Uppgradera datorn med minne och grafikkort

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Moddad XJ600s
Tänkte klämma in lite mer ram-minne samt nytt grafikkort i min
stationära dator (en HP Pavilion D4290.se).

Jag har luskat ut att datorn har ett moderkort som heter Intel 945P Express, men jag kan fan inte hitta nånstans hur mycket ramminne jag kan klämma in samt vilka grafikkort jag kan välja mellan. :va

Nån som vet?

Kan man byta dessa komponenter själv?

MvH /O

Last edited:

Tack för svaret.

Nu är inte jag nån fena på datorer men då bör jag alltså kunna klämma in
4 x 1 GB DDR 667 MHz minne i burken (förutsatt att jag har Vista för XP klarar väl bara av max 3 GB?).

Hur maffigt grafikkort kan jag klämma in utan att behöva byta nätaggregat tro?

Tack för svaret.

Nu är inte jag nån fena på datorer men då bör jag alltså kunna klämma in
4 x 1 GB DDR 667 MHz minne i burken (förutsatt att jag har Vista för XP klarar väl bara av max 3 GB?).

Hur maffigt grafikkort kan jag klämma in utan att behöva byta nätaggregat tro?

Du kan klämma i 4gb minne oavsett om du kör Vista32, Vista 64 eller XP, det kommer funka ändå. Men: Om du kör ett 32-bits operativ kommer du inte kunna adressera alla 4gb.

Enligt specen har du ett Geforce 7800 GTX monterat från fabrik i din burk, ett sånt drar ungefär 100-120w under belastning, så däromkring bör du kanske lägga dig om du skaffar nytt.

Edit:
Fel fel fel... Slarvfel i all hast, adressera 4gb går bra med 32 bitars OS men du kommer inte kunna använda allt ramminne eftersom adressrymden även ska räcka till allt annat minne i burken, grafikminne t ex. De adresser som är över när allt nödvändigt har fått ges till ramminnet.

Last edited:
...
Enligt specen har du ett Geforce 7800 GTX monterat från fabrik i din burk, ett sånt drar ungefär 240w under belastning, så däromkring bör du kanske lägga dig om du skaffar nytt.

Du verkar ha koll.

Vad händer om man trycker i ett kort som datorn inte orkar driva? Vad händer om det är ett gränsfall? Kan datorn slockna under load eller går det från start så går det?

Du verkar ha koll.

Vad händer om man trycker i ett kort som datorn inte orkar driva? Vad händer om det är ett gränsfall? Kan datorn slockna under load eller går det från start så går det?

det som kan hända i värsta fall är att nätagget/graffet/moderkortet går sönder.

Ett beggat 8800gt eller nåt nyare i *gt klarar den av, så även ett 4870/4850. Köp inte det senaste dyraste, köp det näst-senaste för billiga(re) pengar. Ett nytt "value" Corsair kraft-aff som klara biffen och lite till kostar inte mer än 600 pix idag.

Ett beggat 8800gt eller nåt nyare i *gt klarar den av, så även ett 4870/4850. Köp inte det senaste dyraste, köp det näst-senaste för billiga(re) pengar. Ett nytt "value" Corsair kraft-aff som klara biffen och lite till kostar inte mer än 600 pix idag.

Jag drog iväg ett mail till HP's kundtjänst (trodde inte de kunde/ville svara på en sådan fråga), men svar fick jag.

Jag kan tydligen klämma in 4 st 1 GB minneskort ala PC2 4200.

Nätaggregatet var på 400W och skulle tydligen klara ett Nvidia 9800 GT.

Nu har jag hört många olika bud på vilken typ av minne man kan klämma ner, men fan inte nånstans kan jag läsa att den ska ha PC2 4200 :va

Last edited:
Jag drog iväg ett mail till HP's kundtjänst (trodde inte de kunde/ville svara på en sådan fråga), men svar fick jag.

Jag kan tydligen klämma in 4 st 1 GB minneskort ala PC2 4200.

Nätaggregatet var på 400W och skulle tydligen klara ett Nvidia 9800 GT.

Nu har jag hört många olika bud på vilken typ av minne man kan klämma ner, men fan inte nånstans kan jag läsa att den ska ha PC2 4200 :va

Om det står PC2 4200 kan du likaväl köra på PC2 5300 eller 6400, det kommer funka ändå. Minnestypen är densamma och siffran är bara en indikation på överföringshastighet, och ett snabbare minne kan alltid köras i långsammare hastighet om man skulle vilja det. De kostar ungefär lika mycket, ta det som blir billigast för dig.

Om det står PC2 4200 kan du likaväl köra på PC2 5300 eller 6400, det kommer funka ändå. Minnestypen är densamma och siffran är bara en indikation på överföringshastighet, och ett snabbare minne kan alltid köras i långsammare hastighet om man skulle vilja det. De kostar ungefär lika mycket, ta det som blir billigast för dig.

Angenämt!

Antar att man kan byta dessa delar själv utan större problem?

Angenämt!

Antar att man kan byta dessa delar själv utan större problem?

Det är inte speciellt svårt nej, det är bara att trycka ner i slotet i princip.

Angående minnena, du kan ju kolla när datorn startar om det står något på skärmen om memory speed eller något sånt, har man en vettig bios så ska sånt visas i post-meddelandet. Alternativt, om du känner dig lite äventyrlig, så kan du gå in i bios och kolla om du kan se någon inställning för minneshastighet och se vad den står på. Osäker på om HP har såna inställningar dock, men det skadar ju inte att kolla efter.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa