Varför räknas inte kvinnlig motorsport?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
I Malmö ska man visst bygga ett idrottscentrum med kvinnlig idrott i fokus: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=672&a=843036
Skitkul tänkte jag, och började läsa lite mer, men det handlar visst enbart om fotboll :huvet Finns det inga andra sporter? :va Visst, idrott luktar svett, sport luktar bensin, men likväl så har tjejer grymma fördelar mot killar i tex rr (lättare, kortare å uthålligare, generellt sätt). Men sånt prioriteras inte :( Och många svenska tjejer i skymundansporter som rally (Tina Törner), enduro (hon i Paris-Dakar, minns inte namnet), hon som tävlade i lerduveskytt å vann allt hon ställde upp i, osv lyckas ju jävligt bra. Varför inte stötta dom lite mer istället? Satsa lite på hjälmar, ryggskydd mm som passar brudar istället för ännu en gräsplätt, såna kryllar det ju av! :huvet

Själv har jag alltid sett fram emot mixade klasser.
Jämlikt och bra.
Kvinnor kan säger de ju... så upp till bevis.
Likaså i hockey eller alla sporter f.ö...
Idrotten är fjantig som delar upp i herr och dam.
Kör mixat!

Borde man inte kunna anmäla de där till JÄMO???

Man förbättrar inte jämställdheten genom att favorisera det "förtryckta" könet... man gör det genom att genomföra en likställd satsning där "båda" grupper får samma förutsättningar.

Borde man inte kunna anmäla de där till JÄMO???

Man förbättrar inte jämställdheten genom att favorisera det "förtryckta" könet... man gör det genom att genomföra en likställd satsning där "båda" grupper får samma förutsättningar.

Du har helt rätt.
Men inse vilket jobb det skulle bli.
Dessutom ett "verkligt" case för JämO.
Nej bättre då att kämpa för nån diskriminerad hästflicka nånstans som inte fick jobbet som ridlärare TROTS att hon hade bättre kvalifikationer än killen som fick det.
Han var ju positivt särbehandlad (läs kvoterad) in i ett tjejdominerat yrke..
MEN! Hoppsan... då slog det ju åt "fel" håll när det visade sig att det även kunde slå MOT tjejer...

Själv är jag MOT all form av särbehandling/könskvotering.
Har sett det på nära håll och jag säger Usch!

Det är så mycket "Tjej" hit och "tjej" dit numera, men var finns motsvarande "kill"...? Eller föralldel: "tillsammans"
Jag har förståelse att de kan finnas behov av särskilda tjejkurser inom olika områden.
Men faran är att det permanentas, och att tjejer sen alltid kommer behandlas separat/styvmoderligt och att det trots allt då inte finns någon jämlikhet.

Alltså: Vad är fortsättningen på alla "tjejkurser" motsv? För dessa ÄR ju trots allt en "skyddad verkstad" mot alla "elaka" killar som bara tar plats osv.
NÄR skall de övergå i mix/vanlig miljö?
Och är det syftet med särkurser/grupper över huvud taget?

Eller ska vi premiera fortsatt särbehandling/obsklasser inom alla områden?

Missförstå mig rätt. Jag säger att det ju visst finns behov, men som sagt...det måste ändå vara en inskolning och ett steg mot att vara tillsamamns? Tjejer verkar dessutom vara mer prestigelösa och rent pedagogiskt tror jag att man kan nå längre med en sån grupp.
Icke förty undrar jag om det finns tjejer som enbart går tjejkurser och aldrig beblandar sig i mixade grupper. Och jag funderar på hur sunt det är ur ett helhetsperspektiv som omfattar allt från skicklighet, sporrning i form av konkurrens osv osv till att tjejer ofta har en god inverkan i killdominerade grupper. De vassaste hörnen filas lixom av på grabbigheten. Det blir ok att vara mjuk.

Läste SMC:s syn på sina tjejkurser, och det var skönt att se hur de resonerade, och faktiskt bearbetade alla dessa synvinklar på hur särkurser fungerar i stort och smått. Dvs alla positiva sidor som givetvis finns, men oxå de negativa. De verkade iaf ha en bra helhetssyn, och de vågade snacka om det.

Men tyvärr överlag i samhället så är nog inte synen densamma, och vi har ett mer eller mindre legitimerat daltande med olika särgrupper.
Inte minst kvinnor inom idrotten... och jag tycker det är märkligt när vi jobbar för jämställdhet inom alla andra områden, men just här, inom fysiska sport och idrottsutövningar är det OKEJ med särbehandling???

Sen att inte duktiga tjejr får samma uppskattning för samma prestation (se bara tjejernas fotbollslandslag som lyckats fan så mycket bättre än herrarna men fick en ganska dassig mottagning här hemma) tycker jag minst sagt är kränkande. och idrottsrörelsen med sina förbund är skyldiga många kvinnliga toppidrottare oavsett gren en stor ursäkt.

Jag visste inte att fordon hade kön. Eftersom 99% av all motorsportsforskning förmodligen rör fordonet.

Mycket bra skrivet, som vanligt! :tummenupp

Jag visste inte att fordon hade kön. Eftersom 99% av all motorsportsforskning förmodligen rör fordonet.
Ja, tyvärr! För även om du å jag skulle ta Rossis hoj och han fick en gammal CB från sent 70 så skulle han spöa oss, iaf så länge det svänger. Tyvärr glöms människan bort. RR handlar, precis som nästan alla andra sporter, väldigt mycket om inställning, psykologi mm, minst lika mycket som dom fysiska bitarna. Hojen är bara ett hjälpmedel, och dom som vinner har lärt sig att utnyttja det, inte att dom har bäst hojar.

Last edited:
Saken är den att kvinnor älskar sitt liv mer än vad män gör och därför är de inte lika galna när de kör (de få som kör) och kan därför oftast inte mäta sig i en tävling med män.

Eftersom det är så tjejer som kör hoj så är det heller inte så speciellt lönsamt för företag att utveckla produkter till dem, precis som det är svårt att hitta skor i stl 58. För liten marknad helt enkelt.

Men jag ser gärna fler tjejer i olika RR serier och då pratar jag inte om paddock girls.

Mycket bra skrivet, som vanligt! :tummenupp

Ja, tyvärr! För även om du å jag skulle ta Rossis hoj och han fick en gammal CB från sent 70 så skulle han spöa oss, iaf så länge det svänger. Tyvärr glöms människan bort. RR handlar, precis som nästan alla andra sporter, väldigt mycket om inställning, psykologi mm, minst lika mycket som dom fysiska bitarna. Hojen är bara ett hjälpmedel, och dom som vinner har lärt sig att utnyttja det, inte att dom har bäst hojar.

Ska man få fram vad fordonet betyder får du nog sätta Rossi på båda hojarna.
Hur många timmar & $$$ tror du läggs ner på "förarforskning" jämfört med "fordonsforskning".
Ja, Rossi tränar nog en del men det räknas nog inte till "forskning" utan utövning.

Klart det kan anses diskriminerande mot män, men vem orkar bry sig.

Tillsammanssporter är kul. Nakenbrottning, mixad klass t.ex.

Katja Poensgen?
Satt på hyfsade bitar men kvalade knappt in till racen, fast dom filmade henne som fan i depån för att hon va ganska snygg.

umbrellaGirlsShadow_vGrayboys.jpg

Skönt att se att det inte stod två lättklädda damer med paraply på bilden :tummenupp Hade jag suttit på bågen hade inte jag velat ha två bulk-Chipendale-killar som höll mitt paraply! (nej jag är inte homofob)

Bågeforum för brudar, kanske nått för sverige?
http://www.motoress.com/default.asp

Last edited:
Jag är helt för jämställdhet inom sport där det går och fysiken inte sätter gränser! Motorsport har ju generellt ett krav på att vara vältränad men stor fysisk styrka ska inte ha någon betydelse förutom inom cross/enduro möjligtvis.

Stora delar av problemet ligger i attityden/uppfopstran att killar gillar bilar och tjejer hästar och fostras därefter. Att tjejer inte vågar eller är lugnare är bara skitsnack då detta enbart är en mental inställning och således kan ändras med lite vilja!

Finns enligt min mening ingen egentlig anledning att nästa valentino inte kan heta valentina...

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage