Hur onyttigt är thaimat?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Coop är tre hållplatser bort, Thai-affären är 200 meter bort och de gör jävligt billig och god mat så jag brukar hämta mat därifrån minst tre gånger i veckan. Jag har ju dock planerat att gå ner några hundra kilon så man börjar se mänsklig ut så frågan är väl om den här thai-maten har motsatt effekt. Någon som har någon aning om hur onyttigt det är? Känns ju bättre än whopper med plusmeny men det kanske inte är det?

Det beror ju på vilken rätt det gäller. Och se upp med "sweet chili sauce" (innehåller massor med socker).

Brukar inte köpa nånting med sweet chili till. Maträtterna innehåller väl mest bara kyckling, lite olika grönsaker, bambuskott och ett ton med kryddor. I och för sig så är det rätt "såsigt" eller vad man ska säga. Risken finns ju att själva "spadet" är typ 90% olja kanske?

Maten i säg är ju så nyttigt det kan bli.
Grönsaker och kyckling !!

Skipa nudlar och ta ris istället, och skippa feta såser osv så har du en ganska nyttig måltid.

håller med , det är bra nyttigare än ngn annan snabbmat o vill du gå ner så ut o gå en runda på morgonen .

Maten i säg är ju så nyttigt det kan bli.
Grönsaker och kyckling !!

Skipa nudlar och ta ris istället, och skippa feta såser osv så har du en ganska nyttig måltid.

Ris tycker jag att man verkligen blir tung av, dvs värre än nudlar och pasta :va

Tycker att kolhydrater är värre en fleromättat fett som tex vegetabiloljor.

Thaimat är nyttigt.
För själen.
Särskilt jordnötsåsen.
Man skall vara rädd om sin kropp och packa in den i ett skyddande späcklager.

Nog har jag sett feta/matglada thailändare alltid. Thaimat kan som vilken annan mat som helst vara nyttig, havbra och rent taskig. Tycker den thaimat som serveras som "snabbmat" på många ställen här i stan innehåller mycket socker i såserna, dvs inte sweetchili som är option.

Är väl många som hävdar att chili/kryddor ska vara bra för ämnesomsättningen, dvs öka den och således förbränningen av kalorier. Det har jag iaf tagit fasta på :hihi :D

Ska väl även vara mycket antioxidanter i chili... Mao, käka kryddstarkt :)

Frågan är ju om man vill se ut som dom här två?
crazy-japanese-show_02.jpg

Lätt/nyttigt/snabbt och billigt!!

Jag kör bara thai hemma.

Kan det bli nyttigare med rent kött/fisk/fågel, fräscha grönsaker och massvis med kryddor?
Laga själv, så vet du exakt vad du får i dig!!

Om det finns någon som vet: Hur fett/farligt är kokosmjölk på burk?

Tänk på att dricka mycket vatten så du slaggar ut det du förbränner och unna dig en morgonpromenad,
både bra för kropp och själ.

Hade jag varit du hade jag bytat ut allt mitt bassortiment av kryddor samt köpt hem lök,vitlök och fryst kött/fisk/fågel. Allt för att göra det enkelt/snabbt för att laga till thai.

Det innebär att du bara behöver köpa dagsfärska grönsaker/kryddor som ska va i maträtten och de kan du ju faktiskt gå eller kanske jogga de tre hållplatserna för att fixa!?!

Glöm inte att investera i en bra rapsolja och snåla med den när du steker. Har du tänkt på att du kan byta ut riset/nudlarna till coscos eller bulgur?

Inspiration till thai eller matlagning hittar du på: www.tasteline.com

All lycka till!!

Kokosmjølk ær mycket dåligt. Ca 20-21g fett/100gr varav ca 90% ær mættad. Nåt av det sæmsta du kan ha i maten kort och gott.
Nåt som många blandar i thaimaten och gør den annars vældigt nyttiga maten sæmre

I øvrigt helt klart bra dietmat.
Några av mina polare som ælskar thaimat åker till thailand i en månad eller 2och kommer hem 5kg lættare, TROTS øl och annat skit

Kokosmjølk ær mycket dåligt. Ca 20-21g fett/100gr varav ca 90% ær mættad. Nåt av det sæmsta du kan ha i maten kort och gott.
Nåt som många blandar i thaimaten och gør den annars vældigt nyttiga maten sæmre

I øvrigt helt klart bra dietmat.
Några av mina polare som ælskar thaimat åker till thailand i en månad eller 2och kommer hem 5kg lættare, TROTS øl och annat skit

Sällan jag använder kokosmjölk, men vissa soppor kräver det. Där av frågan, så tack för svaret!!

"Sensommaren har kommit och med det kommunfullmäktigemöte.

Vid senaste möte var vår motion om ”avskaffande av religionsanpassad mat” på dagordningen.
Denna motion skapade en het debatt och stämning i fullmäktigesalen.

Det framkom bland annat farligheten i denna motion.
– den stred mot EU konventionen om barnens rättigheter.
– kostnaderna för den religionsanpassade maten var marginellt och arbetsmiljöfrågan togs inte upp överhuvudtaget.

Våra argument var klockrena så vi begärde i första hand en återremittering på grunda av bristfällig handläggning och i anda hand yrkade vi om bifall

– EU konventionen säger inget om religionsanpassad mat, utan bara att barnen ska får mat i skolan.
– Om kostnaderna är marginella kan alla barn få samma mat och varför redovisas inte kostnaden?
- Skolan har fullgoda alternativa rätter så att behovet för religionsanpassad mat inte finns
– Motsättningarna mellan barnen minskar om alla äter samma mat
– Det ska inte vara en omvänd diskriminering
– Belastningsskador är den vanligaste orsaken till sjukskrivningar
– Genom att laga flera mål mat ökar belastningen på personalen.

Det blev avslag på denna motion, trots en god stridvilja från min sida."

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back