Bryta sönder tändlås samt skrot-frågor

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Tjenna,

Jag vet det låter en smula suspekt men ... har en ZX6R -02a med tändlås utan elektronisk startspärr men dessutom utan nyckel. Hur knepigt är det att bryta upp detta så man kan starta med valfri nyckel alternativt skruvmejsel? Bankar man ner en skruvmejsel och vrider om med kraft eller är det knepigare än så?

Undrar dessutom vad det finns för bra MC-skrotar i GBG-området som kan tänkas ha lite delar till ovan nämnda hoj.

Skulle rekommendera svaren via pm !

Känns som det omöjligen kan vara en väl bevarad hemlighet hur man bryter sönder tändlås, men visst, för etikens skulle, vänligen svara via PM :)

Skrot-frågan kan dock med fördel besvaras officiellt.

Skärp er nu, finns inga tjuvar som får reda på något de inte redan visste.

Köp en biltema glidhammare, skruva i den i låset, snärta upp låskolven och vrid med passande mejsel / glasspinne.

Skärp er nu, finns inga tjuvar som får reda på något de inte redan visste.

Köp en biltema glidhammare, skruva i den i låset, snärta upp låskolven och vrid med passande mejsel / glasspinne.

Skruvar alltså ner en lagom stor skruv i låset, fäster i glidhammaren och bankar loss kolven uppåt? Vad är en lagom stor skruv?

Skruvar alltså ner en lagom stor skruv i låset, fäster i glidhammaren och bankar loss kolven uppåt? Vad är en lagom stor skruv?

Sist använde jag en Grabber för dubbelgips på en Saab 900 med framgång. Men har du möjlighet så ta en lite kraftigare plåtskruv typ självborrande, och få den djupt in i låscylindern för optimalt grepp, sen *karycka* så släpper den.

Eller så tar du fram en amerikansk modifiator (läs handslägga) och slår sönder låsmekanismen och bygger om alltihop till strömbrytare.

Glöm inte styrlåset bara.....

En av de som medföljer tex.

Fördelen med att få ut själva kolven är att det minskar risken för att den fastnar vid något senare, olämpligt ltillfälle. Typ 1 min till start eller nåt:)

Varför lägger du pengar på sådant gammalt skräp :tungan köp en BoTT-hoj och se till å vinn hela serien :tummenupp .
Vilken serie ska du köra med den där :va :)

...eller så struntar du i att slå sönder något utan bara klipper och klistrar de kablar som går dit, med en brytare emellan.

du behöver nog inte ens klippa något. bygla bara ihop dem så ser det inte så pundigt ut när du hittar nycklarna.

ett tändningslås är egentligen bara en nyckelförsedd strömbrytare...

Last edited:
Igels förslag skulle jag gå. Smidigast och ser som sagt inte så pundigt ut om du nu inte tänker ersätta befintliga låset mot ett nytt.
O sätter du dit en brytare finns ju fördelen att man sätta dit en cool NASA brytare:tummenupp
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1204&iItemId=133282
och ett lite billigare alternativ
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1204&iItemId=93265
:tummenupp

Fruktansvärt cool :) Tror det får bli så faktiskt! Ska leta elschema till zx6r 2002a då. Nån som vet om det finns på nätet?

Varför lägger du pengar på sådant gammalt skräp :tungan köp en BoTT-hoj och se till å vinn hela serien :tummenupp .
Vilken serie ska du köra med den där :va :)

Om du visste vad jag betalade för hojen så skulle du nog tycka att det var ett vettigt köp ;)

Last edited:
Plockar du bort låset o pratar med en någorlunda skicklig låssmed, så fixar han en ny nyckel.

Låter som stöldgods.. :va

Var är nyckeln?

Ja det är klart det är stöldgods. Det är därför jag måste få reda på hur man bryter upp tändlåset. Nyckel får man inte med när man köper stulna hojar. Och inte fan har man råd att köpa lagligt...

...eller så struntar du i att slå sönder något utan bara klipper och klistrar de kablar som går dit, med en brytare emellan.

du behöver nog inte ens klippa något. bygla bara ihop dem så ser det inte så pundigt ut när du hittar nycklarna.

ett tändningslås är egentligen bara en nyckelförsedd strömbrytare...
Kanon ju,så kan man endast köra åt vänster:tummenupp

Hörru skummis, varför fick du ingen nyckel?? ;)

Kolla med RN mc i partille, de brukar ha en hel del liggandes till bra priser.

Det var väl rätt länge sen det gick att göra så? Det funkade inte ens med min Honda från -82.

Råkade låsa in nyckeln på en gammal 745:a, for till Volvoverkstan och sa vad jag hade för reg.nr, 5min senare så fick jag en ny nyckel. Behövde inte på något sätt visa att jag ägde bilen...? Vilket jag iofs inte gjorde heller.

Råkade låsa in nyckeln på en gammal 745:a, for till Volvoverkstan och sa vad jag hade för reg.nr, 5min senare så fick jag en ny nyckel. Behövde inte på något sätt visa att jag ägde bilen...? Vilket jag iofs inte gjorde heller.

Vad jag menade var att de inte kan gjuta av nyckeln om man tar med sig låset. Att få nyckel efter regnummer är rätt standard, att de inte kollade om du ägde bilen var väl sådär intelligent av dem.

Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar