Konstig fråga..ang hur man kan vinkla förgasare

Nimbus88

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2008
Hoj
-02
Funkar förgasarna i lutning tex 45 grader åt alla håll utan inverkan av centrifugalkraft?
om man står still och lutar,även frammåt/bakåt:D (kanske lite svårt men..)
funkar det?

Tänkte sätta dit Yamaha R1 förgasare på min bil som jag kör biltrial med

Problemet är att få flottörerna att fungera som tänkt och inte flöda över. Du kan enkelt testa detta genom att ta en förgasare och koppla på soppa, vinkla förgasaren och se när det rinner över.

Sprut is the way to go när man skall få det att fungera i konstiga vinklar.

Jodå, det funkar...MEN, varför 4-4 förgasare inom trail?
Du vill väl ha bottenvrid?
Dvs långa insugningsrör och kanske bara EN förgasare.

Problemet är att få flottörerna att fungera som tänkt och inte flöda över. Du kan enkelt testa detta genom att ta en förgasare och koppla på soppa, vinkla förgasaren och se när det rinner över.

Sprut is the way to go när man skall få det att fungera i konstiga vinklar.

Sitter sprut på nu men det är för små grejer.Med Mc förgasare skulle man komma billigt undan..

Jodå, det funkar...MEN, varför 4-4 förgasare inom trail?
Du vill väl ha bottenvrid?
Dvs långa insugningsrör och kanske bara EN förgasare.

Botten vrid och topp effekt(långa grusbackar) samt att den är rapp det står på önskelistan.

Långa rör kan man väl ha ändå?

Last edited:
funkar ju o wiila med hojar så. när man gjort stoppie med nån hoj har jag fått hållt gas så den inte dött. så svaret, de kan funka men inte säkert :D

Folk kör ju miltals på bakhjulet med förgasare. Från moppe till Harley.

Kolla även nyupplagda filmen med ngn som lägger ner tills styret tar i.

Folk kör ju miltals på bakhjulet med förgasare. Från moppe till Harley.

Kolla även nyupplagda filmen med ngn som lägger ner tills styret tar i.

Men samtidigt är det just flottörerna som brukar strejka för stuntmupparna. Att lägga ner till styret tar i går några sekunder sedan flödar det garanterat ur förgasarna....

Men samtidigt är det just flottörerna som brukar strejka för stuntmupparna. Att lägga ner till styret tar i går några sekunder sedan flödar det garanterat ur förgasarna....

exakt, några skunder räcker inte för mej:D
att förgasarn funkar när man kör på bakhjulet köper jag men resten?

Ska du ha långa insugsrör så kan du ju krörka dem så det passar de förgasre du ska ha.
Ja inte så dom sticker upp ur huven kanske men...
Effektförlusten på ett sådant arrangemang torde ju vara försumbar.

Vad är det du inte redan fått svar på?

Flottörerna kommer att strejka om du skall stå befinna dig mer än någon sekund vid 45 grader. Vill du absolut ha fuggar så snegla mot hur flygindustrin gör på antia kärror med förgasare, de skall ju klara av att gå upp o ner....

Det är blir ingen större skillnad med mc-förgasare jämfört med en bilförgasare. Grundkonstruktionen är ju samma men det är ju så att när man lägger ner en hoj i en kurva verkar ju centrufigalkraften så att "ytan" på bränslet i flottörhuset ligger i samma linje som flottörhuset. Flottören märker ju ingen skillnad och håller bränslenivån i flottörhuset på rätt nivå så att säga.

Går det sakta eller om man står still däremot blir det samma som en bilförgasare.

Motorsågsförgasare funkar ju liggandes men de är kanske en aningens små.

Skulle nog satsa på insprutning. Megasquirt eller något som passar motorn du bygger på.

Att lägga ner till styret tar i går några sekunder sedan flödar det garanterat ur förgasarna....

Garanterat? Hört talas om centrifugalkraft? Det läcker inte så länge man befinner sig i en sväng, och befinner man sig inte i en sväng så lutar man inte...

Vad är det du inte redan fått svar på?

Flottörerna kommer att strejka om du skall stå befinna dig mer än någon sekund vid 45 grader. Vill du absolut ha fuggar så snegla mot hur flygindustrin gör på antia kärror med förgasare, de skall ju klara av att gå upp o ner....

Varför fattar du inte att det går att köra på bakhjulet med förgasare? Är du helt enkelt en teoretiker utan praktisk erfarenhet?

Det var inte länge sen du inte visste vad ett radialmonterat bromsok var, trots att du hade ett på din avatar.

Last edited:
är dom mer lämpade och luta på eller varför är dom bättre för min del?

R1 förgasarna är rätt extrema vad det gäller lutning.
Det är gränsfall på fallförgasare och det är en vacuum förgasare.
En Mikuni RS är en eftermarknads förgasare med tvångsstyrda trottlar och acc pump.
Dom är avsedda för något älder hojar med mer rakställd insugskanal mer likt en bil.

Tror dom kommer fungera betydligt bättre.
Men prislappen skiljer så klart!

Bilder å priser

Last edited:
Garanterat? Hört talas om centrifugalkraft? Det läcker inte så länge man befinner sig i en sväng, och befinner man sig inte i en sväng så lutar man inte...

Varför fattar du inte att det går att köra på bakhjulet med förgasare? Är du helt enkelt en teoretiker utan praktisk erfarenhet?

Det var inte länge sen du inte visste vad ett radialmonterat bromsok var, trots att du hade ett på din avatar.

Jo jag är väl medveten om att det går utmärkt att köra på bakhjulet med förgasare men jag är också medveten om att stuntkillarnas största problem med förgasarna är att flottörerna hänger sig vid för stora lutningar. Tror du mig inte kolla med grabbarna i stuntforumet.

Jag är väl medveten om hur centipetalkraften fungerar men det var inte frågan i detta fall, skall bilen användas vid biltrail så förutsätter jag att det är statiska lutningar som efterfrågas. Testa att ta en stillastående cykel och luta 45 grader och jag kan garantera att flottörerna börjar flöda.

Är du ute efter att mäta kuk vem som har rätt flest gånger så är du välkommen att ta det via PM.....

Jo jag är väl medveten om att det går utmärkt att köra på bakhjulet med förgasare men jag är också medveten om att stuntkillarnas största problem med förgasarna är att flottörerna hänger sig vid för stora lutningar. Tror du mig inte kolla med grabbarna i stuntforumet.

Jag är väl medveten om hur centipetalkraften fungerar men det var inte frågan i detta fall, skall bilen användas vid biltrail så förutsätter jag att det är statiska lutningar som efterfrågas. Testa att ta en stillastående cykel och luta 45 grader och jag kan garantera att flottörerna börjar flöda.

Är du ute efter att mäta kuk vem som har rätt flest gånger så är du välkommen att ta det via PM.....

Du skrev ( fel, du GARANTERADE ) att en lutande motorcykel´s förgasare läcker, och det var det jag svarade på. Det var frågan i detta fall.

Du skrev ( fel, du GARANTERADE ) att en lutande motorcykel´s förgasare läcker, och det var det jag svarade på. Det var frågan i detta fall.

Läs om läs rätt......

Jag skriver att förgasarna kommer att flöda om man skall stå i lutning allt för länge. Var läser du motorcykel? Jag trodde killen skulle ha det i en bil?:va

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back