Aprilia SXV

tack bra att veta ifall det blir ett byte :)

slirkoppling är inget jag måste ha längre, då man kört utan med min husaberg blev man tvungen att lära sig arbeta med kopplingen för att kunna köra med sladd. men det skulle vara roligt att prova köra med en iaf :)

Det finns ju massor me folk som använder dem nuförtiden, ta å fråga runt om du inte får låna en cykel med sliris så känner du direkt om det är något för dig eller inte. Man behöver inte sladda för att känna fördelarna med den!

Fast nu när jag tittar ut så är gräsmattan täckt med lite snö så jag gissar att det inte är nå mycke bättre på eran sida oceanen...
 
har bara kommit några snöflingor här ännu, men allt smälte bort. men jag hoppas på snö så småning om så man kan börja köra snöskoter :D
 
9832.jpeg


9834.jpeg


62hp and 109kg.

Built by some dealer called V2 Racing in Italy.

http://www.v2racing.it/index.html

Den var läcker.
 
Grym hoj! de stora plusen är ju hur man har byggt om luftburk och flyttat el mm. (givetvis vikten!)

Väntar på få testa första MXV:n!!!
 
Var fanken har de hittat ~30kg att skala av??? Väger den ramen mindre? Hjulen ger ju lite kanske och avsaknaden av bakskiva (hihi) men i övrigt??

Vad är det för system?

Klart snygg var den :tummenupp
 
Var fanken har de hittat ~30kg att skala av??? Väger den ramen mindre? Hjulen ger ju lite kanske och avsaknaden av bakskiva (hihi) men i övrigt??

Vad är det för system?

Klart snygg var den :tummenupp

Jag tror inte på att dom skalat av så mycket men det som är lättare är:
Svingen
Ingen startmotor
Ingen oljetank
Antagligen lättare avgassystem (standard väger hutlöst!)

Jag gissar på att dom tagit 104kg som är uppgiven torrvikt (vi vet ju hur mycket det stämmer...) och lagt på de kilon som supermotoprylarna väger mer...

Avgassystemet är standard MXV
 
Jag tror inte på att dom skalat av så mycket men det som är lättare är:
Svingen
Ingen startmotor
Ingen oljetank
Antagligen lättare avgassystem (standard väger hutlöst!)

Jag gissar på att dom tagit 104kg som är uppgiven torrvikt (vi vet ju hur mycket det stämmer...) och lagt på de kilon som supermotoprylarna väger mer...

Avgassystemet är standard MXV
Aha, har du sett var jag la dumstruten?
Missade ju totalt att det där är en moddad MXV :huvet
109kg är ju iofs önskesiffror pss som de flesta andra tillverkare anger sina vikter...
 
Aha, har du sett var jag la dumstruten?
Missade ju totalt att det där är en moddad MXV :huvet
109kg är ju iofs önskesiffror pss som de flesta andra tillverkare anger sina vikter...

Skulle den hojen vart bättre än SXVn så skulle dom ha använt den i supermoto-vm redan, jag tror inte att en riktig race-hoj (SXV) väger så mycke mer än MXVn. Jag tror inte heller på att MXVn skulle väga bara 1 kg mer än japanarna, isåfall har dom dränerat mer vätskor än japs

62hk står det, men den motorn är svagare än SXVn för att få ett bredare mellanregister

I vilket fall är det säkert en kanonhoj men jag tror att siffrorna inte har så mycket med verkligheten att göra, precis som det är med japanarna
 
Skulle den hojen vart bättre än SXVn så skulle dom ha använt den i supermoto-vm redan, jag tror inte att en riktig race-hoj (SXV) väger så mycke mer än MXVn. Jag tror inte heller på att MXVn skulle väga bara 1 kg mer än japanarna, isåfall har dom dränerat mer vätskor än japs

62hk står det, men den motorn är svagare än SXVn för att få ett bredare mellanregister

I vilket fall är det säkert en kanonhoj men jag tror att siffrorna inte har så mycket med verkligheten att göra, precis som det är med japanarna

Motorn är inte svagare... Dock kan man ställa in den som big bang vilket medför att effekten sänks. Detta kan man alltså välja själv.

ang vikt så vägde min 130kg fulltankad på östersunds gokartvåg.

så tar man det -
7kg bensin
1kg kyl vatten
1,5 kg olja

Då skulle Aprilia hitta 10kg i oljetank,startmotor, ram, sving, mm kul om det stämmer men som ni skriver så är uppgifter något som man får ta med en nypa salt.

Hoppas vi får hojen snart till swe så man kan ställa den på en våg i orginal utförande med vätska i.
 
Motorn är inte svagare... Dock kan man ställa in den som big bang vilket medför att effekten sänks. Detta kan man alltså välja själv.

Hur går det till att ställa den i big bang? Måste man inte flytta om kamaxeln?

I vilket fall så vill man köra den big bang, annars kan man lika gärna köra en tvåtaktare...

Jag funderade på att göra det på min SXV för att få bättre grepp ut ur kurvorna
 
Hur går det till att ställa den i big bang? Måste man inte flytta om kamaxeln?

I vilket fall så vill man köra den big bang, annars kan man lika gärna köra en tvåtaktare...

Jag funderade på att göra det på min SXV för att få bättre grepp ut ur kurvorna

Hittar inte dit där jag läste exakt hur det skulle gå till vid bytet. Men detta skulle göras med ny mjukvara och en mekanisk ändrig som inte skulle ta lång tid. Det skulle alltså gå att göra vid en bana.

På aprilias hemsida står det endast att man ändrar det elektroniskt.. är det så vore det grymt!

The salient specifications of the 45.2 engine on the new MXV:

Electronic fuel injection.
Dry sump lubrication with the oil tank integrated inside the crankcase. Separate lubrication for gearbox and engine to keep oil efficient for longer.
Single overhead cam, titanium valves.
Single-piece crankshaft.
Cylinders integrated in crankcase, wet liners.
Choice of “Big Bang” and “Screamer” ignition settings.
“Hard/soft” mappings selectable from the handlebars.
Electronic stepper motor idling control.
Maximum engine speed 12,500 rpm.
 
Tänkte tipsa om den här, jag har inga pengar till övers annars hade jag köpt upp lite grejor... Finns mycke prisvärt, alla komponenter är top of the line race-prylar:

http://www.seventeeninches.co.uk/showthread.php?t=2612

Nån här i krokarna borde vara snabb och nypa ICE-kronan, den e grym om man ska racea med cykeln. Det är den jag använder nu på min cykel. Som sagt hade jag haft pengarna hade jag köpt den, det är väldigt få som är tillverkade!
 
hej körde min 450 rxv idag när det blev tvärr stop å kedjan hoppade nästan av på fram drevet..
fick skruva bort kedjeskyddet sen tvinga ner kedjan med motor kraft..
nu till frågan varför blev det så kedjan för dåligt spänd lr??
 
hej körde min 450 rxv idag när det blev tvärr stop å kedjan hoppade nästan av på fram drevet..
fick skruva bort kedjeskyddet sen tvinga ner kedjan med motor kraft..
nu till frågan varför blev det så kedjan för dåligt spänd lr??

Lär ju inte finnas något annat som kunnat orsaka det. Tvinga ned den med motorkraft låter ju sunt, för typ allt:rolleyes:
 
Back
Top