...slöjan är en symbol för rasism och kvinnofridskränkning.
Om någon konsekvent kränker sin omgivning med att symbolisera fundamentalism så tycker jag det åtminstone är något som inte skall förekomma på arbetsplatser och skolor.
Om jag jobbade med en kille i KKK-kläder skulle det ta energi från mitt arbete, på samma sätt som slöjan.
För min del så representerar den kvinnoförtryck och rasism, var än den är.
Helt oväsentligt vad det "för din del" representerar. Det är väl inte du som skall ha slöja på dig?! Det är väl de slöjbärande kvinnorna det berör, och det är också dessa man ska samtala
med, inte om.
Vet du något överhuvudtaget om slöjbärandet i västvärlden respektive i arabvärlden?!
Har du pratat med slöjbärande kvinnor och varför de använder slöja?
Nä, jag trodde inte heller det, därav dina löjligt fördomsfulla åsikter om detta plagg.
Vi har skiljt på stat och kyrka i Sverige och därför måste religionen vara en privatsak. Sverige har sedan 1951 religionsfrihet. Det innebär att vi lever i ett land där människor har rätt att utöva en religion och rätt att avstå från att göra det.
Många kvinnor väljer att bära slöja för att det är en symbol som är intimt förknippad med deras tro, tradition och identitet i stort – något som gör att de känner sig trygga i sin vardag och trygga i sin tro.
Staten har ingen rätt att rucka på människors identitet.
Ett förbud skapar ett utanförskap som hindrar muslimska kvinnor från att få jobb och göra karriär.
Att bära slöja är ett västerländskt fenomen, (ja du läste rätt) och många kvinnor som i sitt hemland inte använde slöja har börjat göra så när de emigrerade till bla Europa.
Många unga tjejer
väljer självmant att bära slöja trots att det inte finns någon tradition eller påtryckning från det egna hemmet att bära slöja.
I Tunisien tex förbjöd staten tom kvinnor att bära slöja, men det var inte hållbart då så många kvinnor "trotsade" lagen med att fortsätta bärandet..
I Irak har det varit förbjudet att å ena sidan bära och andra sidan inte bära slöja i perioder.
Slöjbärandet har alltså ökat bland immegranter från muslimska länder som flyttat till västerlandet. Har detta med dålig integrationspolitik att göra? Kanske? Men faktum att man skall förgripa sig på en folkgrupp,
i detta fall muslimska slöjbärande kvinnor,
genom att förbjuda dem att bära slöjan känns ganska extrem och förnedrande.
Att man vill hedra sitt kulturella arv kan knappast anses som fundamentalistiskt, som du påstår.
Samma sak att säga att man som kristen är fundamentalistisk bara för att man deltar i ett Lucia-tåg.
Att bära/inte bära slöja är något högst personligt och individuellt och skall inte lagstadgas.
Ett slöjförbud utifrån är väl om något rasism.
Ju mer förbud och tryck vi sätter på den muslimska gruppen – desto mindre utrymme för kritik och diskussion blir det inom gruppen.
Istället sluter man sig allt mer och blir allt mer slutna och marginaliserade.
Går det överhuvudtaget att vara emot en stat som beordrar kvinnor att bära slöja samtidigt som vi själv strävar efter en lag som förbjuder dem att göra det.
Istället för att stärka ett ”vi och dom” tänkande måste vi fokusera på likheterna. Integration handlar om tillit, om känslan av att höra till.
Det är de känslorna vi ska förstärka inte känslan av utanförskap och olikhet.
Om en kvinna vill ha slöja på sig för att hon känner stolthet över sin kultur och trivs i dessa kläder ska hon då inte få bära dessa?
Ska det vara förbjudet att visa att man är muslim?
Att de sen jämställer KKK-kläder med slöjan är ju befängt då KKK representerar en starkt rasistisk organisation vars syfte är en arisk vit överhöghet och har idèer baserade på rasmedvetenhet och agerar mycket extremt och kränkande.
Att utöva sin religion är däremot en rättighet.
Om man inte ska få ha slöja på sig,
ska judiska män isf inte heller få bära sin kippa/kippot på huvudet
eller kristna få bära ett kors i form av ett halsband kring halsen.