Trådlösa routern kickar..

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Hej!

Jag har problem med våran trådlösa router hemma. Problemet är att den går offline lite hur som helst och kickar alla datorer i hemmet från internet. Den kan göra det när som helst. Ungefär 0-2 ggr / dag. Routern i sig är en Thomson, ganska nyligen inköpt på grund av att den gamla (d-link) var värdelös. Jag tror inte de är min dator det är fel på eftersom alla andra datorerna också blir kickade.

Pratade med en kompis som sa att det kanske kunde hjälpa med en "powerline ethernet adapter" Vet ej svensk översättning på det men men..
Kan den hjälpa mig eller är jag helt fel ute?

Tacksam för svar då detta är väldigt frustrerande :)

MVH Zalfus

Tror snarare att det är den nya Routern som inte är så bra, om d-link är värdelös så vågar jag inte ens tänka på vad Tomson är.

Om du hade en d-link av modell DI-624 typ så är dom inte bra, men faktiskt så är d-link nya modell mkt bra, den har beteckningen DIR-635 typ. DIR-655 är fruktsvärt bra.

Finns det ny mjukvara till den?
Installera den senaste i så fall. Hjälpte mig en gång med ett mycket märkligt problem då min router inte lirade med VISTA.
Eller köp en linksys! ;)

En sån adapter du pratar om är till för att använda elnätet som nätverk.
Förstår inte varför det skulle hjälpa dig riktigt om det är routern som krånglar.
Antar att han menar att du ska skippa trådlösa nätet o köra över eluttagen.

Last edited:
Nej för faaan... Sk!t i att använda elnätet... Mer störningar får man väl leta efter... Thomson är inge bra, dessvärre... Men Fudpucker föreslog...
Försök uppgradera den med en ny firmware..
Sen underlättar det om man har samma märke på alla nätverksprylar.
Linksys som föreslogs är en del av Cisco och gör riktigt bra prylar...
Min router är 5/6 år gammal och funkar fortfarande klockrent..

Nej för faaan... Sk!t i att använda elnätet... Mer störningar får man väl leta efter... Thomson är inge bra, dessvärre... Men Fudpucker föreslog...
Försök uppgradera den med en ny firmware..
Sen underlättar det om man har samma märke på alla nätverksprylar.
Linksys som föreslogs är en del av Cisco och gör riktigt bra prylar...
Min router är 5/6 år gammal och funkar fortfarande klockrent..

http://www.dustinhome.se/pd_5010090496.aspx

Linksys WRT54GL är den jag har hemma.
Skitbra router. Aldrig behövt starta om den på de tre år jag haft den.
Hade ett problem relaterat till VISTA och det trådlösa nätet. Men efter en mjukvaruuppdatering löste det sig. Enkel att använda i mitt tycke och många funktioner.
Ska jag klaga på nåt skulle det vara möjligheten att göra port forwarding. Listan där börjar ta slut för mig, kanske går att lösa med annan programvara.

Last edited:
Ska man köpa något under tusenlappen är det Linksys WRT54GL eller Asus WL-500G som gäller, helst med tomato firmware. Tål att lastas med våldsamt många samtidiga anslutningar utan att det hickar. DIR-655 må ha fått bra kritik, men de två jag hade (jag fick en utbytt på "garanti" för att det funkade så kasst) slängde jag ut efter 4 veckor.

Tackar för alla bra svar! Tänkte ringa clocalnet idag och se ifall dem kan hjälpa mig på nåt sett (eftersom det var via dem vi fick routern), annars blir det väl att köpa en annan router.

Jag fattar bara inte varför den gör såhär. Nästan ny router som vi bytt efter att 2 andra från d-link var kassa. Vet inte vad det var för modell men dem var inge bra i alla fall. Man tycker ju att en ny router ska fungera? Den gjorde det perfekt i början, men sen så började den strula. Hur gör man för att uppdatera den med ny mjukvara?

Tackar för alla bra svar! Tänkte ringa clocalnet idag och se ifall dem kan hjälpa mig på nåt sett (eftersom det var via dem vi fick routern), annars blir det väl att köpa en annan router.

Jag fattar bara inte varför den gör såhär. Nästan ny router som vi bytt efter att 2 andra från d-link var kassa. Vet inte vad det var för modell men dem var inge bra i alla fall. Man tycker ju att en ny router ska fungera? Den gjorde det perfekt i början, men sen så började den strula. Hur gör man för att uppdatera den med ny mjukvara?

I min finns det en funktion "Software Upgrade" eller nåt sånt. Bara att tanka ner en fil med ny mjukvara från tillverkarens hemsida.
Glöm inte att göra en backup på den gamla innan. Den funktionen finns också på min. Kanske skiljer sig på andra märken.

Har du Vista eller Xp eller Linux på nån av dina datorer?
Tjejen köpte en laptop med Vista och just hennes typ av trådlöst nätverkskort och Vista tillsammans med min router lirade inte.
Felsökte mycket på det där innan jag kom fram till felet.

Okej. Ehm, jag tror vi har två med Vista och två med XP. Min är Vista i alla fall.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...