Honda XR650R

Funderade på oljepumpen med men tycker det verkar konstigt att den skulle vara slut på 1200 mil?
Köpte hojen i somras (juli) sen kört varje dag och hållt koll på oljan, rätt jämn nivå.. Sen bytt olja, körde kanske 70 mil sen helt plötsligt försvann den ner i motorn. Jag har i vilket fall inte skruvat sönder den emellan där, hade hoppats slippa sånt ;)
Fyllde på en halvliter till igår och den är också borta nu så man kan nog lungt utgå från att den inte brinner upp i vart fall. Så det blir att tömma och kolla o-ringarna och mäta upp oljepumpen också då... Sög ner en rätt pedagogisk verkstadshandbok på nätet, stod alla toleranser.

Med min tur lär det vara pumpen och eftersom handlarna här inte har en del hemma utan allt finns som närmast i holland så lär man ju inte få liv i den innan jul :(
 
Funderade på oljepumpen med men tycker det verkar konstigt att den skulle vara slut på 1200 mil?
Köpte hojen i somras (juli) sen kört varje dag och hållt koll på oljan, rätt jämn nivå.. Sen bytt olja, körde kanske 70 mil sen helt plötsligt försvann den ner i motorn. Jag har i vilket fall inte skruvat sönder den emellan där, hade hoppats slippa sånt ;)
Fyllde på en halvliter till igår och den är också borta nu så man kan nog lungt utgå från att den inte brinner upp i vart fall. Så det blir att tömma och kolla o-ringarna och mäta upp oljepumpen också då... Sög ner en rätt pedagogisk verkstadshandbok på nätet, stod alla toleranser.

Med min tur lär det vara pumpen och eftersom handlarna här inte har en del hemma utan allt finns som närmast i holland så lär man ju inte få liv i den innan jul :(

Låter märkligt att den plötsligt skulle dra olja?? Det talar imot oringsteorin!! Dom kan jun inte rammlat bort när den var ihopskruvad:va Då får du nog mäta pumpdreven! Nya pumpdrev får dom nog hem på mindre än en vecka. Har du tokbråttomt får du köpa min reservpump till nypris:D
 
hehe kan tro det :D

Måste ju ändå ta bort kåpan igen så man kan ju kika på orisarna, om nån av dem är blåst :)

Sen får man väl gå loss med bladmåtten...

Har inte fått så här mycket mekande sen moppetiden, trodde XR var en hållbar hoj :)
 
Så, nu har man förargat såväl fru som barn genom att bo i källaren hela söndagen.

Mätte upp alla delar i oljepumpen, både inre och yttre rotor, bytte o-ringarna vid till- och frånloppet mellan blocket och kopplingskåpan. Alla toleranser på pumpen var väl inom marginalerna, o-ringarna däremot kändes sladdriga. Har monterat ihop skiten och fyllt på olja nu och peppar peppar ta i trä efter 15 min på tomgång är stickan fortfarande upp till fullt, spottar fint från returen också. Får bli en tur till & från jobb i morrn och se om det håller.

Håller det inte så kör jag vidare, har nu konverterat Hyndan till en trialhoj, när bensinen är slut vet man att man måste fylla på olja.

Mvh
Micke
 

Bifogat

  • trial.jpg
    trial.jpg
    119.4 KB · Visningar: 212
Så, nu har man förargat såväl fru som barn genom att bo i källaren hela söndagen.

Mätte upp alla delar i oljepumpen, både inre och yttre rotor, bytte o-ringarna vid till- och frånloppet mellan blocket och kopplingskåpan. Alla toleranser på pumpen var väl inom marginalerna, o-ringarna däremot kändes sladdriga. Har monterat ihop skiten och fyllt på olja nu och peppar peppar ta i trä efter 15 min på tomgång är stickan fortfarande upp till fullt, spottar fint från returen också. Får bli en tur till & från jobb i morrn och se om det håller.

Håller det inte så kör jag vidare, har nu konverterat Hyndan till en trialhoj, när bensinen är slut vet man att man måste fylla på olja.

Mvh
Micke

Bra jobbat!! Men jag förstog nog inte...efter 15 min tomgång forfarande kvar? menar du att efetr 15min avslagen motor är det mycket på stickan?. gjorde en koll i dag..drog upp stickan på en xr650 som garanterat är i kanonskick i motorn 450mil bara den hade med varm motor stickan full,,men nu hade den stått minst 2 veckor och då fanns inte en droppe i ramen.
 
Fyllde olja, lät den puttra på tomgång 15 min, stängde av, olja hela vägen upp på stickan. Förra gången jag gjorde det (fyllde, körde 10 min) så hamnade all olja nere i motorn och stickan var torr. Nu får den stå till sig nåra timmar sen ska vi se hur det går :)

Köra en tur och njuta lite av höstregnet kanske och se om den suger ner all olja i motorn som innan!
 
Såå, 1½ mils motorvägspressande och oljenivån har inte sjunkit :)
Har man riktig tur nu så kanske det är fixat...

Boost3: Mange tack för alla idéer, var förmodligen o-ringarna känns det som :)

Nu har man i alla fall lärt sig ett & annat om XR:ens smörjsystem ;)

<edit>
Nu har man kört 4 mil och stickan visar fortfarande fullt :)
Kanske man kan sluta fundera över vad man ska skruva sönder härnäst!
</edit>
MVh
Micke
 
Last edited:
Då har jag ju ett lite enklare fel att fråga om än Nailer. :hihi

Det verkar som om mitt styrlager har get upp.
Hojen stog still i 5 månader, och när jag skulle flytta den gick styret inte att röra, men med lite "motivation" så gick det, men körturen efteråt var... spännande... :gnissla


Har någon bytt dessa?
Är de dyra? De är två antar jag?
Ska man tänka på något speciellt - dvs är det någon speciell procedur för att byta dem?
Jag har "crossställ" att lyfta hojen med så det är inga problem att gaffeln åker av. :)

:hej
 
Då har jag ju ett lite enklare fel att fråga om än Nailer. :hihi

Det verkar som om mitt styrlager har get upp.
Hojen stog still i 5 månader, och när jag skulle flytta den gick styret inte att röra, men med lite "motivation" så gick det, men körturen efteråt var... spännande... :gnissla


Har någon bytt dessa?
Är de dyra? De är två antar jag?
Ska man tänka på något speciellt - dvs är det någon speciell procedur för att byta dem?
Jag har "crossställ" att lyfta hojen med så det är inga problem att gaffeln åker av. :)

:hej

Ja dom där jäkla lagren är dåligt smörjd från fabrik ,,så när man byter ska man pressa i mycket fett. Om man vill vara seiös ska man borra in en smörjnippel och trycka hela kronan full med fett då slipper man problem!. Innan du byter ....lätta på muttern lite och se om det går lättare och inte hugger. Dom kostar en hel del dessa lager ?? 500-800??? Inet svårt att byta, ryck lös gaffelbenen bara och skruva vidare ...ansätt inte för hårt bara,, typ som bilhjullager..
 
Då har jag ju ett lite enklare fel att fråga om än Nailer. :hihi

Det verkar som om mitt styrlager har get upp.
Hojen stog still i 5 månader, och när jag skulle flytta den gick styret inte att röra, men med lite "motivation" så gick det, men körturen efteråt var... spännande... :gnissla


Har någon bytt dessa?
Är de dyra? De är två antar jag?
Ska man tänka på något speciellt - dvs är det någon speciell procedur för att byta dem?
Jag har "crossställ" att lyfta hojen med så det är inga problem att gaffeln åker av. :)

:hej

ingen aning om priset här tog från staterna i sommar för runt 4-500 men nu är kursen betydligt högre

lagerbanorna är bara o knacka ur med en lång mejsel eller liknande o knacka i dom nya med hjälp av dom gamla,slå inte direkt på banorna
undre lagret sitter jävligt på styrstolpen slog imellan en kniv i början o bände med brytjärn dränk i 5-56 underlättar en hel del
köp komplett med tätningar undre tätningen ryker garanterat innan lagret är borta
 

Bifogat

  • Bild 22470.jpg
    Bild 22470.jpg
    138.5 KB · Visningar: 148
  • Bild 22474.jpg
    Bild 22474.jpg
    140.6 KB · Visningar: 138
Last edited:
Ok.

Tackar Micke och Benny :tummenupp.

Trodde dock lagren skulle vara runt hälften av den kostnaden... :näsblod

Ska prova Bennys idé först och lätta lite på mutern, funkar inte det är det väll bara att bita i det sura... :(

:hej
 
Honda XR650R-Tråden

Då är man xr650 ägare.:tummenupp
Den var i nyskick med orginaldäck och 282mil på mätaren och av 2004 årsmodell men uttagen september 2006.
Har redan börjat planera förändringarna som kommer att börja med större tank. Ni får gärna komma med tips på bra modifieringar.:D
 
Ok.

Tackar Micke och Benny :tummenupp.

Trodde dock lagren skulle vara runt hälften av den kostnaden... :näsblod

Ska prova Bennys idé först och lätta lite på mutern, funkar inte det är det väll bara att bita i det sura... :(

:hej

Prova gärna en sak till som bara är hällsosammt......Borra hål i mitten av ramröret och gänga in en smörjnippel och pressa i helea skiten full med fett tills det pressas igenom lagren och kläggar ut!! Då kan det bli bra + att du då har fixat problemet förgått om du måste byta ändå:tummenupp

Då är man xr650 ägare.:tummenupp
Den var i nyskick med orginaldäck och 282mil på mätaren och av 2004 årsmodell men uttagen september 2006.
Har redan börjat planera förändringarna som kommer att börja med större tank. Ni får gärna komma med tips på bra modifieringar.:D

Välkommen i tanksmotorklubben:yoparty
Hur mycket pullver vill du ha? Bara att säga en siffra så kommer Boost tomtelista ut med billigaste och bästa sättet att skaffa dom kusarna:D
 
Last edited:
Prova gärna en sak till som bara är hällsosammt......Borra hål i mitten av ramröret och gänga in en smörjnippel och pressa i helea skiten full med fett tills det pressas igenom lagren och kläggar ut!!
D

Är det bara att borra där man känner på andra sidan av styrlåset eller?
 
Använd ett värmetåligt fett till styrlagret då vanligt bonnfett inte riktigt gillar tempetaruren på den varma oljan .
 
Bild

En bild på pärlan
1225629262bCFNPvixhtbZVDbp9vSn1E.jpg
 
nya hojen

Lär dokumentera medans hojen ser ut som ny, det kommer den förmodligen inte göra länge :mrgreen:
IMG_0689.jpg

IMG_0684.jpg

IMG_0670.jpg

IMG_0673.jpg

IMG_0676.jpg

IMG_0681.jpg

IMG_0683.jpg

IMG_0691.jpg
 
Fram med borrmaskinen! Du kan ju inte köra omkring med den strypt... :7peta


:hihi
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top