Övervåld??? Den som kallar det där övervåld har inte sett mycket i sina dar. Som vanligt när jag ser såna här filmer så blir jag alltid lika förvånad över hur behärskade poliserna ändå är. Det vi får se är ju poliser som lugnt försöker pressa tillbaka demonstranterna, när inte det går så får de dra några av dem framåt och så vidare.
Vi ser inga poliser som vevar batonger, inga pistoler som avlossas, ingen pepparsprej, inga vattenkanoner, ingen tårgas och inga gummikulor (jag vet att de tre sistnämnda inte används i Sverige under liknande demonstrationer)
När demonstranterna hörs skandera "övervåld" så är det inte en protest, det är en önskan.
Min gissning angående incidenten med hjälmen är att någon av demonstranterna har lyckats dra den av en polis. Sedan tar polisernas kollegor tillbaka hjälmen. Anledningen till de slår med den kan man bara gissa sig till. Om det nu är ett slag. Vinkeln det är filmat i är ju inte den bästa. Kanske någon av demonstranterna håller i polisens jackärm och hänger sig i den med all sin tyngd, då polisen inte orkar hålla emot längre så faller armen ner tills demonstranten tappar taget och armen far då upp igen.
Min rekommendation till vidareutbildning för polisen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pressure_points
Kan säkert på något vis används vid liknande konfrontationer med de autonoma grupperingarna. Bara för att tillfoga lite smärta, inte bryta ett ben eller något. Inte lika synligt som ett slag men kan göra lika ont.
För övrigt så har jag inte mycket till övers för SD. Men alla extremister som med odemokratiska metoder försöker driva igenom sin egen vilja förtjänar smisk.