Hitta tillbaka efter vurpa?

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Tjena har ett irriterande problem som sitter i skallen. I augusti körde jag omkull i en kurva. Körde för fort och kurvan var skymd och jag blev tvungen att bromsa således bromsade jag ikull mig. Inga större skador på mig även hojen klarade sig rätt bra.

Mitt problem är att nu när jag kör så kör jag som en riktig mes! Det vill inte släppa känner mig som en nybörjare igen. Att köra fort på motorväg eller landsväg är inga problem. Men bromsningen och kurvtagningen är under all kritik. Speciellt när jag behöver bromsa och ta kurvan i lägre farter.

Vad kan jag göra för att få detta att släppa? Jag ska gå en BK-kurs så fort de börjar i vår. Men finns det nåt annat sätt jag kan öva på?
Största problemet är väl att jag inte litar på min bromsning. När jag bromsar känns det ibland som att styret vill dra sig åt vänster som att jag låser hjulet det är inte fel på lagren kan något annat vara fel?

Vid reparationen av hojen visade det sig att det inte fanns något fet kvar alls uppe vid styrkronan, nu är det åtgärdat och hojen känns som en helt annan hoj. Det räcker med att peta på styret för att de ska vrida på sig.

Vart lite långt sorry!

Men jag är tacksam för alla tips.

//Dafe

Bara att fortsätta, så ger det sig med tiden. Bankörningar är ett bra sätt att få tillbaka förtroendet på sin egen förmåga.

Skaffa ABS. Fattar inte att det inte är standard på alla hojar. Hjälper även vid broms i kurva. Läs senaste Motorrad.

Skaffa ABS. Fattar inte att det inte är standard på alla hojar. Hjälper även vid broms i kurva. Läs senaste Motorrad.

Har funderat på det. Är det mycket bättre samt finns det någon nackdel?
Det känns ju tryggare så man kanske ska byta upp sig till en med abs.

Som sagt, kör så mycket det går.

Jag körde rakt in i en bil med skjuts för ett par år sedan, gick inte så fort men eftersom han inte tittade bakåt och bara svängde så han jag inte göra så mycket... Vi klarade oss ganska bra men hojen blev bara skrot. detta hände också i augusti månad. Efter jag släppt kryckorna lånade jag en hoj för att komma iväg o köra igen vilket säkert var bra, men han ju inte köra så mycket innan hösten kom. Var inte så sugen på att köra heller för den delen.

Våren efter så köpte jag en ny hoj i hopp om att jag skulle tycka det var kul. Tyvärr så var det inte det. Hade samma problem som dig ang orolig körning och sånt... Sålde hojen efter några månader.

Fyra år senare ville jag testa igen. Köpte en hoj och bokade in mig på en kurs med SMC. Det hjälpte iaf mig att kunna slappna av och få tillbaka självförtroendet! Idag kör jag lika dant som innan olyckan, vilket är lugnt, men har en större respekt för trafiken omkring mig. Det är ju där alla idioter finns ;-)

Gå en SMC kurs eller liknande så ska du se att det blir lite roligare igen!

Lycka till!

Tror en del SMC kurser skulle vara susen. Problemet vid din olycka var ju att du bromsade omkull dig, om du har lärt dig att kunna ta den kurvan i den hastigheten, hade du skippat att bromsa och istället ökat nerlägget.

Och då vet du vad som var felet, och om du åtgärdar felet och känner att du kan ta en liknande kurva i samma hastighet som vid olyckstillfället ökar självförtroendet.

Roligt är det fortfarande men jag är stel som pinne. Funderar på att fastna i rondellerna och ta några extra varv för att tvinga fram rätt teknik.

Finns inte någon nackdel med ABS för en vanlig förare på asfalt, knappast för bättre heller. Honda kommer ju ha ABS på sina Blades och cbr600or nu. Att sen folk yrar om att det inte behövs är ju ungefär som alla "proffsförare" som körde bil och bromsade som "gudar" innan abs blev standard.

Okay, kör du på grus är inte abs helt hundra kan jag tillägga om du har koll. Men alla off-roadare med ABS som tex BMW har har ju knapp för att stänga av om man nu måste köra på grus.

Tror en del SMC kurser skulle vara susen. Problemet vid din olycka var ju att du bromsade omkull dig, om du har lärt dig att kunna ta den kurvan i den hastigheten, hade du skippat att bromsa och istället ökat nerlägget.

Och då vet du vad som var felet, och om du åtgärdar felet och känner att du kan ta en liknande kurva i samma hastighet som vid olyckstillfället ökar självförtroendet.

Bromsa var jag tvungen att göra annars hade jag krockat. Körde med andra ord inte efter gällande trafikregler så felet är bara mitt. Det blir nog bra för mig på bana och inte behöva koncentrera sig på annan trafik.

Finns ingen nackdel. Du kommer antagligen att bromsa om de flesta även på bana (förutom möjligtvis proffsen). Om du åker mycket grusväg kanske du ska fundera på avstängningsbar ABS.

Finns ingen nackdel. Du kommer antagligen att bromsa om de flesta även på bana (förutom möjligtvis proffsen). Om du åker mycket grusväg kanske du ska fundera på avstängningsbar ABS.

Inte grusväg:skrämd i alla fall inte med min hoj och min teknik.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage