Är det ekonomiskt bäst att köpa bostad eller att hyra bostad?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Spinoff-tråd på den andra hustråden.

Vad är mest riktigt ekonomiskt. Att hyra eller att köpa sin bostad?

Ponera att du hyr din bostad och trivs riktigt bra med allt som hör därtill. Du vill inte byta bostad pga några yttre omständigheter utan tänker på att köpa en bostad av rent ekonomiska skäl.

Kommer det att löna sig att köpa en bostad, eller är det bättre att förvalta pengarna på annat sätt?

Ex en hyresbostad som kostar 5000:-/mån. Jämför detta med en motsvarande köpebostad som kostar ex 2 mille att köpa, +en hyra på 5000:-/mån.

Det sista exemplet ger en räntekostnad på ca 100000:-/år. 70000:-/år efter skatteavdrag.

Bor man kvar i hyresrätten kan man ju dundra in med 70k/år på ex börsen vilket borde ge dig en mille sparade pengar på tio år om du förvaltar de rätt. Om du bara sprarar skiten har du ändå 700000:- efter tio år.

Fattar ni exemplet? Vilket lönar sig?

Din fråga är minst sagt hypotetisk:tummenupp Allt beror på inflation o ränteutveckling. Ett exempel: En etta på Söder, köpt 1996 för drygt 400.000 kronor och med en hyra på drygt 200 kr/mån är i dag värd närmare en miljon. Om räntan fortsätter att gå upp o efterfrågan därmed sjunker kan det bli en sämre affär, men knappast en dålig. Sedan beror det naturligtvis också på hur mycket man kan pynta av kontant o hur mycket man tvingas låna. Men jag vet i det aktuella fallet att månadskostnaden blivit betydligt mindre än motsvarande för en hyreslägenhet. Men det är klart, köper du en trea i Nacka strand blir ekvationen en helt annan. Där ligger väl avgiften ungefär i paritet med motsvarande hyra i en hyreslägenhet. Så något entydigt svar finns knappast.
Det finns nog ett fel i ditt resonemang. Avgiften i en bostadsrätt i ett specifikt område och med en sprcifik standard är i allmänhet lägre än hyran i en hyresrätt. Det är alltså den faktiska månadskostnaden du måste jämföra.
Edit: Såg att jag glömt en nolla:rodnar Inte ens i en bostadsrätt bor du nog för 200 i månaden på Söder... Ska vara 2.000:- naturligtvis.

Last edited:
Historiskt sett har det varit mest lönsamt att äga sitt boende om du kan göra det en låg månadskostnad.

Idag befinner vi oss inför en stort prisfall på främst bostadsrätter men visst även hus.

Köper du idag så bör du förstås känna till att det kan ta flera år innan du kan sälja igen för samma pris som idag.

Har du planer att äga ditt boende i flera år, tex mer än 6 år så kommer bostaden troligen att öka i värde. Att köpa idag är dock en stor chansning, lite tråkigt om värdet på några månader miskar 20%.

Vänta långt in på 2009 och se hur marknaden ser ut.

Beror väl lite på vad du får för pengarna oxå vad gäller boendestandard, läge osv. Tror det generellt är mest ekonomiskt att köpa. Jag gick från bostadsrätt till hyresrätt för ett tag sen och alla tyckte jag var dum i huvudet, men fy fanken va skönt att bara ha en hyresavi å bry sig om och slippa jiddra med lån å helvete. :gnissla

Jag ser två stora fördelar med hyresrätten. Du kan säga upp den och flytta 3 månader senare utan problem och du behöver inte ta lån som kan bli förödande ifall du blir arbetslös, långtidsjuk eller annat.

Ekonomisk är det svårt att säga, det kan bara framtiden utvisa.

Last edited:
Att ha sina pengar i bostaden istället för på börsen känns tryggare,du har en mer översiktlig och påverkningsbar utveckling på en bostad än på börsen.

Sen har egen bostaden ett värde,det kan aldrig en hyresbostad få (iaf inte lagligt)

Allt beror ju iofs på tidslinjen,ser man det på 1 år eller 10 så får man ju lite olika utslag på att äga bostad.

Last edited:
För att jämförelsen ska vara så rättvis som möjligt bör du jämföra bostäder av samma storlek. Att hyran för hyresrätten och månadsavgiften för bostadsrätten är samma för "samma" lägenhet är väl inte så troligt? Borde skilja en hel del, en siffra jag skulle ta ur luften är kanske 2500-3000 i månadsavgift.

Snabbt räknat borde totalkostnaden med ränteavdraget inräknat bli kanske 8500.- i månaden. 3500.- mer än för motsvarande hyresrätt. Vilket ger dig 42000.-/år.

Vet inte alls vad man kan räkna med för ränta på en investering i en bostadsrätt nowadays. Någon form av långsiktig prisuppgång bör man ju räkna med. Med siffrorna i exemplet är breakeven en ökning på 2.1% årligen. Dvs att bostadens värde måste öka med 2.1% i värde. Just nu är det tveksamt om det är så, men hur kommer det se ut om 10 år? Hur har kurvan gått på 10 år? Jag skulle gissa att värdet ökar mer än 2.1% över en 10års period, men som sagt det är en gissning.
Sedan är ju ingen inflation inräknat, men iom att jämförelsen är utan inflation så känns det inte relevant.

Nåt sånt kanske man kan tänka?

Att ha sina pengar i bostaden istället för på börsen känns tryggare,du har en tryggare,mer översiktlig och påverkningsbar utveckling på en bostad än på börsen.

Kanske är det så att pengarna satsade på börsen är tryggare.
Närmar man sig dåliga tider så kan man ofta sälja av hela sin portfölj på 1 dag. Att sälja sin bostad kan både ta 1 och 2 månader och ibland mycket längre än så också..

Last edited:
Närmar man sig dåliga tider så kan man ofta sälja av hela sin portfölj på 1 dag. Att sälja sin bostad kan både ta 1 och 2 månader och ibland mycket längre än så också..

Ditt resonemang förutsätter att man har belånat bostaden upp över skorstenen o är i desperat behov av pengar. Dessutom, bo måste man i allmänhet.

Ditt resonemang förutsätter att man har belånat bostaden upp över skorstenen o är i desperat behov av pengar. Dessutom, bo måste man i allmänhet.

De Volvoarbetare som nu får sparken kommer att få det kämpigt ifall båda jobbar på Volvo och att de har ett dyrt huslån.

Dessutom, bo måste man i allmänhet.

Dom som har planer att köpa sin bostad har redan bostad. Det är inte uteliggare som står för bostadsköpen idag.

Att hänvisa till att man måste 'bo' någonstanns är bara en mäklarargument för att locka köpare.

De Volvoarbetare som nu får sparken kommer att få det kämpigt ifall båda jobbar på Volvo och att de har ett dyrt huslån.

OK, jag förstår ditt resonemang o håller med. Ändå tror jag att bostadsrätten på sikt är en bättre affär. Kan ju bara se på mina pensionsfonder som håller på att rinna ut i sanden:tummenupp

Dom som har planer att köpa sin bostad har redan bostad. Det är inte uteliggare som står för bostadsköpen idag.

Att hänvisa till att man måste 'bo' någonstanns är bara en mäklarargument för att locka köpare.

Nej, jag är inte mäklare o jag håller med om att mitt resonemang kanske inte håller i en pressad situation. Ändå tror jag att bostadsrätten på sikt är bättre ekonomiskt.

Last edited:
Jag ser två stora fördelar med hyresrätten. Du kan säga upp den och flytta 3 månader senare utan problem och du behöver inte ta lån som kan bli förödande ifall du blir arbetslös, långtidsjuk eller annat.

Plus att du vet exakt vad det kommer kosta för dig varje månad, oväntade kostnader som till exempel en spis som pajar är det ju hyresvärden som får betala.

Bor själv i b-rätt och tycker det är skönt att kunna påverka mer, men just nu vete fasen om det känns särskilt ekonomiskt fördelaktigt.. Då gäller det är man är långsiktig i sitt köp. Inte bra att som jag komma på att man vill flytta från staden i dessa tider.. :gnissla

Visst. Men då gäller det att man vet när det är första dagen på en längre nedgång. Enligt mig helt omöjligt att veta i ett sådant tidigt skede.

Eftersom priserna på tex bostadsrätter kan hoppa sisådär 100-1000%
ner och upp beror det rätt mycket på när man köper om det blir
privatekonomiskt fördelaktigt eller inte.

Att uppgången på bostaden skulle vara högre än på börsen låter i mina öron konstigt, eftersom man då skulle lätt kunna starta en fond som spekulerar i bostäder i bra områden, där folk kunde köpa andelar i. Alltså tjäna på bostadskarusellen utan att själva behöva bo där.

Ang att man kan påverka mer, att standarden är annan etc är inte intressant eftersom exemplet bygger på en ren ekonomisk kalkyl. Ungefär som att man skulle köpa grannens bostad om den skulle vara till salu.

Att uppgången på bostaden skulle vara högre än på börsen låter i mina öron konstigt, eftersom man då skulle lätt kunna starta en fond som spekulerar i bostäder i bra områden, där folk kunde köpa andelar i. Alltså tjäna på bostadskarusellen utan att själva behöva bo där.

Var ju ungefär så man byggde finanskrisen.

Det finns lite andra frågor att ta in i en sån här kalkyl. Förutsättningen för värdeökningen, dvs omsätta i pengar är ju att man flyttar samt att man inte höjer lånet under tiden man bor där, så att spekulera i sitt eget boende är ju bara att rekommendera om man bara bor av ekonomiska skäl.

Med förutsättningen att man hittat sitt drömboende och inte vill flytta är hela kalkylen meningslös. Att din kåk värderas till xx mkr spelar ju ingen som helst roll för mer än din självkänsla möjligen. Det är trots allt inte förrän dagen du flyttar ut du vet om du "tjänade" något på boendet. Sen tenderar de flesta att flytta in nånstans ungefär samtidigt som man flyttar ut någon annanstans ifrån. Till det kommer reavinstskatten.

Jag har aldrig kommit fram till någon annan slutsats än att det mest fördelaktiga är att äga sitt boende i form av hus eller BR. Som jag skrev i en annan tråd - äg, bo länge, amortera och höj inte lånet. Du får draghjälp av inflationen och din förmodade löneökning vilket kommer sänka dina reala kostnader för boendet successivt.

Boende är en kostnad, inte en investering.

Last edited:
Det finns lite andra frågor att ta in i en sån här kalkyl. Förutsättningen för värdeökningen, dvs omsätta i pengar är ju att man flyttar samt att man inte höjer lånet under tiden man bor där, så att spekulera i sitt eget boende är ju bara att rekommendera om man bara bor av ekonomiska skäl.

Med förutsättningen att man hittat sitt drömboende och inte vill flytta är hela kalkylen meningslös. Att din kåk värderas till xx mkr spelar ju ingen som helst roll för mer än din självkänsla möjligen. Det är trots allt inte förrän dagen du flyttar ut du vet om du "tjänade" något på boendet. Sen tenderar de flesta att flytta in nånstans ungefär samtidigt som man flyttar ut någon annanstans ifrån. Till det kommer reavinstskatten.

Jag har aldrig kommit fram till någon annan slutsats än att det mest fördelaktiga är att äga sitt boende i form av hus eller BR. Som jag skrev i en annan tråd - äg, bo länge, amortera och höj inte lånet. Du får draghjälp av inflationen och din förmodade löneökning vilket kommer sänka dina reala kostnader för boendet successivt.

Boende är en kostnad, inte en investering.

Hur blir situationen där du i princip köper grannens bostad bara för att äga den, istälet för att hyra den bostad som du nu bor i, och trivs i.

*/ ?>
Nyheter
Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Back