Dum fråga kanske :p

Status
Ej öppen för fler svar.

Dan_the_man

Reno Raines
Gick med
10 Jan 2008
Hoj
Honda CBR 1000 F
Kan man få ström ur ciggaretttändaruttaget i bilen när tändningen e av?

Jag tänkte köpa en kupévärmare från biltema, som jag tänkte dra igång 10 min innan jag slutar från jobbet isf... om det nu finns ström när tändningen e av.. :rolleyes:

En "kupevärmare" som värmer bilen märkbart på 10 minuter tömmer ditt batteri på 8 minuter...

En normal kupevärmare är på minst 600W

Du kan ju prova att lämmna helljuset (som är 200W) på i 30minuter och sedan prova att starta bilen...

Last edited:
5 minuter då ;)

Men hur är det med strömtillförseln?

"Kupévärmare, 12 V
Med keramiskt värmeelement och stickpropp för anslutning till bilens cigarettändaruttag (12 V). Ger omedelbar värme, ingen väntan på att motorn skall värmas upp. Effekt: 200 W. Timer med inställbar tidsintervall 10 min–3 h."

5 minuter då ;)

Men hur är det med strömtillförseln?

"Kupévärmare, 12 V
Med keramiskt värmeelement och stickpropp för anslutning till bilens cigarettändaruttag (12 V). Ger omedelbar värme, ingen väntan på att motorn skall värmas upp. Effekt: 200 W. Timer med inställbar tidsintervall 10 min–3 h."

Strömtillförsel är ditt minsta problem, det går alltid att koppla om, 200W värmer ingen bil, det kan möjligen flåsa bort imman om du riktar den mot rutan.
Redan att dra 200W i tio minuter kan vara mycket om du ska kallstarta bilen sen.

Köp en, plugga i den sedan du har startat bilen, rikta den rakt mot dig och kör elsitsen istället.

Varför inte bara gå ut å starta bilen istället för kupévärmaren?
Om du är rädd att den ska bli stulen. Lås med resevnyckeln :)

Strömtillförsel är ditt minsta problem, det går alltid att koppla om, 200W värmer ingen bil, det kan möjligen flåsa bort imman om du riktar den mot rutan.
Redan att dra 200W i tio minuter kan vara mycket om du ska kallstarta bilen sen.

Köp en, plugga i den sedan du har startat bilen, rikta den rakt mot dig och kör elsitsen istället.

Det är väl mest det jag är ute efter...att få slippa den jäkla dimman...

Så det finns ingen ström till uttaget om tändningen är av? Om man då inte kopplar om?

Last edited:
Dra in en kabel direkt från batteriet, är du ohändig finns det färdiga med klämmor i batteriänden och ciggtändaruttag i andra....

Det är fortfarande en skitkass idé.
Stoppa i sladden när du har startat och flåsa bort imman då.

så mycket är inte 200W i 10 minuter.. närmare bestämt knappt 3 Ah. att göra detta är inga problem då vanliga bilbatterier är på ca 55-70Ah.

sen hur vida 200Watt i 10 minuter värmer bilen är en annan sak:rolleyes:

Jag kablade min brors Cheva transport ett flertal gånger när han hade glömt att dra ur sladden till kylboxen, någon Saab jag har haft har man varit tvungen att dra ur sladden till julstjärnan på (men det kan ha varit hemma-meck)

Sen vet jag att min far hade någon mercedes där det gick att tända ciggen när han satt och väntade på mig utan att ha tändningen på, men det kan också ha varit kopplat om när mobiltelefonen (NMT 450, stor som en resväska) installerades...

Kan du bara inte bilnyckeln i fickan och trycka in ciggtändaren, blir den röd och varm funkar den ju utan ha tändningen på.

EDIT: var det S40 du hade funkar ciggtändaren inte utan att tändningen är på
(om det inte är fulmeckat)

Last edited:
Kan du bara inte bilnyckeln i fickan och trycka in ciggtändaren, blir den röd och varm funkar den ju utan ha tändningen på.

EDIT: var det S40 du hade funkar ciggtändaren inte utan att tändningen är på
(om det inte är fulmeckat)

många audi och vw har alltid spänning på cigg utttaget

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...