Snabbaste 50 kubikare??

Hade tjecken blivit kvar i min ägo hade jag nog hört av mig.
På slutet hade vi dock problem med att effekten översteg friktionen på drivbackarna, men det hade jag redan en lösning på...

Nu är jag dock sugen på en större tvåtakts-tjeck, kan man få någon sprutt på Jawa 350 1980-> ?

Jag har hört rykten om att man ska byta veven till den tidigare modellen om man ska trimma, vad är det för fördelar med att kolvarna rör sig paralellt istället för 180 grader förskjutet? (mig veterligt den enda skillnaden)

Du får köpa min billigt! en 85:a med crossdäck:yoparty
Fast det är ju en bit till Blekinge från umeå:gnissla
Hade inte SR:n kosta mig alla pengar så hde det trimmats ordentligt!
 
Du får köpa min billigt! en 85:a med crossdäck:yoparty
Fast det är ju en bit till Blekinge från umeå:gnissla
Hade inte SR:n kosta mig alla pengar så hde det trimmats ordentligt!

Jo, jag vet ju att din är till salu, men det blir inget köp förän du har kört hit så jag får titta på den, jag inbillar mig att det är lättprutat sedan. :D

Jag vet inte om Polska motorcykelpoliser skrämmer mig så mycket längre...
obrazek2_101.jpg
 
Lite roligt fakta bara som jag hörde när jag såg gp på tv:n så sa dom att rekordet för antal växlar när dom hade 70cc klassen var 14 eller var det 16:confused: I alla fall så om dom råkade titta upp på rakan så var dom tvungen börja om med växlingen:D
 
Kul ämne är det iaf. Alltid kul att göra/prova sådant som det inte finns en vettig förklaring till varför :D

Jag får kanske ta och dreva om Blatan och se vad den kan prestera :crash

I övrigt så MÅSTE jag åka och titta på 50cc race nästa år :tummenupp


Inga funderingar på att köra minimoto kommande år då?....du har ju både Borås o Udevalla i närheten, Uddevalla kommer troligtvis att arrangera en av deltävlingarna i Rm serien -09

Tycker det är skitkul om flera kan få upp ögonen för racing med dessa småmotorer som både Minimoto, classic racing och 70 Racing...

Tror det är väldigt många som inte vet att det bedrivs riktigt rolig racing på dessa nivåerna också.


Själv sitter jag som ordförande i Kalmar MK:s Road Racing sektion där vi har som mål att sprida sporten o få ut så många som möjligt på banorna, ju flera utövare desto roligare Tävlingar/träningar !:tummenupp
 
Suzuki 14 växlade motor..

Lite roligt fakta bara som jag hörde när jag såg gp på tv:n så sa dom att rekordet för antal växlar när dom hade 70cc klassen var 14 eller var det 16:confused: I alla fall så om dom råkade titta upp på rakan så var dom tvungen börja om med växlingen:D

Suzuki gjorde en racer 1967 som var trecylindrig och på 50 cc.
Den hade en 14 växlad låda och var väl ett mästerverk i sig,men:) gav mest huvudvärk..:)

Här kommer lite sextiotalsporr då...
/R
 

Bifogat

  • Suzuki 14 Växlad 50cc växellåda...jpg
    Suzuki 14 Växlad 50cc växellåda...jpg
    63.5 KB · Visningar: 218
  • Suzuki 50 cc 14 V sprängskiss.jpg
    Suzuki 50 cc 14 V sprängskiss.jpg
    20 KB · Visningar: 464
  • Suzuki 50cc RK67 racermotor med 14 växlar.jpg
    Suzuki 50cc RK67 racermotor med 14 växlar.jpg
    62.1 KB · Visningar: 198
  • Suzuki tripple 50cc 1967.jpg
    Suzuki tripple 50cc 1967.jpg
    115.2 KB · Visningar: 257
  • Rp_4__68.jpg
    Rp_4__68.jpg
    83.2 KB · Visningar: 153
Suzuki gjorde en racer 1967 som var trecylindrig och på 50 cc.
Den hade en 14 växlad låda och var väl ett mästerverk i sig,men:) gav mest huvudvärk..:)

Här kommer lite sextiotalsporr då...
/R

Ahhh, underbart!

Sen att det fungerade sisådär att tävla med, det får man ha överseende med...

Snyggt var det IAF!
 
Suzuki gjorde en racer 1967 som var trecylindrig och på 50 cc.
Den hade en 14 växlad låda och var väl ett mästerverk i sig,men:) gav mest huvudvärk..:)

Här kommer lite sextiotalsporr då...
/R
Har bara hört talas om dom men aldrig sett på bild. Finns det nån tuffare motor i hoj/moppe-väg? :kär
 
Jag läste på nu, det var regeländringar som tog död på RP68 som modellen hette.

Innan den ens kom till start hade reglerna ändrats till en cylinder sex växlar.

En cool bild också:
1967_RK67_800.jpg
 
Jag läste på nu, det var regeländringar som tog död på RP68 som modellen hette.

Innan den ens kom till start hade reglerna ändrats till en cylinder sex växlar.

En cool bild också:
1967_RK67_800.jpg

tyckte att motorn var grym i sig, men hojen såg ju inte dum ut heller! fan om man hade fått tuffa runt på en sån i 15-årsåldern...:rolleyes:
 
Men då är man ganska långt ifrån moppe.

förvisso, men så länge den bara har 50 cc så borde det väl kunna gå att ha som moppe? moppereglerna säger väl inget om antal cylindrar eller växlar, bara effekt, hastighet och cc... eller har jag fel?
 
Classic racing idag

Classic racing idag, bilder från Sviesta m.m. 50kubik väcker känslor, troligtvis för att vi har alla vårt ursprung där. Ni som varit och tittat på Årsracen i Linköping vet vad jag snackar om. Utav alla klasser som startar från 50 till 1000cc så är det oftast 50 kubikarna folk snackar om, - att de går så innihelvete. De andra hojarna går ju som man förväntar sig. Att börja tävla Classic 50cc krävs ju en del engagemang men det är nog den "billigaste" raceklassen inom classic i alla fall. Men kom ihåg att det är riktiga racermaskiner inte moppar, och därför kostar det därefter.
Vill man köra road racing så kan jag rekomondera 70rr racing, Tävlings formen bygger på två förare i ett team. A och B Heat på gokartbana, korta snabba race. Avslutas med ett Endurance på 1-4 timmar. ibland 8 timmars. Grymt kul, racefeeling så det ömmar i kroppen länge. Relativt ekonomiskt när man är två på en hoj samt räknar man antal körd timme per krona så är det oslagbart.
 

Bifogat

  • SC08_002-50cc-t2.jpg
    SC08_002-50cc-t2.jpg
    43.4 KB · Visningar: 124
  • Sviesta -08.jpg
    Sviesta -08.jpg
    60.4 KB · Visningar: 150
  • Kallesvista 07.png
    Kallesvista 07.png
    96.2 KB · Visningar: 1,343
  • Jaap framför Aalt nere i Holland.JPG
    Jaap framför Aalt nere i Holland.JPG
    232.2 KB · Visningar: 143
  • 74 Kalle Strandman.jpg
    74 Kalle Strandman.jpg
    22.8 KB · Visningar: 158
förvisso, men så länge den bara har 50 cc så borde det väl kunna gå att ha som moppe? moppereglerna säger väl inget om antal cylindrar eller växlar, bara effekt, hastighet och cc... eller har jag fel?
Möjligt.
Men det finns nya, "färdiga" grejor att tjöpa!
[YOUTUBE-ID]xQAXpPhwovY[/YOUTUBE-ID]
 
Gräsklippare

Jo men den där gräsklipparen åker vi 8or kring....:D
/R
 

Bifogat

  • Roffe,Lars and Jon-1jpg.jpg
    Roffe,Lars and Jon-1jpg.jpg
    232.5 KB · Visningar: 180
Visst finns det färdiga grejor att köpa,men det är
super roligt att bygga själv det är lite av grejen:tummenupp
 

Bifogat

  • SC08_009-50cc-t2.jpg
    SC08_009-50cc-t2.jpg
    39.9 KB · Visningar: 206
Blir det så mycket classic racing om grejerna är helt nybyggda?
 
Ingen som vet vad han som kör en KS50 på strippen heter? För jefla sköna filmer :D
 
Blir det så mycket classic racing om grejerna är helt nybyggda?

Idén är att bygga något som ser ut och fungerar som det gjorde på den tiden det begav sig...
Vi bygger med käsla för design och att motorerna måste ha funnits den tidseran.
/R:tummenupp
 

Bifogat

  • Nya chikanen.jpg
    Nya chikanen.jpg
    179.5 KB · Visningar: 102
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top