Stackars socialbidragstagare!

• Thread starter Thread starter _teSSan_
  • Start date Start date
Have you heard about "walking into the wall", mate? :hihi

I've just asked, -no..

People down under bara skrattar åt vårat fenomen.... Min faster bor i Melbourne, hon jobbar just med sociala problem mm, de där finns inte hos dom, överhuvudtaget. Allt stressrelaterat mm, bortblåst hos dom.

Vilket får mig att tro, att det finns här,. bara för att vi har så bekväma trygghetspaket, här kan det verkligen löna sig att ligga på soffan. Jag skulle kunna klara mig gott på alla bidrag som erbjudes.

:S

I've just asked, -no..

People down under bara skrattar åt vårat fenomen.... Min faster bor i Melbourne, hon jobbar just med sociala problem mm, de där finns inte hos dom, överhuvudtaget. Allt stressrelaterat mm, bortblåst hos dom.

Vilket får mig att tro, att det finns här,. bara för att vi har så bekväma trygghetspaket, här kan det verkligen löna sig att ligga på soffan. Jag skulle kunna klara mig gott på alla bidrag som erbjudes.

:S

Må så vara. Fast å andra sidan måste det finnas någon anledning till att självmordsfrekvensen var högst i världen i japan t.ex.

Jag känner igen typen.

Jag växte upp i ett mindre brukssamhälle och såg mina jämnåriga kamrater växa upp med sina frånskiljda, vinpimplande, gelnnrökande, socialbidragsberoende mammor.

Barnen till sådana mammor blir i hög grad själva socialfall, just för att dom har lärt sig att leva på systemet och ser inget skamligt i att manipulera systemet för att slippa arbeta.

Sockärringen i det här fallet försöker ge barnet en framtid.
Det där har jag också reflekterat över och det verkar aldrig slå fel. Det finns gott om personer i min egen ålder som gör allt för att utnyttja systemet och som aldrig tillfört något vettigt i hela sitt liv. Det som är intressant är att man redan i tidig skolålder tänkte om just dessa personer att de skulle sluta som riktiga förlorare.

IronMike skrev:
"gått in i väggen" - finns bara i Sverige f.ö. fråga folket i Australien eller vart fan som helst, om de hört talas om det? Folk garvar åt det fenomenet, det är något vi skapat av all den bekvämlighet vi har i vår trötta demokrati, där det lönar sig att ligga på soffan..
Det där har du väl ändå totalt missuppfattat och det har ingenting alls med trådämnet att göra. De som blir utbrända eller "går in i väggen" är väl oftast personer som sitter på kontoret 12 timmar om dagen sex dagar i veckan och spenderar större delen av sin lediga tid med tänket "jag kan lika gärna jobba lite samtidigt som jag tar igen mig en stund i soffan".

"gått in i väggen" - finns bara i Sverige f.ö. fråga folket i Australien eller vart fan som helst, om de hört talas om det? Folk garvar åt det fenomenet, det är något vi skapat av all den bekvämlighet vi har i vår trötta demokrati, där det lönar sig att ligga på soffan..

"Gått in i väggen" finns kanske bara i Sverige, men "Burnout" finns i
engelskspråkiga länder:
http://www.rci.rutgers.edu/~sjacksox/PDF/TheMeasurementofExperiencedBurnout.pdf

...
1. ^ Redirect Notice
2. ^ Tracy, S. (2000) Becoming a Character for Commerce Emotion. Management Communication Quarterly, 14. 90-128

Sources

* "A review and integration of research on job burnout", Cordes, C. and Dougherty, T. (1993). Academy of Management Review, 18, 621-656. Cited in O'Driscoll, M.P. and Cooper, C.L. (1996).
* "Sources of Management of Excessive Job Stress and Burnout", In P. Warr (Ed.), Psychology at Work Fourth Edition. Penguin.
* "Tailoring treatment strategies for different types of burnout" Farber, B. A. (1998). Paper presented at the Annual Convention of the American Psychological Association, 106th, San Francisco California, August 14-18. ED 424 517
* "Staff burnout", Freudenberger, H. J. (1974). Journal of Social Issues, 30(1), 159-165.
* "Authentic leaders creating healthy work environments for nursing practice", Shirey MR. American Journal of Critical Care May 2006. Vol. 15, Iss. 3; p. 256
* "Taming burnout's flame", Krista Gregoria Lussier, Nursing Management Chicago: Apr 2006. Vol. 37, Iss. 4; p. 14
* "A Scientific Solution To Librarian Burnout", Craig S. Shaw New Library World Year 1992 Volume: 93 Number: 5
* Stress and Burnout in Library Service, Caputo, Janette S. Phoenix, AZ: Oryx Press, 1991.
* An assessment of burnout in academic librarians in America using the Maslach Burnout Inventor (the MBI) Ray, Bernice, Ph.D., Rutgers University - New Brunswick, 2002, 90 pages; AAT 3066762
* Tracy, S. (2000) Becoming a Character for Commerce Emotion. Management Communication Quarterly, 14. 90-128
* Newton, T. (1995). Managing stress: Emotion and power at work. Thousand Oaks, CA: Sage.
...

Olyckligtvis har Wikipedia glömt att nämna att uttrycket "Burnout"
har sitt ursprung i det ursvenska begreppet "Utbränd". :rolleyes:

Har man ingen trygghet att erbjuda sin avkomma så ska man nog tänka efter lite före man ynglar av sig. Det räcker inte med god vilja och biologisk klocka.

Barn behöver rätt mycket trygghet och harmoni och kan man inte erbjuda det, då får man fan i mig se till att inte bresa så jävligt på benen.

Visst...hon kanske var lycklig sambo och barnet var planerat och hon råkade få sparken mitt i graviditeten och killen kom på att han ville göra annat istället för att bli farsa. :rolleyes:

Alla scenarior är möjliga. Men sitt eget ansvar kommer man fan inte undan...hur man än skulle vilja att någon annan tog på sig det.

Å så är det nog såhär...vissa bara ÄR loosers...medans andra vägrar att bli det. Det är nog nåt genetiskt som skiljer agnarna från vetet. :näsblod

//M

Man kan skapa hur många teorier som helst huruvida den här snorvalpen är en looser eller någon som bara har hamnat snett. Det går även att spekulera i huruvida hon skitit i allt som Soc bett henne göra eller om hon missat just ett samtal.
Det här är parametrar vi förmodligen aldrig kommer få veta och det är det som är så "härligt" med snaskjournalistik.

Nu lever vi däremot i Sverige som är omtalat för sitt otroliga sociala skyddsnät och där vi skryter med att folk som inte vill hamna på gatan inte skall hamna på gatan. Så med det mottot i tanken så är det väldigt fel av soc att vägra utbetalningar då detta är sista anhalten.
Däremot har jag inget emot att de sätter henne i nåt jävla miljonprojekt nånstans där det brinner i trapphuset varannan natt så hon får verkligen lära sig hur helvetet kan se ut.

Personligen tycker jag att det verkar mest som att någon måste väcka snorvalpen så hon förstår vad hon gett sig in på, sen håller jag med om att det borde göras en grundlig utredning huruvida hon är lämplig som förälder... samtidigt är jag otroligt emot tvångsomhändertaganden av barn då dessa barn allt som oftast hamnar otroligt fel i samhället trots samhällets "goda gärning".

Man kan skapa hur många teorier som helst huruvida den här snorvalpen är en looser eller någon som bara har hamnat snett. Det går även att spekulera i huruvida hon skitit i allt som Soc bett henne göra eller om hon missat just ett samtal.
Det här är parametrar vi förmodligen aldrig kommer få veta och det är det som är så "härligt" med snaskjournalistik.

Nu lever vi däremot i Sverige som är omtalat för sitt otroliga sociala skyddsnät och där vi skryter med att folk som inte vill hamna på gatan inte skall hamna på gatan. Så med det mottot i tanken så är det väldigt fel av soc att vägra utbetalningar då detta är sista anhalten.
Däremot har jag inget emot att de sätter henne i nåt jävla miljonprojekt nånstans där det brinner i trapphuset varannan natt så hon får verkligen lära sig hur helvetet kan se ut.

Personligen tycker jag att det verkar mest som att någon måste väcka snorvalpen så hon förstår vad hon gett sig in på, sen håller jag med om att det borde göras en grundlig utredning huruvida hon är lämplig som förälder... samtidigt är jag otroligt emot tvångsomhändertaganden av barn då dessa barn allt som oftast hamnar otroligt fel i samhället trots samhällets "goda gärning".

Wörd.

Ja där borde allt mänskligt avskräde dumpas.
Fy fan vad skönt med "vi och dom", det är det bästa jag vet. :)
Gated community is the shit. :yoparty

Har man ingen trygghet att erbjuda sin avkomma så ska man nog tänka efter lite före man ynglar av sig. Det räcker inte med god vilja och biologisk klocka.

Barn behöver rätt mycket trygghet och harmoni och kan man inte erbjuda det, då får man fan i mig se till att inte bresa så jävligt på benen.

Visst...hon kanske var lycklig sambo och barnet var planerat och hon råkade få sparken mitt i graviditeten och killen kom på att han ville göra annat istället för att bli farsa. :rolleyes:

Alla scenarior är möjliga. Men sitt eget ansvar kommer man fan inte undan...hur man än skulle vilja att någon annan tog på sig det.

Å så är det nog såhär...vissa bara ÄR loosers...medans andra vägrar att bli det. Det är nog nåt genetiskt som skiljer agnarna från vetet. :näsblod

//M

Jag kan fortfarande inte fatta att ni inte begriper att det kan gå åt helvete för ALLA. Inklusive er som tror att ni är gjorda av diamant.
Nu vet vi ju inte ett dugg om ifall den här tjejen kanske hade det helt ok, både ekonomiskt och socialt, när hon blev på smällen.
Jag har oxå barn, och jag försöker naturligtvis få grabben att få det så bra som möjligt ur alla aspekter, men jag är oxå förbannat medveten om att vad som helst kan hända.

Ta dig som exempel Mad, vad händer om ditt nybyggda hus brinner ner, sen visar det sig att inte försäkringen gäller för en oauktoriserad elektriker drog lite el nånstans, samtidigt som din morsa dör och ditt företag hamnar i kris och måste paniksäga upp. PANG där sitter du i skiten med skulder upp över öronen och det tar 4 månader innan din a-kassa träder in pga "handläggningstid". Grattis!
Och då antar jag ändå att du är en sund och ordentlig flicka med starkt psyke.
Alla är inte det, tyvärr.

Jag tycker bara att man ska passa sig jävligt noga innan man börjar skyffla skit åt nåt håll bara för att man tror att man är så mycket bättre själv.
Jag lovar er, det spelar ingen roll att du är världens ordentligaste och duktigaste människa, vill livet skita på dig så kommer du få smaka så mycket avföring att du inte trodde det fanns.
Tro mig, jag har både sett och fått smaka min beskärda del.

Jag kan fortfarande inte fatta att ni inte begriper att det kan gå åt helvete för ALLA. Inklusive er som tror att ni är gjorda av diamant.
Jag tycker bara att man ska passa sig jävligt noga innan man börjar skyffla skit åt nåt håll bara för att man tror att man är så mycket bättre själv.
.

110% helt rätt.

Men här på SH är alla( nästan) så jäääävla präktiga och bäst....

Sen att just aftonpressen är bra på att trycka snyfthistorier om lata och odugliga gnällmänniskor hör väl bara till. Finns ofta en anledning i vilket fall som helst att man skriver om just henne. tyvärr så hamnar ofta just unga människor mellan stolarna när vuxna vetbästbergtyper ska hantera deras fall...
FK, soc eller sjukvården...finns överallt avarter på folk som borde byta jobb.

.......

Jag ansluter mig till din sida i den här frågan.

På SH blir ofta resonemangen lite pubertala. Osar lite gymnasie-stuk....

Det kan gå åt helvete för alla. Då är det väl trevligt om alla har rätt att få hjälp.

Mitt inlägg på deras blaska togs bort för att jag inte tyckte synd om henne... bad henne att kanske söka jobb och inte vara så bortskämd.

Sådär modererar ju iaf inte jag på SH ... där får man inte ha en minsta avvikande åsikt. Alla deras kommenterar ska vara i enlighet med rubriken och tonen från författaren, annars paff bort...

Nåja, både hon och barnet är bortskämt, men hon som förälder mest. Hon borde inte vara en sådan drottning.

Men självklart att socialen kan ha mer medlidande än ett missat samtal, men känslan är ju att hon valt att inte göra vad som begärs av henne för att hon ska få sina pengar. Då kan hon få vara utan.

Jag ansluter mig till din sida i den här frågan.

På SH blir ofta resonemangen lite pubertala. Osar lite gymnasie-stuk....

Det kan gå åt helvete för alla. Då är det väl trevligt om alla har rätt att få hjälp.
Fast nu är det väl ingen som ifrågasätter att vi ska ha ett socialt skyddsnät och att man ska kunna få hjälp när man behöver det. Det som sägs är att man åtminstone kan kräva en viss motprestation och en vilja att komma på fötterna igen.

Nu säger jag detta rent generallt och uttalar mig inte om det specifika fallet eftersom artikeln inte ger särskilt mycket fakta. Däremot är väl inte folks gissningar om att det är mer än ett missat telefonsamtal som ligger bakom helt orimliga.

men tessan förihelvete!??

är du seriös i det du skriver? :7peta :3freak

Efterssom vi är så bra på att dömma folk i denna tråd, så vill jag passa på att dömma lite jag med.
Du säger att du också varit i skiten.. du är 27år, du har Hus, bor med din son, och har 5 cyklar? och en bil?
men om det är du som har jobbat ihop allt det, då ska du ha beröm. :)

Det är äkta skit antar jag? :rofl

Har man väl engång suttit i SKITEN, så ramlar inga Hus, eller mopeder, bilar ner för himlen inte..
När du väl var i "skiten" regnade det pengar ifrån något träd då eller? hur klarade du dig? om du nu inte gick gå på bidrag?
eller du kanske har skrapat fram allt på en lott, så du klarade dig bra endå?
då är det ju en annan femma...
Eller har du varit Gift engång i tiden?
skiljda? Och ni skrev aldrig på ett äktenskapsförord?, eller vad fan man nu kallar det... så gubben din fick lämna över allt han ägde och hadde till dig?

jag kan fortsätta.......
men det orkar jag inte, ska sova nu.
pz:)

Jag hyr huset, de tre (3) hojarna är pojkvännens, därav att det står "tack Beppe" och min bil kostade 8000,- Var det nåt mer du undrade över?

Mitt inlägg på deras blaska togs bort för att jag inte tyckte synd om henne... bad henne att kanske söka jobb och inte vara så bortskämd.

Mitt också. Mailade tidningen och frågade vilken regel jag bröt mot med mitt inlägg, men guess what?! Inget svar! :tummenupp

Last edited:
Är det inte aningen naivt att dra slutsatsen att såsom tidningen skrivet, så ÄR det? (Men det är ju iofs så detta forum funkar....antingen drar man en helt egen slutsats eller så tror man på tidning/radio/tv/internet/grannen...utan att tänka så mycket själv...)

Innan man själv testat "samarbetet" Försäkringskassan/Arbetsförmedlingen/SOC så har man nog tron att det fungerar såsom det borde...

Nu vet vi ju inte ett dugg om ifall den här tjejen kanske hade det helt ok, både ekonomiskt och socialt, när hon blev på smällen.
Jag har oxå barn, och jag försöker naturligtvis få grabben att få det så bra som möjligt ur alla aspekter, men jag är oxå förbannat medveten om att vad som helst kan hända.

Ta dig som exempel Mad, vad händer om ditt nybyggda hus brinner ner, sen visar det sig att inte försäkringen gäller för en oauktoriserad elektriker drog lite el nånstans, samtidigt som din morsa dör och ditt företag hamnar i kris och måste paniksäga upp. PANG där sitter du i skiten med skulder upp över öronen och det tar 4 månader innan din a-kassa träder in pga "handläggningstid". Grattis!
Och då antar jag ändå att du är en sund och ordentlig flicka med starkt psyke.
Alla är inte det, tyvärr.

Jag lovar er, det spelar ingen roll att du är världens ordentligaste och duktigaste människa, vill livet skita på dig så kommer du få smaka så mycket avföring att du inte trodde det fanns.
Tro mig, jag har både sett och fått smaka min beskärda del.

Det råder väl inget tvivel om att alla kan ha en j-a otur osv och likväl som en del av oss här antar att hon i det stora hela är en total fuckup verkar du tro att alla världens orättvisor har drabbat just denna stackars tjej.

Jag poängterar att jag inte vet med säkerhet men följande scenario tror jag är fallet och det är utifrån det jag kräver hårda tag.

Ung dum tjej blir kär i "farlig" kille, har aldrig haft ett jobb nån av dom, ändå tror dom att det bara är att knulla till sig ett barn, killen som är snäll "innerst inne" drar fort som fan, tjejen utan ansvarssinne står där dum som ett fån. Hon har aldrig haft ett jobb, börjar få bidrag allt för lätt. Mycket vill ha mer, börjar tro att allt är i sin ordning att någon annan betalar för henne och ungen och börjar därför ställa högre och högre krav och får allt godkänt. När hon sen får ett bakslag tycker hon att det är otroligt synd om henne och det är soc:s fel.

Där håller jag iofs med henne.
Soc skulle ha varit mycket hårdare och ställt krav från början. Dom gör henne bara en björntjänst genom att bevilja bidrag alltför lätt. Man måste kolla till bakgrund mycket mer än vad dom gör.

I det fall du beskriver ska naturligtvis ett socialt skyddsnät finnas tillgängligt men om inget som helst ansvarstagande eller vilja finns hos den sökande bör barn tas ifrån den personen och hjälpen i princip bestå av matkuponger och typ fattighus tills personen lär sig ta ansvar för sina egna handlingar. Är man gammal nog att sätta barn till världen ska man faktiskt också kunna ta ansvar.

Som jag skrev tidigare: Ta ungen, omyndigförklara henne tills hon bevisat att hon är värd att få rösta tex, och se till att hon aldrig mer kan få sätta oskyldiga barn till ett dåligt liv.

Jag säger som Paolo Roberto: Jag vet att jag har rätt.

Ni som säger att man skall ta ungen ifrån henne... jag skulle vilja se er utföra just det, gå dit och plinga på dörren och säga att nu skall vi ta ditt barn ifrån dig. Ni kan verkligen inte vara föräldrar själva!

Ni som säger att man skall ta ungen ifrån henne... jag skulle vilja se er utföra just det, gå dit och plinga på dörren och säga att nu skall vi ta ditt barn ifrån dig. Ni kan verkligen inte vara föräldrar själva!

Varför det? Det är väl om man bryr sig om barn som man med glädje skulle kunna göra det?

OM man vet om all bakgrund vill säga. Nu vet ju inte ens allvetande jag om det, jag skriver bara vad jag tror, men OM det är så tycker jag definitivt att hon ska bort från sitt barn.

Lyssna nu: MAN SKA INTE SKAFFA BARN OM MAN INTE HAR RÅD MED DET.

Tydligen gör det ju det.

Ja där är jag isf inne på er kommunisters spår. Men annars har ni inte mycket att komma med. Det är inte per automatik synd om någon bara för den tillhör en minoritet eller är avvikande på annat sätt. Det synsättet är enligt mig det mest rasistiska och diskriminerande.

Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...