XR 650 170hk turbo?

3 bar lät ju fantastist bra gäller det dom flesta fuggehojar med pump?

EEehhw... Just ja, din är en såndär med förknasare... Men en insprutarpump och en ställbar regulator som kan trycksättas för linjär tryckökning borde funka som en smäck.

Ja, Highland är fantastiskt bra :tummenupp

Första och viktigaste frågan i detta bygge!!
carrillo glidlagrade staken vs hondas org rullagrade...
Jag funderar på att svarva ett smalt spår i vevtappen runtom i centrum dvs mitt i vevstaken? Eller så gör man spåret i vevstakens glidyta cc.. Tanken är det att sprida ut oljefilmen effektivare. Den tekniken körs ju på många motorer! Denna motor är ju inte avsedd för glidlagrat så man är ju närvös och vill göra allt som går för att förbättre förutsättningarna! Jag skulle hellst vilja ha spåret i tappen ,,men är lite fundersam om den blir försvagad i härdningen? (men den är tjockare i dia än org xr) spåret skulle bara bli 1,5mm brett och runt 1mm djupt. Att göra spåret i vevstaken medför problem tack vare inpressad bussning som är tunn,,risk för delnig av den då.

Ja vad säger expertisen ,,,ska jag ge fan i spåret ???

Jag funderar även på att ta bort oljetrycskulventilen så pumpen ger allt hela tiden (klen pump) Korkat?

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28085

Vilken tur att det finns andra galningar som också kan diskutera spår i lager.
Dom kanske kan tillföra lite i konstruktionen...:tummenupp :tummenupp

Mats

Lägger mig i lite i "spårdebatten"..

Kollade lite på länken där och kollar man på slutet där BMW lagrena visas som det är hål i så är det nog garanterat ett spår under själva lagret på mitten av vevstaken som gör att det blir mycket bättre flöde genom och till lagerläget..

På Wankel motorer så är ju även till för att kyla rotorerna invärtes och för att få oljan dit så går den via vevaxeln som är helt slät med ett hål i.. Lagret har ett oljespår och är helt runt och alltså inte i halvor som på vanliga motorer, Det man gör är att som bilden visar angående bmw lagerna på en mazda motor e att svarva ett spår i drevet som lagret sitter i och öppna upp 3 fönster i laget som gör att flödet ökar och ger en svalare olja och även svalare rotorer..

i ditt fall skulle det vara ett spår i vevstaken.. sen lite öppningar i lagret i oljespåret som gör att det flödar bättre.. att ta bort olje kulventilen gör nog att du får sämmre oljetryck på lägre varv.. du måste ha ett höjt oljetryck när du ska ha glidlagrat annars smetar det för dig å går tungt..:näsblod
hur högt oljetrycket skall vara e jag nog fel man å svara på, men de finns nog nåt annat snille som vet de.. :)

Hoppas du hajjar vad jag menar.. annars äre bara å fråga..

/yam

Last edited:
så här ser lagret ut iaf..

Nu börjar det likna något:tummenupp men lagren bsom bmv hade ,,var inte det vevlager? Inte vevstakslager? Typ samma princip iaf.. Men bilden du visar...Detta där är alltså lagret inne i staken? So jag ser och fattar det är att man som vanligt har oljehål ut ur vevtapp och detta lager sitter i vevstaken? Då är det som jag vill ha!! Men dom extra hålen i lagret ,,,,är det för att ha oljereserv bullivaner ? (har nog fattat fel)

nr2 är ju brottanvisning i ythärdningen (om det nu är ythärdat)??

Borde det inte räcka med org hål ut ur vevtapp och isåfall ett 1mm brett spår i endera bara översidan staken lager eller runtom? Jag tänker såhär att om man endast gör spåret 11-1,5mm brett och endast 1mm djupt då borde även spåret bära staken så att säga. dvs man tappar ej bäryta på lagret någe "misstänker" Gissar"jag iaf.:va

Mitt oljetryck på tomgång har jag inte mätt än, men jag vet att mcexpress gjorde det när dom försökte turbomata Pg Lundmarks xr hoj, Dom var förvånade över högt tryck ivf,,,Ska mäta... Men det behövs inte mycket ev bara 2-4 bar huvudsak man har bra flöde!! Därför jag fuderar på detta.

Kulan borttagen?? Humm man får mäta upp både och!! vet att mxcomposites rekomenderar det vid montering av deras direktglkidlagrade stake,,på masikner som normalt har rullager. Håller smäggbra för dom på husaberg tillockmed!! (bådar gott)

Last edited:
Last edited:
Hoppsan det låter som en pump till mig!!

Oj det var ju billigt För allt detta!! Hummm Sitter dessa underifrån? dvs locket i botten av tanken? Det skulle bli ett problem för mig då,,jag måste ha locket högt för att jag kan inte få 100% tätt i botten på tanken.....

Varför kan du inte få tätt i botten? Locket i botten av tanken är det.

Letade efter en bild åt dig med detta var den enda jag hittade.Den sitter där den röda anslutningen är
http://sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=212887&d=1193483407
http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodList.asp?idCategory=324

Last edited:
Varför kan du inte få tätt i botten? Locket i botten av tanken är det.

Letade efter en bild åt dig med detta var den enda jag hittade.Den sitter där den röda anslutningen är
http://sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=212887&d=1193483407
http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodList.asp?idCategory=324

Svårt att få tätt i denna mjuka plast !! Om det vore en lös slang på sugsidan skulle det gå montera uppifrån lika bra..Tror inte det brukar vara så på dessa pumpar...jag kan ju pilla lös pumpen förståss och vända på den...:rolleyes:

Nu börjar det likna något:tummenupp men lagren bsom bmv hade ,,var inte det vevlager? Inte vevstakslager? Typ samma princip iaf.. Men bilden du visar...Detta där är alltså lagret inne i staken? So jag ser och fattar det är att man som vanligt har oljehål ut ur vevtapp och detta lager sitter i vevstaken? Då är det som jag vill ha!! Men dom extra hålen i lagret ,,,,är det för att ha oljereserv bullivaner ? (har nog fattat fel)

nr2 är ju brottanvisning i ythärdningen (om det nu är ythärdat)??

Borde det inte räcka med org hål ut ur vevtapp och isåfall ett 1mm brett spår i endera bara översidan staken lager eller runtom? Jag tänker såhär att om man endast gör spåret 11-1,5mm brett och endast 1mm djupt då borde även spåret bära staken så att säga. dvs man tappar ej bäryta på lagret någe "misstänker" Gissar"jag iaf.:va

Mitt oljetryck på tomgång har jag inte mätt än, men jag vet att mcexpress gjorde det när dom försökte turbomata Pg Lundmarks xr hoj, Dom var förvånade över högt tryck ivf,,,Ska mäta... Men det behövs inte mycket ev bara 2-4 bar huvudsak man har bra flöde!! Därför jag fuderar på detta.

Kulan borttagen?? Humm man får mäta upp både och!! vet att mxcomposites rekomenderar det vid montering av deras direktglkidlagrade stake,,på masikner som normalt har rullager. Håller smäggbra för dom på husaberg tillockmed!! (bådar gott)

Det jag vart å fundera på nu eftersom det är vevstakslagret de gäller är hur oljan kommer dit? Finns det nån ritning på hur allt ser ut som man kan se på nätet??

Lagret jag la upp bild på är bakre vevlager, jag referera till det då principen borde va lika egentligen.
På en Wankel så är det inga vevstakar å andra hit å dit flängande prylar i maskineriet..:)

Lagret sitter i ett drev som även e lagerhållare som man svarvar ett spår under där oljespåret ligger för att flödet ska öka då spåret i lagret är för klent för trimmning. Så det funkar mycket riktigt som du sa med buffert runt hela varvet, det lilla hålet i vevaxeln tar annars mest upp oljan när det passerar tilloppet och kan skapa lite tryckstötar på höga varv som ger luft/skumbildning av oljan som höjer tempen och då sänker bärigheten i oljan me kort livslängd på laget som följd.

Jag vet inte hur grejjerna ser ut å hur det håller.. Men ska du modda det så ska du göra det runt om under bussningen å göra fönster i bussningen.. Gör du den moddningen så lär du se till att oljan kommer dit i ett lite högre tryck och flöde me.. tippar på att du inte bör åka med under 3.5 Bar när det är glidlagrat och med ditt lagoma effekt uttag :D

Det jag vart å fundera på nu eftersom det är vevstakslagret de gäller är hur oljan kommer dit? Finns det nån ritning på hur allt ser ut som man kan se på nätet??

Lagret jag la upp bild på är bakre vevlager, jag referera till det då principen borde va lika egentligen.
På en Wankel så är det inga vevstakar å andra hit å dit flängande prylar i maskineriet..:)

Lagret sitter i ett drev som även e lagerhållare som man svarvar ett spår under där oljespåret ligger för att flödet ska öka då spåret i lagret är för klent för trimmning. Så det funkar mycket riktigt som du sa med buffert runt hela varvet, det lilla hålet i vevaxeln tar annars mest upp oljan när det passerar tilloppet och kan skapa lite tryckstötar på höga varv som ger luft/skumbildning av oljan som höjer tempen och då sänker bärigheten i oljan me kort livslängd på laget som följd.

Jag vet inte hur grejjerna ser ut å hur det håller.. Men ska du modda det så ska du göra det runt om under bussningen å göra fönster i bussningen.. Gör du den moddningen så lär du se till att oljan kommer dit i ett lite högre tryck och flöde me.. tippar på att du inte bör åka med under 3.5 Bar när det är glidlagrat och med ditt lagoma effekt uttag :D

Jaha det var en bussning till vevlager!! Inte underligt jag vart förvirrad he he.. Mja ritning.,,, det funkar enkelt oljan kommer ju bara ut genom ett hål i mitten av vevtappen i centrum av vevstakens lager då. Men ett spår bara i halva överdelen duger säkert och kan faktist vara effektivare..Det värsta trycket kommer ju där!! På undersida vevstake har man ju endast kolven Och stakens tyngd att bråka med. Fräser man enbart ett spår i halva överdelen så får man ut mer olja just där än om man gör ett spår runtom för då förloras lite flöde och tryck just på överdelen. Så jag antar att smöga underdelen av staken är att elda för kråkorna:D

Men ett spår bara i halva överdelen duger säkert och kan faktist vara effektivare..Det värsta trycket kommer ju där!! På undersida vevstake har man ju endast kolven Och stakens tyngd att bråka med. Så jag antar att smöga underdelen av staken är att elda för kråkorna:D

Är det så? anledningen till att det är varvet och inte effekten som brukar knäcka stakar är väl att belastningen vid vändningen vid tdc är större än belastningen än när "smällen" kommer. så om stake och kolv vill upp och veven dra ner alltihop så borde en hög belastning komma på underdelen av staken.

Är det så? anledningen till att det är varvet och inte effekten som brukar knäcka stakar är väl att belastningen vid vändningen vid tdc är större än belastningen än när "smällen" kommer. så om stake och kolv vill upp och veven dra ner alltihop så borde en hög belastning komma på underdelen av staken.

Du gör mig osäker?? Ja bara antar att borde vara så?? Det låter vettigare att den kraftiga smäll och långvariga tryck neröver borde slita mer på oljefilmen..

Men o andra sidan är ju vändningen kritisk ett kortare tag och kan därimot säkert få bakstycket på staken att spricka...:va

Du gör mig osäker?? Ja bara antar att borde vara så?? Det låter vettigare att den kraftiga smäll och långvariga tryck neröver borde slita mer på oljefilmen..

Men o andra sidan är ju vändningen kritisk ett kortare tag och kan därimot säkert få bakstycket på staken att spricka...:va

Jag har ingen aning om vad en xr 650t varvar , 7000v/min?
För modligen väldigt långt ifrån att knäcka staken pga "interial load" (tror jag det hette) men jag menar bara att det kan vara bra med oljefilm även på den sidan staken

Jag lämnar några rader tomrum så att ni själva kan lägga in sexsistiska insinueringar

Jag har ingen aning om vad en xr 650t varvar , 7000v/min?
För modligen väldigt långt ifrån att knäcka staken pga "interial load" (tror jag det hette) men jag menar bara att det kan vara bra med oljefilm även på den sidan staken

Jag lämnar några rader tomrum så att ni själva kan lägga in sexsistiska insinueringar

Det kritiska förödande varvet på en 600cc +1 smkookare är 8000v. varvar man en org xr till varvstopp offta så flyger vevstakslagret jäkligt fort!! Mitt rekord 2 tim org motor!! Från sprillan ny!! varvstopp 8250v Det är den kollosala kolvhastighet och tyngd som dödar den. Man måste i med falcon vevstakskitt för att den ska kunna klara allmänt högre varv. Såå den lär nog vara en kombination av plötslig utsräckning med omedelbar våldsam explotion som tar den... Ska som sagt bli intresant att testa glidlagrat för bmws roadracingmotorer lev 80 kusar och varvar 9000+,,Håller stenbra minst 80tim enligt bmws bytesintervallråd. Så då håller det nog 500 tim åt mig som bara varvar max 8000v . Sedan att jag råkar ha 80hk mer än deras motor kan väl knappast ha någ bet:rolleyes: :D Med falconstake som är vanligt rullagrad håller säkert 100tim 100+ hk väg hulliganåkning,

hur gåre?

har gått i ide här iaf just nu..

Här också..... Fast En björn gick ur idet och startade äta på en jägare här i byn,, bet av geväret och gnagde på foten hans H he Klarade sig tack vare kompis som sköt björnen mitt framför näsan!! Går med gipps nu.

Jag själv är i för dåligt skick än för att kapa och svetsa och köra tyvär:gnissla Trodde jag skulle repa mig något bättre (nackdisckbråckesländet ,,,med lite tur nu efter jul så ska jag bränna/skära av en bunt nerver i ryggen och då kan man bli skaplig i upp till 2 år ivf:rolleyes: Men planen är fortfarande att den ska gå till våren hur skreen jag än är:yoparty

sorry om jag pajar din tråd nu, men hade du inte nåt klipp där du är ute och kör din hoj... slår lite varvstopp o sånt gott?....Kommer inte på vad jag såg den. Skulle visa en polare klippet nämligen :tummenupp

//Magnus

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back