Mobil täckning

gixxer-rules

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR900RR
Tjabba!

Har otroliga problem med min se w890i och dess täckning, har nu fått köpet att gå tillbaka å ska ju öpa en ny mobil.

Men vad ska man köpa!? Där jag bor idag är ju täckningen sådär....:huvet

Min gamla K750 och K800 funkar kanon men man vill ju byta upp sig! :tungan

Ni som bor mitt ute i ingenstans vad har ni för mobiler/abonnemang?
Har själv Telia då dom alltid funkat bäst för mig innan.....

// Mathias

Har en K800 samt en P1, telia på båda två. Rör mig en del ute i obygden och det är bara telia som har fungerat.
Men vad du ska byta till?? Ingen aning.

Bor i Hägersten och Tele2 funkar inte inne i lägenheten... Funkar dessutom riktigt uselt tex längs E4. Enligt deras egna täckningskartor funkar det däremot fint. Tur att jag bara har 24 mån bindningstid :näsblod

Jag skulle undvika allt som inte nyttjar telias nät om jag ville röra mig runt i landet.

Är man storstadsmänniska så verkar allt funka, ibland bättre än telias nät, ibland sämre, men telia är sällan dåliga.

Själv kör jag Halebop då jag är minimalförbrukare. (telias nät)

Vad man har för telefon tror jag spelar minimal roll då det finns ett fåtal tillverkare av radio-hårdvara, dock kan dom minsta telefonerna vara så trånga inuti att det inte rymms en bra antenn* och därför fungera sämre.

Tror jag.

*Bra antenn är relativt, då alla telefoner med inbyggd antenn har så kallade "stripline" antenner, alltså oftast en folie klistrad i skalet eller etsad direkt på kretskortet, som IOFS kan fungera hyfsat, men aldrig lika bra som en pinne man drar upp ur skalet.

Bor i Hägersten och Tele2 funkar inte inne i lägenheten... Funkar dessutom riktigt uselt tex längs E4. Enligt deras egna täckningskartor funkar det däremot fint. Tur att jag bara har 24 mån bindningstid :näsblod

Tele2 är väl medvetna om detta.
när vi hade dem som operatör så tog jag mig som "hobby" att ringa dem varje dag jag skulle åka hem från jobbet och bad dem ringa upp när det bröts.
en sisådär 5-7 ggr för en färd genom stockholm. har hört alla

efter ca 1 år blev vi av med dem äntligen.
Jävla skräp.

Sheep and small bills but thats just couse you cant use it.

till trådskaparen.
skall du ut på platser som är riktigt i obygden så är det bästa du kan göra skaffa ett kort från något operatör i något utland som har roaming avtal med alla operatörerna. norge finland eller danmark kanske ? kontantkort ? osv.

då kan du "alltid" ringa oavsett vilken operatör som har täckning.
Dyrare javisst, men MÅSTE du ringa/bli nådd så är det billigt.

Det ännu dyrare alternativet (som kan vara ganska billigt i vissa fall) är satellittelefon, får jag föreslå iridium. funkar över i stort sett hela världen.
kan vara billigare att ringa dem än hotell i utland osv.
Går även att hyra om man så absolut vill. men inte billigt.

Som storstadsmänniska så förstod jag aldrig vad folk snackade om att de inte hade täckning och att Telia var överlägset allt annat....

Sen flyttade jag till Umeå insåg mitt misstag. Här fungerar mitt Telenor verkligen piss så fort man beger sig utanför Umeå tätort. Man kan åka längs motorvägen och inte ha täckning på flera mil och även större orter här kan totalt sakna täckning.....

Aningen frustrerande när bruden har Telia och har täckning precis överallt utom i kulvertarna på sjukhuset....

Det såldes något som hette "campus mobil" till studenterna i sverige, det skulle vara ett förmånligt abb för studenter.
Problemet var bara att det inte fungerade på campus i Umeå...

Det var många arga studenter ett tag, jag vet inte om dom har löst det, eller om dom har slutat marknadsföra det abbet i Umeå.

Jag har för mig att det var Telenor bakom det också.

"Måste" å måste... man de hade ju varit trevligt om man kunde vara nårbar å kunda nå folk utan att behöva gå ut mitt på gården för att ringa...

De jag menar e att tex. du har täckning men din polare inte har det fastän ni har samma abonnemang, alltså telefonen som är problemet.

Skulle ju få lämna tillbaka tel. men då drar dom 1000 spänn!! Har haft tel i ett ca halvår å nästan tre månader av dom har den varit på "reparation"... Fan va man blir :mad: !!

// Mathias

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...