Skriv-vad-du-vill-tråden

Jepp, jag vet, men det är fortfarande fel syndabock när man angriper skatteverket. Jag har inga problem med att man är missnöjd eller anser att man betalar för mycket, men rikta då kritiken åt rätt håll så kanske det kan bli ändring på det hela.
Mig veterligen har skatteverket fått en uppsättning regler att arbeta efter, de gör det efter bästa förmåga och sen kräver pengar av folket. Det är däremot riskdagen (medvetet stavfel) som beslutar om vilka regler som skatteverket skall arbeta efter.

Eller har jag galet fel där?

Lite fel i och med att all makt utgår från folket och de är de folkvalda som utformar lagar samt förordningar som skall gälla i Sverige.

Trineo, du har alltid galet fel... Precis som tanten där hemma...
Och precis som tanten där hemma kommer du att att tjafsa emot nu också... :hihi

Skämt åsido så har du har helt rätt... Sen kan man ju diskutera hur rätt det är... Min far fick en taxeringshöjning på gosiga 1.4 mille...
Och skulle riskdagen bytas ut mot nån kul röra som återinför skatten så är det lite sådär troligt att föräldrarna kan bo kvar...
Obs, villan som byggdes av min gammelfarfar, naturligtvis har den funnits i vår ägo sen den byggdes och inte har en spänn i lån. Och just DET känns ju ruskigt bra... Tvingas sälja för att skatten är för dyr, bara för att den råkar ligga i Solna...
Jo jag tycker om skatter, märks det? :hihi

Betala skatt på lånade pengar är oxå roligt, NOT!
Fast jag vill å andra sidan inte ha det som i Amerika, så jag betalar men gnäller lite.

Lite fel i och med att all makt utgår från folket och de är de folkvalda som utformar lagar samt förordningar som skall gälla i Sverige.

Jo tjena Kerstin.... :hihi
Visa mig en enda politiker som har Svenssons bästa i tankarna när dom utformar lagar och regler...
Visst är det en demokrati och var har val men vad har vi att välja mellan??
Pest eller kolera och ett gäng nötter i form av SD med lite lätt störda polare.

Vi har ett rätt duktigt skattetryck och samtidigt en vårdsektor som får en att garva, ett skolväsen där ungarna får käk som inte ens katten vill ha och tejpade skolböcker där det fortfarande finns öst och väst tyskland...
Vägarna håller på att falla sönder och det enda ordningsväsendet klarar av är att jaga Svensson för att få in mer "skatt".. Ber man dom lösa ett brott så lägger dom ner det i brist på bevis... Vad var det Uppdrag Granskning hade kommit fram till... 3 lösta brott per polis och år i den vanligaste kategorin av brott... :hihi

Så det där med att Svensson har nåt att säga till om är jag lite tveksam till..

Jag vet att rent regelmässigt så har jag hyffsat rätt... men jag kommer aldrig påstå att det går rätt till däremot.

Personligen angående taxeringsvärde på hus så är jag av den åsikten att den skall justeras vid försäljning och inte under tiden som boende bor där.
Men kan också tänka mig att regeln är en del i det hela för att få rörlighet på marknaden... så precis som du säger, det är helt galet att man måste sälja sitt hus för att skatten höjts till sådana höjder att man inte kan betala den längre.

Izah: Var sitter de folkvalda då? De representeras väl i riskdagen har jag för mig... sen att påstå att makten utgår från folket är ju lite sådär i och med att vi har representativ demokrati, vi väljer de vi tror passar bäst in på att representera våra värderingar, men om de verkligen gör det är en annan sak.

Och sen kan du gärna låta bli att publicera bilderna efter att Thyg0d har introducerat sina saker för att du publicerade bilderna före han gjorde det.

Det där är ju inte sant - egentligen.
Det är bara en klyscha.
Och det är det typiska maktspråket från myndighetspersoner när de vill påskina att det de gör är FOLKETS VILJA.

(Jag tror t.ex inte att det är "folkets vilja" att ha bland de högsta skatterna i världen - det är politikernas vilja, att täppa i gen budgetunderskott och utlandslån, som de fixat på sitt egna klantiga sätt.
Jag tror inte heller att folk VILL ha sänkta hastigheter på vägarna - vilket är ännu ett myndighetsbeslut utan folklig förankring, dolt bakom ordet "miljö och säkerhet" Säkerhet till döds min stjärt! ;))

Makten utgår inte alls från folket - makten utgår från de styrande.
Och de har ingen kontakt med folket.
De är INTE heller folkvalda (semantik, men folk röstar på ett PARTI, och har kalle svensson i det partiet kokat kaffe på rätt möten så sitter han snart i en maktposition, helt ovetandes för "folket" som alltså INTE valt honom.) Demokratin slutar alltså vid partigränsen. Vad som sker därinom, är folket helt oförmögna att påverka.
För vi talar väl om Sverige?
De s.k "folkvalda" är alltså en anonym samling kompisar som hållit varann bakom ryggen i en herrans massa år och inom ramen för sina befogenheter valt in sina övriga kompisar i klubben.
Är det DEN demokratin vi kallar "folket" här?

Ja det är ju iaf den fasaden som maktutövare gömmer sig bakom när de självsvådligt fattar sina beslut över "folkets" huvuden..

I länder med personval däremot, där kan vi påstå att makten utgår från folket.
I alla fall i en större omfattning.

Bilder bitte, förgyll min dag !

...
Det är bara en klyscha...
...De s.k "folkvalda" är alltså en anonym samling kompisar som hållit varann bakom ryggen i en herrans massa år och inom ramen för sina befogenheter valt in sina övriga kompisar i klubben...
..I länder med personval däremot, där kan vi påstå att makten utgår från folket...
Helt rätt, fast det gäller inom alla "maktkretsar", näringsliv m.m.
Så även med personval, fast risken är att det skulle komma in galenpannor är större.
Fast det kanske inte är en risk...
Det var trots allt lite kul när Bert Karlsson ville vara politiker.

Fan vad seriöst det blev!
Lägg upp några bilder nu så Thyg0d får utlopp för sina fantasier:D

:tuttar japp jag är grön å skönare :lol

så håll er i styr nu :rolleyes: :tungan

Kakan :D

kermit.jpg

Det där är ju inte sant - egentligen.
Det är bara en klyscha.
Och det är det typiska maktspråket från myndighetspersoner när de vill påskina att det de gör är FOLKETS VILJA.

(Jag tror t.ex inte att det är "folkets vilja" att ha bland de högsta skatterna i världen - det är politikernas vilja, att täppa i gen budgetunderskott och utlandslån, som de fixat på sitt egna klantiga sätt.
Jag tror inte heller att folk VILL ha sänkta hastigheter på vägarna - vilket är ännu ett myndighetsbeslut utan folklig förankring, dolt bakom ordet "miljö och säkerhet" Säkerhet till döds min stjärt! ;))

Makten utgår inte alls från folket - makten utgår från de styrande.
Och de har ingen kontakt med folket.
De är INTE heller folkvalda (semantik, men folk röstar på ett PARTI, och har kalle svensson i det partiet kokat kaffe på rätt möten så sitter han snart i en maktposition, helt ovetandes för "folket" som alltså INTE valt honom.) Demokratin slutar alltså vid partigränsen. Vad som sker därinom, är folket helt oförmögna att påverka.
För vi talar väl om Sverige?
De s.k "folkvalda" är alltså en anonym samling kompisar som hållit varann bakom ryggen i en herrans massa år och inom ramen för sina befogenheter valt in sina övriga kompisar i klubben.
Är det DEN demokratin vi kallar "folket" här?

Ja det är ju iaf den fasaden som maktutövare gömmer sig bakom när de självsvådligt fattar sina beslut över "folkets" huvuden..

I länder med personval däremot, där kan vi påstå att makten utgår från folket.
I alla fall i en större omfattning.

Regeringsformen 1 kap 1§ All offentlig makt i Sverige utgår från folket.

Ergo = folket väljer, de ni väljer bestämmer sedan att de inte gör som folket vill är ju en annan sak.

Regeringsformen 1 kap 1§ All offentlig makt i Sverige utgår från folket.

Ergo = folket väljer, de ni väljer bestämmer sedan att de inte gör som folket vill är ju en annan sak.

Jovisst, det ser jättebra ut... men i verkligheten har vi lärt oss att de vi väljer oftast inte gör som vi vill.

Däremot är det ganska skönt att se att Alliansen har infriat klart fler av sina vallöften so far än vi är vana vid tidigare. Det är väl trängselskatten som blev av trots löften om att den inte skulle bli det som blev knasigt, men annars är det ju hyffsat rätt i de flesta avseenden.

Back