Vem drog ner gardinen?

Använde Pinlock på Sviestadrejset förra året.

Efter 2 varv fick jag imma mellan visiret och Pinlock glaset.
Solen sken i slutet på rakan och regnet öste ner.
Jag fick åka och fälla upp och ner visiret hela tiden och såg praktiskt taget ingenting.

Det hela slutade med att jag satt och funderade på om jag i full fart med solen i ögonen imma på visiret i spöregn var framme vid den nya svängen på rakan.
Fällde upp visiret och insåg att bäst bromspunkt var passerad och nöp in bromsen allt vad där gick.

Marksyning.

Använde Pinlock på Sviestadrejset förra året.

Efter 2 varv fick jag imma mellan visiret och Pinlock glaset.
Solen sken i slutet på rakan och regnet öste ner.
Jag fick åka och fälla upp och ner visiret hela tiden och såg praktiskt taget ingenting.

Det hela slutade med att jag satt och funderade på om jag i full fart med solen i ögonen imma på visiret i spöregn var framme vid den nya svängen på rakan.
Fällde upp visiret och insåg att bäst bromspunkt var passerad och nöp in bromsen allt vad där gick.

Marksyning.

Då är det inte tätt emellan därav så får du imma på glaset.

Vetifåglarna om dom där produkterna, foggy mask, pinlock skulle hjälpt i morse. Jo det kanske dom hade gjort eftersom jag inte behövt lyfta visiret, men det jag fick på insidan visiret i morse var inte min utandningsluft utan små vattendroppar i stora mängder från dimman som låg tät.

Nåja, jag ska ju hem i kväll också men jag provar putsa med diskmedel, kanske en tur förbi MC boden för att kolla av sortimentet av "fog" hjälpmedel.:hojraket

Ska kolla in det om det kan bli tätt, tog bort det och sen har det bara blivit liggandes.

Har stora problem med imma på visiret.
Troligen pga flåsande fuktig andedräkt med en liten doft av unket och vitlök.

Hehe. Jag hade samma problem när jag skulle använda det för första gången. Sen tog jag mig faktist tid till att läsa instruktionerna som klart och tydligt informerade om att tvätta glaset ordentligt och verkligen sätta glaset åt rätt håll så gummi listen hamnar rätt och det blir tätt. Vilket jag missade. Men efter en vändning samt rengöring så funkar det. :tummenupp

Se upp gubbar & gummor, nu ska jag hem. Fäller ner visiret och sträcker ut blindkäppen..

Japp, pinlock är skiten. Bästa jag köpt i utrustningsväg.

Ska kolla in det om det kan bli tätt, tog bort det och sen har det bara blivit liggandes.

Har stora problem med imma på visiret.
Troligen pga flåsande fuktig andedräkt med en liten doft av unket och vitlök.

Kolla noga på skruvarna som håller fast plastbiten. De har en slags gäng så om du vrider på dem kan du reglera "tightheten" på pinlocken. Har varit med om samma otäthet som du skriver sen tog jag mig tid och undersökte lite mer..

Last edited:
Japp, pinlock är skiten. Bästa jag köpt i utrustningsväg.

Kolla noga på skruvarna som håller fast plastbiten. De har en slags gäng så om du vrider på dem kan du reglera "tightheten" på pinlocken. Har varit med om samma otäthet som du skriver sen tog jag mig tid och undersökte lite mer..

:yoparty Yep, gjort samma misstag för en månad sedan när jag bytte pinlocket från mörkt till genomskinligt visir, det blev otight och immigt, men de små "skruvarna" är excentriska (stavning?) så man spänner upp pinlockvisiret med dessa. Vare nån som hajja?:confused:

Pinlock är tveklöst bäst, sen gäller det att sätta det åt rätt håll.
Har träffat ett par som satt det med gummitätningen åt fel håll. Då funkar det inget vidare :D

Se upp gubbar & gummor, nu ska jag hem. Fäller ner visiret och sträcker ut blindkäppen..

Fast om du som sagt har lite diskmedlen i fikarummet på jobbet enligt mitt tidigare inlägg i tråden så hade du iaf sluppit imma på glaset på vägen hem! ;)

Men pinlock är ju förstås det bästa om man ska köra mycket när det är kallt och fuktigt.

Last edited:
diskmedel utan vatten?

Ja, några droppar rent diskmedel typ Yes på insidan. Man polerar sedan ut det så att visiret precis blir klart. Då ligger det en osynlig men tunn film som sänker ytspänningen och förhindrar att kondensdroppar bildar imma.

Men man måste förnya skiktet då och då, men mer än en hojtur räcker det definitivt.

Det är samma princip som de äckliga sportdykarna använder när de loskar i cyklopen.

Last edited:
Ja, några droppar rent diskmedel typ Yes på insidan. Man polerar sedan ut det så att visiret precis blir klart. Då ligger det en osynlig men tunn film som sänker ytspänningen och förhindrar att kondensdroppar bildar imma.

Men man måste förnya skiktet då och då, men mer än en hojtur räcker det definitivt.

Det är samma princip som de äckliga sportdykarna använder när de loskar i cyklopen.

Brukade köra YES i crossbrillorna och det funkar skapligt :tummenupp

Ingen har ju svarat på trådskaparens fråga, juh!

Kan bara säga att det var inte jag.

:)

Sällar mig till lovsången för Pinlock.

Dessutom kan jag säga att det för en gång skull är skönt att köra igenom Södra länken....det är nästan 9 grader där inne mot 4 grader ute.

Var tvungen att gasa upp duken i "lite för hög hastighet" bara för att höra Akra sången idag. hmmm kanske skall flytta till Nacka bara för att få vråla mig genom tunneln.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage