Är Cerwin Vega nånting att ha?

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Jag har börjat titta på lite olika alternativ till högtalare. Jag vill inte ha något avancerat system. Nöjer mig med två fronthögtalare.

Musiken som snurrar är mest rock, hårdrock, techno, trance och happy hardcore. Lite vgm slinker med ibland också.:)

Jag vet att Cerwin Vega inte ska jämföras med märken som B&W eller Dali. Men funkar högtalarna ändå skapligt? Musiken jag lyssnar på kräver en högtalare som är någorlunda snärtig i basen och som står pall för hård bas.

Modellen jag har glott mest på är cls10. Det verkar vara en sjyst högtalare som man kan misshandla utan dåligt samvete.:tummenupp

Det är väl till just sådan musik som du lyssnar på som man ska "ha" CW?

cerwin vega är långt ifrån snärtiga i basen, bumligare högtalare får man leta efter. dom flesta golvhögtalare med lite större baselement runt 5000kr klarar av att spela tills öronen ramlar av och lite till.

Last edited:
Hade ett par VE15 (1 st 15" bas) tillsammans med en rejäl förstärkare för några år sedan och det lät helt vansinnigt. Alltså vansinnigt högt och med snärt- och djupbas utan dess like.

Bifogat

• VE15_Lg.jpg
    VE15_Lg.jpg
    30.1 KB · Visningar: 119
  • CLS215_Lg.jpg
    CLS215_Lg.jpg
    33.9 KB · Visningar: 73
Hade ett par VE15 (1 st 15" bas) tillsammans med en rejäl förstärkare för några år sedan och det lät helt vansinnigt. Alltså vansinnigt högt och med snärt- och djupbas utan dess like.

Nu har jag iofs inte lyssnat på CW på de sista åren men tidigare så var de inte helt olika rena PA högtalare. Mycket bas och diskant men inget finlir. Krävde dock ganska hög volym för att komma till sin rätt.

Varför inte sticka in till en hifibutik och lyssna på lite alternativ. CW är väl inte helt gratis och för samma pengar går det nog att få högtalare som spelar bas minst lika bra men är bättre på allt annat.

Men ska det bara fläskas på så väggarna skakar funkar dom säkert.

cerwin vega är långt ifrån snärtiga i basen, bumligare högtalare får man leta efter. dom flesta golvhögtalare med lite större baselement runt 5000kr klarar av att spela tills öronen ramlar av och lite till.

Hmm, vet inte vad du lyssnat på, men att säga att dom inte är snärtiga i basen...
Vad gäller rock, hårdrock, techno, trance och happy hardcore så är det svårt att hitta mer lämpade högtalare.

Cerwin Vega var kända som "raggarhögtalare" på det glada 90-talet. Dock lite oförtjänt då de faktiskt låter helt ok (man kanske inte skall ha dem till att avnjuta Vivalidis samlade verk med dock .....). På den glada tiden då jag var studioråtta så slutmixades det ofta med Genelec lådorna, sedan provlyssnade man med CW "kylskåpen", för det var så det ändå kommer att låta "på golven, i stugorna eller i bilen". Lät det inte ok, gick man tillbaka och gjorde om.

så som jag fick det förklarat för mig när jag var i stereoköptankar så är CW mer för stora partylokaler där det ska låta ok på långt avstånd och med mycket oväsen i bakgrunden liksom... med andra ord skulle de låta skit i en liten lägenhet eller ett litet rum. jag köpte mig ett par begagnade B&W istället och tycker att de spelar på riktigt bra:) bra ljudkvalitet både på hög och låg vålym, definitivt bra och djup bas och ja, bra i största allmänhet:) säkert inga värstingar på något sätt, men jag kan nog röka ut grannarna utan fara för ljudelementen...:D

Jag har ett par CW E312. Till mitt försvar var jag 18 år när jag köpte dem, jag har tänkt byta ut dem länge nu men inte riktigt kommit till skott. Mest för att jag vill ha ett par högtalare som är lite mer lättmöblerade, CW med tolvor blir stora i en liten lägenhet. Ljudmässigt är de ok, inte jättebra i detaljerna men inte katastrof heller som vissa vill få det till. Briljanta på fest dock.

Hmm, vet inte vad du lyssnat på, men att säga att dom inte är snärtiga i basen...
Vad gäller rock, hårdrock, techno, trance och happy hardcore så är det svårt att hitta mer lämpade högtalare.

Vad gäller hårdrock, trance och happy hardcore är det lätt att hitta mer lämpade högtalare. Iallafall om man är intresserad av musiken. Rock och techno kan jag inte svara på då jag inte lyssnar på det - inte så mycket trance och HH heller längre men tidigare och i samma system jag har nu. Man kan lätt säga att dubbla 8":or låter rent ljudmässigt bättre än en 15" och kan i normala rum producera fullt tillräckligt med djupbas - för det är det som CW har och som de lever på. Är man intresserad av mer än bas så finns det, som sagt, bättre högtalare till samma pris.

Allt hänger ju på va man har för referenser.. Cervin Wega har väl aldrig varit kännda för välljud, men så hänger det ju faktiskt på den som ska lyssna! :) NHT brukar annars också va bra på rock mm Va ett tag sen jag uppdatera mig på branchen dock.. Kör t ex med ett par gammla 2.9or som funkar bra men kräver lite effekt.. Vet inte vad modellerna heter idag men det är ju ett bra alternativ om man vill ha lite tryck i basen men endå lite bättre ljud än CW. Men som nån skrev tidigare ut och lyssna :tummenupp

Cerwin Vega var kända som "raggarhögtalare" på det glada 90-talet. Dock lite oförtjänt då de faktiskt låter helt ok (man kanske inte skall ha dem till att avnjuta Vivalidis samlade verk med dock .....). På den glada tiden då jag var studioråtta så slutmixades det ofta med Genelec lådorna, sedan provlyssnade man med CW "kylskåpen", för det var så det ändå kommer att låta "på golven, i stugorna eller i bilen". Lät det inte ok, gick man tillbaka och gjorde om.

host host..
kvalitetsraggarhögtalare :D

Säger sig själv, stora basar och lådor krävs för att flytta mycket luft. CW är bra på det de gör och har man dålig musiksmak passar de säkert ypperligt :D
De är byggda för att bli misshandlade under långa perioder, så du kan nog spela dem betydligt högre än vad du vågar för att inte bli vräkt.

Tack för alla tankar och synpunkter!

Detdär med att två mindre basar ofta ger bättre ljud än en stor vet jag. Men Cerwin Vega är väl lite kul för sitt utseende och detdär. Dom är ju inte direkt diskreta. Jag kollade på HiFiklubbens hemsida men B&W börjar sin prislapp äckligt högt. Dali är lite mer okej. Men där såg allting så sprött ut!

Vart har mina drömhögtalare Dali Grand(?) tagit vägen? Dali 805(?) va också riktigt sjysta! Båda dom hade väl 2x8" bas vad jag vet? Pumpade på bra och ljudet genom alla register kändes så rätt.

Var ska jag leta begagnade högtalare? Är det Blocket som vanligt eller finns det bättre forum för just högtalare? :)

...har man dålig musiksmak passar de säkert ypperligt :D
Om man inte är pensionär och väljer att bo i Arboga ska man vara väldigt försiktig med att tala om andras dåliga smak.

Bifogat

• 180px-Kung_ol.jpg
    180px-Kung_ol.jpg
    7.9 KB · Visningar: 61
  • snus.jpg
    snus.jpg
    10.5 KB · Visningar: 70
  • falknohrs_gatukoek.jpg
    falknohrs_gatukoek.jpg
    109.1 KB · Visningar: 75
  • 700820.jpg
    700820.jpg
    7.2 KB · Visningar: 938
  • 20.jpg
    20.jpg
    23.2 KB · Visningar: 69
Om man inte är pensionär och väljer att bo i Arboga ska man vara väldigt försiktig med att tala om andras dåliga smak.

Jag förväntar mig inte att du ska känna till verkligheten, den brukar vara som bortblåst när du kommer fram ur garderoben.

Edit/ Tiggro, kolla blocket efter begagnat då det brukar vara det mest prisvärda med tanke på att en välskött högtalare bara låter bättre om den är inspelad och klar.

Själv har jag Dynaudio med separat subbas sedan många år - har börjat uppskatta detaljerna i musiken med åren, utan att vilja försaka basen.

Men en högtalare som impat på mig för nästan samma pengar är denna. Den är inte den mest lättdrivna på marknaden, men levererar snärtigare bas och vettigare mellanregister än i alla fall de CV jag kommer ihåg (för hundra år sedan).

Jaja, jag skulle i alla fall provlyssna innan jag handlade - med en egen skiva som jag "vet" hur den låter.

Lycka till!

Jag hade ett par CW med 10:or i studentrummet och var långt ifrån nöjd, dom drevs av ett NAD 214 slutsteg och lät mest bara skit utan något tryck överhuvudtaget. Sen blev jag mer intresserad av att det skulle låta bra istället för högt och sålde bort dom.

Killen som köpte dom hade en av de större Technics-förstärkarna och fan så bra dom lät hos honom, så mitt intryck var och är att dom behöver ordentligt med kräm för att spela bra. Ett lite större rum är nog också bra att ha.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back