Hona cylinder...

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Tänkte skaffa grejer på biltema för att hona en cylinder med. Vad ska man ha som kylvätska till när man honar? Vilken grovhet på brynena är lämpligt?
 
Olja.. Ta dom finaste dom har
Jag tror dom är för grova ivf, jag hade satt våtslippapper på klossarna

Aldrig sett ett sånt verktyg som inte gör för grova märken
 
Olja.. Ta dom finaste dom har
Jag tror dom är för grova ivf, jag hade satt våtslippapper på klossarna

Aldrig sett ett sånt verktyg som inte gör för grova märken

Tanken är ju att man ska göra spår (märken) när man är klar. Oljan fäster i dem. Obra utan.
 
Så här nånting ska det se ut när man är klar. Det ska inte vara spegelblankt som man skulle kunna tro.
 

Bifogat

  • head_honing_crosshatch_angle.jpg
    head_honing_crosshatch_angle.jpg
    72.6 KB · Visningar: 1,033
t-röd, wd40, 5-56, motorolja.

Går med det mesta. Personligen skulle jag kört 5-56 eller dylikt.
Tjock motorolja tenderar att få klossarna att ta dåligt medans lättflytande såsom t-röd får du lite mer ös i klossarna...

Förövrigt används mest t-röd som kyl och smörj på aluminium...

Googla på det.

Och nej det skall inte vara blankt så att man skall köra fint våtslip på klotsarna låter för mig fel. Ta lite tjockare olja hellre om du vill få mindre effekt eller kör mindre helt enkelt?
 
Last edited:
Lägg i ett 240 våtslip papper ( som en strut) sätt i brynet innuti 5-56 eller fotogen

Detta ger en närmast identisk yta med en proffshonad cylinder


ABSOLUT INGEN garanti att det blir rakt , En oval eller konisk cylinder blir ALDRIG bättre med hobbyverktyg Dock funkar detta utmärkt vid kolvringsbyte ( även på nicasil )

Ps det kan vara lite svårt att få med pappret runt men det går om man gör
struten lite mindre än hålet ( blir typ 3 kantig då )
 
Sedärja. Alltid lär man sig något nytt... Skall testa detta vid nästa kolvbyte :P

Lägg i ett 240 våtslip papper ( som en strut) sätt i brynet innuti 5-56 eller fotogen

Detta ger en närmast identisk yta med en proffshonad cylinder


ABSOLUT INGEN garanti att det blir rakt , En oval eller konisk cylinder blir ALDRIG bättre med hobbyverktyg Dock funkar detta utmärkt vid kolvringsbyte ( även på nicasil )

Ps det kan vara lite svårt att få med pappret runt men det går om man gör
struten lite mindre än hålet ( blir typ 3 kantig då )
 
Lägg i ett 240 våtslip papper ( som en strut) sätt i brynet innuti 5-56 eller fotogen

Detta ger en närmast identisk yta med en proffshonad cylinder


ABSOLUT INGEN garanti att det blir rakt , En oval eller konisk cylinder blir ALDRIG bättre med hobbyverktyg Dock funkar detta utmärkt vid kolvringsbyte ( även på nicasil )

Ps det kan vara lite svårt att få med pappret runt men det går om man gör
struten lite mindre än hålet ( blir typ 3 kantig då )
Har inte inte skrivit att det är en 2-taktscylinder... är det ingen fara att pappret åker ut å tar lite extra just runt kanalerna? Annars måste jag ta och prova det. :)

Anledningen att jag vill hona är just för att få bort "topparna" i cylindern och få den där sjysta honade ytan. :)
 
Har inte inte skrivit att det är en 2-taktscylinder... är det ingen fara att pappret åker ut å tar lite extra just runt kanalerna? Annars måste jag ta och prova det. :)

Anledningen att jag vill hona är just för att få bort "topparna" i cylindern och få den där sjysta honade ytan. :)

Jag honar inte 2-t cylindrar med en klosshon ala biltema då det garanterat ger problem i portarna. Om jag öht honar dessa cylindrar sker det med ett borstformat verktyg typ detta modell extra fin.
493164.jpg
 
Notera dock att jag skrev "om jag öht honar" då motorcykelvärlden är tudelad om man verkligen har något att vinna på att hona nicasil-cylindrar. Inte ens alla fabrikanter av nikasil har samma riktlinjer till sina kunder. (ja jag vet att det endast är mahle som har "riktig" nicasil)...

Jag har testat båda varianterna och är inte själv övertygad om att det är en hit i en 2-t applikation. Men det är en annan diskussion och båda varianterna används flitigt och fungerar....
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top