Xt 600

tr3ge

Medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Honda CBR 600 F-sport -01
Tja Snyggs :)

Jag har vart sugen på en hoj en längre tid nu, men har inte hittat någon i vare sig min prisklass eller som skulle passa min gucchi väska ännu,

UNTIL NOW!!!!! :roultheworld :näsblod

såg en liten fin annons på blockan,,, http://www.blocket.se/vi/18351215.htm?ca=9_s

men eftersom jag mest har vart insöad på bil ett tag så har mina MC (jag hade fan moppe) kunskaper försvunnit, så jag söker mig till er efter stöd :)

Vad ska man se upp med den här modellen, vad jag vet s är det en 4-t luftkyld, inte så mkt effekt, nå generella fel å vidare? är annonsen ovanligt billig, tycker hojhen dock ser riktigt fräsh ut :)

Mosa mig med svar, för en hoj till sommaren skulle inte vara helt fel

Tusentack :)

Verkar vara mkt hoj för pengarna så det är nog ett bra köp:tummenupp Givetvis är det ingen racehoj med massa effekt och låg vikt vilket gör den mkt tråkigare att köra men och andra sidan behöver du inte serva mkt och har en bra allround hoj:tummenupp

kommer senast från trimmad moppe, så effekten klagar jag nog inte på, ingen som har en blekaste om hur mkt effekt den har orginal? ska ju såklart 25kw strypa om det blir något köp :)

kanske 30-35 på bakhjulet :confused: men har provat en 88as orginal o den går o plocka på 2,an med lite teknik :tungan

Undvik att trimma om du inte gillar att mecka, vad jag förstår så håller inte lagren i motorn så bra då.

Jag har en sån för att vinterpendla till jobbet med, jag har ruskigt kul just nu i snökaoset! Jag har inte haft den länge, så jag kan inte uttala mej om den håller bra eller inte.

Vad jag förstår så kör budfirmorna med såna för de håller rätt bra.

Luftkylt är lite enklare att mecka, dock har den förgasare. Den nya modellen är vätskekyld med insprutning. Jag hoppas att det är en bra hoj, man ser ju faktiskt gamla XT500, 550 som fortfarande åker omkring.

En XT600:a är ungefär som en gammal Volvo 740.

-Inte så mycket effekt så att det är en sportbil.
-Trygg och enkel att hantera.
-Pålitlig och stryktålig så länge man inte får för sig att toktrimma den.
-Djävligt kul när det är halt (eller motardsulor på XT:n)

I princip så är den skottsäker och knallar och går tills någon slår ihjäl den...

Billig i försäkring är den också. Jag betalar typ en tusing per helår för min. :D

Billig i försäkring är den också. Jag betalar typ en tusing per helår för min. :D

TUSEN SPÄNN?!:jisses

regga den på 54år mamma å jag får väl betalt av IF/TH att ha den :)

Men låter ju som en ganska tålig hoj, fick skit för min senaste tråd där jag var ute efter en Nissan S13, så folk kanske gillar mig bättre nu när det bara finns 35~hk att leka med.

Får dock se hur det blir, fick en liten impuls igår om man säger så :)

jo just det, reservdelar, yamaha center i västerås elller? dyra? :va

Tusen tack pojkar :)

Som första hoj duger den bra. Har för mig att det är samma motor i ttr som xt och då är det 1000 mila service. Går att få upp på slangen relativt lätt på 2:an om man känner för det:brynad. Xt ligger på 28 kw på papperet. Yamaha center här i stan funkar väll bra, priserna är helt ok(som vanligt är det 3ggr billigare med pirat än org delar).

Som första hoj duger den bra. Har för mig att det är samma motor i ttr som xt och då är det 1000 mila service. Går att få upp på slangen relativt lätt på 2:an om man känner för det:brynad. Xt ligger på 28 kw på papperet. Yamaha center här i stan funkar väll bra, priserna är helt ok(som vanligt är det 3ggr billigare med pirat än org delar).

Det är samma maskin som XT. TTR hade annan kam och en del andra skillnader som avgasystem, mycket större luftburk och en del annat.
TTR upp till -00 har 300mil intervall och modeller över 600mils intervall.
Jag har dock inte hittat någon skillnad mellan 99/00's motorer.
Hur som helst är det en slitstark motor. -Kolla mutterlåsen på vev och motbalansaxel. Jag ksulle nog bytt krysskilarna och mutterlåsen för att känna mig trygg.

Vad gäller lagrena vid trimning som någon nämnde så har jag svårt att se att de extremfeta ramlagren skulle få problem. Det jag däremot hört från en del som trimmat tidiga XT motorer är att blockhalvorna fått sprickor runt ramlagren.
TTR har stålhylsor ingjutet i blockhalvorna för att förhindra detta, hur XT'n är vet jag ej.

Det är en bra trött hoj, men de håller bra! När jag körde bud harvade jag runt på nån som gått 30.000+ mil ett tag. Med lite teknik får man upp dom på fyran. Vissa sägs ta upp den på femman med, men det är inga powerwheelies direkt, inte ens på ettan.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back