Ebay??

• Thread starter Thread starter Linkan_85
  • Start date Start date

Linkan_85

Guest
Hej!!!

Har lite frågor om Ebay.

Lr igentligen massa för jag fattar ingenting.
Jag kolla på en Motor som låg ute. Och vad gäller. är det högsta bud som får det efter tiden gått ut lr kan säljaren ångra sig?
Måste man ordna ett konto där och hur sker betalningen?
har man nån garanti för att grejerna är hela?

Kolla dena länk o säg vad ni tycker o hur man går till väga...
http://cgi.ebay.de/Ktm-640-lc4-Moto...3286.c0.m14&_trkparms=66:3|65:2|39:1|240:1318

Ja jag vet, jag känner mig som mormor som inte kan smsa. men så e det:D

"Versand nach Deutschland" betyder att säljaren bara skickar inom Tyskland... Å andra sidan kanske han kan skicka till Sverige om du gullar me´n.

Betalning brukar ske via Paypal, skaffa ett konto där. Kostar ingenting.

Sedan får andra fylla på med matnyttiga tips. :)

"Versand nach Deutschland" betyder att säljaren bara skickar inom Tyskland... Å andra sidan kanske han kan skicka till Sverige om du gullar me´n.

Fast eftersom säljaren skriver "Nur Abholung möglich" så kan Linkan nog glömma det.

Svaret på de flesta av frågorna är lätta att hitta på ebay.se, ebay.co.uk eller ebay.com.

Garanti för att grejerna är enligt beskrivning får man från säljarens historik. Klicka på siffran som står brevid säljarens användarnamn i auktionens övre högra hörn.

Kirra ett konto på ebay, kirra ett paypal konto, sedan kan du börja buda. Men se till att trippelkolla allt.

Jag kolla på en Motor som låg ute. Och vad gäller. är det högsta bud som får det efter tiden gått ut lr kan säljaren ångra sig?
Måste man ordna ett konto där och hur sker betalningen?
har man nån garanti för att grejerna är hela?

Högsta bud gäller.

Ja, du måste ha konto.

Betalning görs som säljaren önskar, tyskar vill ofta ha direkt banköverföring medan jänkare och övriga europa helst tar Paypal (skaffa alltså ett Paypal-konto åxå). Står i auktionen.

Nej, du har via Paypal och eBay garanti för att grejerna motsvarar vad som står i text och visas på bild, inget annat. Så se till att kolla upp säljarens omdömen.

Alla skickar inte överallt, ofta bara inom egna landet. Men de uppgifterna står i auktionen. Det går att sålla ut sökningen på de som skickar till t.ex. Sverige eller Europa så man slipper de som bara säljer inom landet.

Tror jag haft konto på eBay och Paypal sen 2004 eller nåt. PP bra å ha annars åxå om man handlar internationellt eftersom säljaren inte behöver ha det själv. En mottagande epostadress räcker :tummenupp

Last edited:
Alla skickar inte överallt, ofta bara inom egna landet. Men de uppgifterna står i auktionen. Det går att sålla ut sökningen på de som skickar till t.ex. Sverige eller Europa så man slipper de som bara säljer inom landet.

Ibland kan säljaren tänka sig att skicka till andra länder än som står i auktionen. Står det något i stil med att "Will ONLY ship within US" eller dyl. brukar det inte vara någon idé att fråga. Men om det bara är i fältet vart de skickar så går det ibland ändå om man frågar.
Däremot att fråga och få saker skickade till andra länder fungerar nog oftare om det är små lätta saker som filmer, spel och småpryttlar än om det är motorer eller andra stora och/eller tunga saker.

Linkan_85 skrev:
Och vad gäller. är det högsta bud som får det efter tiden gått ut lr kan säljaren ångra sig?

Om säljaren ångrar sig så bryter han mot eBay's policy. I så fall ska du kontakta eBay.
(Om han/hon har satt upp villkor som du inte uppfyller, exempelvis inte bor i rätt region eller inte betalar i tid, så behöver han/hon inte sälja till dig om ni inte har en överenskommelse).

Många tyskar axxepterar endast direkt banköverföring , dom kan med andra ord blåsa dig när som helst.

Det är därför Ebay rekommenderar Paypal.
Frakten från tyskland är inte dyr , även om det gäller motorer.

Många tyskar axxepterar endast direkt banköverföring , dom kan med andra ord blåsa dig när som helst.

Det är därför Ebay rekommenderar Paypal.
Frakten från tyskland är inte dyr , även om det gäller motorer.

Jag har gjort ca 35 affärer på ebay och varje gång har jag fört över direkt till deras konton. Har inte blivit blåst än men man vet ju aldrig...

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!