Hur byter jag drev?

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Hoj
08, KTM SuperDuke
Hej alla kunniga!

Ska byta kedja pga vintersjuka (som någon kallade det). Den är olika lång på olika ställen på kedjan, vilket skapar obalans när jag ligger ner i svängarna. Nu undrar jag om jag måste byta drev också? Jag vet att många gör det automagiskt när de byter kedja men om det inte behövs så känns det ju som en onödig kostnad. Kolla gärna mina bilder och avgör, ni som har öga för sådant.

Bifogat

• Bakdrev1.jpg
    Bakdrev1.jpg
    89.3 KB · Visningar: 106
  • Bakdrev2.jpg
    Bakdrev2.jpg
    111.4 KB · Visningar: 183
Personligen byter jag allt ihop om något är slitet. Sliten kedja sliter ut dreven.Ny kedja på slitna drev så slits kedjan snabbare. Samma med sliten kedja nöter drev. Kolla S-racing eller Addemoto= bra pris på drivpaket.

Passa på att byta dreven med .. det är en relativt liten kostnad när du ändå pyntar för kedjan...

Det behövs inga fler åsikter när första åsikten är rätt.

Men? Tittar ni ens på bilderna? Den lilla slitningen som syns är helt liksidig och bara en fåne byter de dreven.

Gapet i drevet ser ju ut o ha vidgats, så den nya kedjan kommer att glappa o slitas.

BYT!

Hur långt har du kört på dreven och har du skött det?
Jag skulle förmodligen skita i att byta drevet på bilden, är det bakdrevet du fotat kan du kolla framdrevet om det är sämre. Fram kostar en dryg hundring medans bakdrevet kan kosta 500.
Är det 520 på drivpaketet på din hoj?

Tycker inte heller dreven ser farliga ut, men skulle bytt dem för det är en sånn liten kostnad.

Hur långt har du kört på dreven och har du skött det?
Jag skulle förmodligen skita i att byta drevet på bilden, är det bakdrevet du fotat kan du kolla framdrevet om det är sämre. Fram kostar en dryg hundring medans bakdrevet kan kosta 500.
Är det 520 på drivpaketet på din hoj?

Vet inte hur långt hojen gått med befintligt drivpaket. Köpte den förra året. Har varit ganska duktig på att skörja men välrigt dålig på att rengöra. Detta är bakdrevet. Bra tips... Ska kolla framdrevet... Kanske återkommer med foto på det. Det är 525 på hojen.

hårfint...personligen chansar jag aldrig på sånna prylar.

trist att behöva stå där med en kedja som skulle funkat i 3000 mil men bara höll 1000..
el värre, att skiten blir så nött att den går av.

småpengar vi pratar om om du köper drivpaket på nätet att byta rubbet.:tummenupp

Smartast är att byta för max livslängd - även lätt slitna drev tuggar ned en ny kedja betydligt fortare än nya.

Du kan ju provmontera om du ändå vill snåla.
Kan du lyfta kedjan från bakdrevet "klockan 15" bakåt mer än nån mm lär du tappa många mil med din nya kedja även om drevet är fullt användbart..

Som jmf så kan du knappt lyfta kedjan nått på ett nytt drivpaket , på ett som är helt utslitet kan man peta in en penna mellan drevdal o kedja.

lånar tråden lite...

Om man nu tycker att dreven ser okej ut, kedjan går ej att lyfta "klockan tre" på bakdrevet nämnvärt. Dock så är själva markeringen för hur mycket kedjan går att sträcka är nere på rött. Ska man byta kedjan då? eller är det bara att sträcka mera?

I dom lägena kan man ta bort en länk för att korta ned kedjan.

Jag brukar köra långt på mina kedjor ibland - jag byter framdrevet i mitten på livslängden för att hålla nere slitaget på kedjan - den brukar slitas ned fortare - så kolla om iaf den måste bytas.

Kedjelås skall man inte använda vid sån här kedjelivslängdsmaximering utan nitat och väl ditsatt lås.

Dom som stuntar på bakhjul o kör race skall dock inte syssla med det här i onödan - men för normal buskörning så är kedjan pålitlig mycket längre än vad man kan tro.

Smartast är att byta för max livslängd - även lätt slitna drev tuggar ned en ny kedja betydligt fortare än nya.

Du kan ju provmontera om du ändå vill snåla.
Kan du lyfta kedjan från bakdrevet "klockan 15" bakåt mer än nån mm lär du tappa många mil med din nya kedja även om drevet är fullt användbart..

Som jmf så kan du knappt lyfta kedjan nått på ett nytt drivpaket , på ett som är helt utslitet kan man peta in en penna mellan drevdal o kedja.

det finns en gräns i antal millimeter mellan länkstångarna som inte är så bra att överskrida också.

står oftast i papperna som kedjan kommer med

Ja de verkar ju rätt vettigt att korta den en länk då, käns lite onödigt att byta hela drivpaketet när dreven och kedjan ser okej ut.

Kan det inte vara så att kedjan är "slut" då om den blivit så pass lång att man är inne på rödmarkeringen? även om den inte går att lyfta på bakdrevet?

Ja de verkar ju rätt vettigt att korta den en länk då, käns lite onödigt att byta hela drivpaketet när dreven och kedjan ser okej ut.

Kan det inte vara så att kedjan är "slut" då om den blivit så pass lång att man är inne på rödmarkeringen? även om den inte går att lyfta på bakdrevet?

se mitt svar ovan..:tummenupp

hittade denna i en kedjemanual..

Bifogat

• kedja.jpg
    kedja.jpg
    59.9 KB · Visningar: 119
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda