sådan där laservärmepistol mojäng som mäter yttemperatur har jag fått ca 19 till 21 på väggar och golv hos dom.
Köper jag ett sådant element så får hyresvärden vara med och betala.

Konvektorelement (som jag misstänker det är frågan om) är bra, dom cirkulerar den redan uppvärmda luften, så du behöver knappast räkna med fulleffekt hela tiden.

Jag har ett i garaget som varvar upp när man kör in en kall bil, men det stänger av relativt snabbt för att garagets grundvärme räcker.
Vad det konvektorelementet gör är att tillföra ytterst lite värme, men sätta snurr på den varma luft som finns.

Yes, termostatstyrd konvektor antar jag åxå, men som all frusna människor nöjer dom sig säkert inte med en varm bil, utan den kommer stå på på full patte tills luften kring den säger no till termostaten, vilket inte lär hända snabbt. Därför dyrt!

Bor i en lägenhet med en temperatur i luften på 19grader och en golvtemperatur på mellan 16 och 19 grader, köket under köksbordet 16grader överallt annars 18-19grader även väggarna utåt är ca 17 till 19 grader.
Jag, tjejen min och dom som hälsar på fryser helatiden och ingen annan i huset tycker dom har kallt.
Har luftat elementen.
Alla jag frågat har ungefär 22grader inne när jag mätt med samma termometer och sådan där laservärmepistol mojäng som mäter yttemperatur har jag fått ca 19 till 21 på väggar och golv hos dom.
Köper jag ett sådant element så får hyresvärden vara med och betala.

Betalar hyresvärden din hushållsström? :va
Bor du på bottenplan å dina grannar över har lite varmare? Då e dina radiatorer strypta för mycket. Hur gammla e dina radiatorer?

Last edited:
Om du inte gjort det redan så börja med att skruva bort termostaten på dina element och kontrollera att den lilla piggen rör sig fint ut och in när du trycker på den. Kan fastna inne ibland om det är gamla element.

Om du inte gjort det redan så börja med att skruva bort termostaten på dina element och kontrollera att den lilla piggen rör sig fint ut och in när du trycker på den. Kan fastna inne ibland om det är gamla element.
Fast sånt bör man be värden göra! Det är lite jobbigt att förklara varför man har skruvat isär elementet och hällt ut ett par kubik elementvatten i lägenheten, både för värden, försäkringsbolaget å grannarna om något går sönder när man är där å skruvar!

Yup, å e de antikt huset ni lever i å har enrörssystem så försök byt lägenhet med grannen ovanför.... men ange inte detta skälet. hehe

Fast sånt bör man be värden göra! Det är lite jobbigt att förklara varför man har skruvat isär elementet och hällt ut ett par kubik elementvatten i lägenheten, både för värden, försäkringsbolaget å grannarna om något går sönder när man är där å skruvar!

Skruvat av termostaten! Vredet till termostaten så man kommer åt piggen!...Eller ja kanske ringa värden ändå!

Last edited:
Nej hyresvärden betalar inte min hushållström men om mina grannar har en behaglig inomhustemperatur och inte jag så måste något göras har även kollat på socialstyrelsens hemsida om lägenhetsvärme och vi ligger på gränsen för vad som ska vara en olägenhet och inte på något område är vi inom rekomenderade värden så en hyressänkning tycker jag vore på sin plats om jag måste sätta in ett extra element.

Bor på mellanplan har en under och en över vet ej hur gamla elementen är, när jag mätte dom så gav dom ca 46 grader men det säger nog inte så mycket.
Har en polare som skulle komma upp och sova på soffan en vecka, efter 2 nätter drog han till sin brorsa för han var rädd för frostskador.
Jag vet att jag är frysen av mig men det är inte tjejen min och när jag är på jobbet ett stillasittande jobb så kan jag frysa men inte fryser jag om fötterna så det gör ont, vakna på natten svettig under en filt ett täcke och överkastet så värker det i armen om man sticker fram den ur täckena.
Tycker att man ska kunna sitta i soffan i kalsongerna och se på tv utan att frysa det har gått i dom andra lägenheterna men nu har jag hellyhansen långkalsonger kronans vinterkofta tunn mössa och tjocksockar.
Tycker det är sjukt, tjejen är inte lika mycket klädd men hon går alltid med en filt OCH duntäcke virad omkring sig och jag lär ju inte ha blivit frusnare sedan i fjolvintras.

Sist jag hade med vattenburen värme att göra funkade det så här:

I flerfamiljshus med vattenburen värme brukar man vara tvungen att
strypa eller shunta (beroende på hur rören är dragna) flödet i lägenheterna
närmast värmekällan för att man ska få någon värme i lägenheterna längst
ifrån. Efter ett tag brukar frusna boende komma på hur man ställer om
strypningen/shunten för att göra sin egen lägenhet varmare...
... och se till att grannarnas lägenheter blir kallare och få hela värmesystemet
i obalans.

De som kommer på sist hur man gör och de som bor längst från
värmekällan får frysa.

Nej hyresvärden betalar inte min hushållström men om mina grannar har en behaglig inomhustemperatur och inte jag så måste något göras har även kollat på socialstyrelsens hemsida om lägenhetsvärme och vi ligger på gränsen för vad som ska vara en olägenhet och inte på något område är vi inom rekomenderade värden så en hyressänkning tycker jag vore på sin plats om jag måste sätta in ett extra element.

Bor på mellanplan har en under och en över vet ej hur gamla elementen är, när jag mätte dom så gav dom ca 46 grader men det säger nog inte så mycket.
Har en polare som skulle komma upp och sova på soffan en vecka, efter 2 nätter drog han till sin brorsa för han var rädd för frostskador.
Jag vet att jag är frysen av mig men det är inte tjejen min och när jag är på jobbet ett stillasittande jobb så kan jag frysa men inte fryser jag om fötterna så det gör ont, vakna på natten svettig under en filt ett täcke och överkastet så värker det i armen om man sticker fram den ur täckena.
Tycker att man ska kunna sitta i soffan i kalsongerna och se på tv utan att frysa det har gått i dom andra lägenheterna men nu har jag hellyhansen långkalsonger kronans vinterkofta tunn mössa och tjocksockar.
Tycker det är sjukt, tjejen är inte lika mycket klädd men hon går alltid med en filt OCH duntäcke virad omkring sig och jag lär ju inte ha blivit frusnare sedan i fjolvintras.

Ajdå, där föll teorierna om värmetillförseln. Ni har alltså 46 grader på elementen.... men ni måste ju ha ett djuriskt tapp nånstans. Jag skulle vilja skylla på isoleringen men om grannarna har det ok så faller ju det med

Jag har tänkt men kommer inte på nåt som e fel...... men testa att stänga all ventiltion å se vadet gör, öppna sen det ni måste, typ badrumsfukt. Har ni ett ventsystem som styrs via köksfläkten så ställ den på 0. OM värmen kommer, så testa att öppna lite här å var. Helst på ett ställe i sänder

Sist jag hade med vattenburen värme att göra funkade det så här:

I flerfamiljshus med vattenburen värme brukar man vara tvungen att
strypa eller shunta (beroende på hur rören är dragna) flödet i lägenheterna
närmast värmekällan för att man ska få någon värme i lägenheterna längst
ifrån. Efter ett tag brukar frusna boende komma på hur man ställer om
strypningen/shunten för att göra sin egen lägenhet varmare...
... och se till att grannarnas lägenheter blir kallare och få hela värmesystemet
i obalans.

De som kommer på sist hur man gör och de som bor längst från
värmekällan får frysa.

As i said..... men ingen vet hur gammalt det e eller om det e ett eller tvårörssystem

Last edited:
Har du tips så jag kan trimma elementena uppskattas det oerhört mycket.

Det riktiga är ju att inte hålla på och skruva själv, utan att prata med
hyresvärden. Det är hans ansvar att se till att värmesystemet är balanserat.

Säg till hyresvärden att du har hört av några icke namngivna grannar att
man kan skruva någonstans själv så att det blir varmare.
Då kommer han att bli förbannad och skruva ner grannarnas värme. :)

Det riktiga är ju att inte hålla på och skruva själv, utan att prata med
hyresvärden. Det är hans ansvar att se till att värmesystemet är balanserat.

Säg till hyresvärden att du har hört av några icke namngivna grannar att
man kan skruva någonstans själv så att det blir varmare.
Då kommer han att bli förbannad och skruva ner grannarnas värme. :)

Det är ju sant! Men vad kan du mickla med själv på en gammal radiator?

Fångarna på Kumla klagade också på värmen i cellerna
Fängelsechefen svarade "inte konstig, med så många dåliga element på ett ställe"
En fånge reste sig och sa: Jag sitter inne för "kreativ-bokföring", jag var rörmokare, enligt min expertis beror dålig värme sällan på dåliga element, utan oftast på skit i ledningen.

Be hyresvärden kolla att det flödar som det ska, speciellt om det är gamla rör.
För ni har väl inte målat om och målat elementen?

Fångarna på Kumla klagade också på värmen i cellerna
Fängelsechefen svarade "inte konstig, med så många dåliga element på ett ställe"
En fånge reste sig och sa: Jag sitter inne för "kreativ-bokföring", jag var rörmokare, enligt min expertis beror dålig värme sällan på dåliga element, utan oftast på skit i ledningen.

Be hyresvärden kolla att det flödar som det ska, speciellt om det är gamla rör.
För ni har väl inte målat om och målat elementen?

grannen under och över har värme, själva har dom 46 grader ut.... det e snudd på handanläggningsgränsen (jeffla ord) då har dom målat på bra... för att ha 19 gr innetemp

F.ö. e cellförändringar inget vidare bra.. hehee

Last edited:
Elementet blir varmt, men luften i rummet värms i för liten utsträckning... Har du en vanlig fläkt skulle du kunna ställa den så den blåser på ett element - ju mer luft som rör sig vid elementet, desto mer luft väms upp. Kanske ingen permanent lösning, men alla förbättringar bör kunna vara välkomna? Appropå det, ni har inte grejer stående så det blockerar elementet? Möbler framför, damm bakom...

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard