Yamaha R1 -98. Mekhjälp/råd om Framhjul. Nån kunnig?

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Nån som har ett lätt råd att ge när man lossar framhjulet på en Yamaha R1 -98

Har fan försökt i över en timme, ska man slå ut axeln i mitten eller hur lossar man de?

har lossat båda bromsoken så dom är helt loss.

Men inget händer..

Tacksam för hjälp.

Menar du hjulaxeln ?

Den ska gängas ur,(från höger sida) efter att du lossat på låsskruven (insektsskruv på hö gaffelben) ?

/ Micke

oh fan, den ska gängas ur? jag försökte med ett "egettillverkat" verktyg, men lyckades ej.. va heter sånna verktyg då? :)

tack.

oh fan, den ska gängas ur? jag försökte med ett "egettillverkat" verktyg, men lyckades ej.. va heter sånna verktyg då? :)

tack.

Lossa låsbulten. Sen tar man snålast hjulbult från volvo 740 eller liknande och ringnyckel storlek 19 tror jag.

den är inte felgängad, alltså åt fel håll axeln? för den sitter nåt så gud förbannat.

Last edited:
Hoppas du inte gör på samma sätt när du monterar...

/Fredde

Förhoppningsvis inte, då hoppas jag på att jag fått tag i en riktig.

Bara tråkigt att behöva vänta på att få hem den :(

Biltema har bara insexnyckel upp till 17 mm o det är väl 19 mm i hjulaxeln..............................................................

tack.

Kanske du skulle ha med nån kunnig kompis första gången du gör det ... det kan spara dig mycket pengar

Biltema har bara insexnyckel upp till 17 mm o det är väl 19 mm i hjulaxeln..............................................................

Mycket riktigt, köpte 17mm det passade ej.

ska nog vara 19mm

Hehehe....insexskruv för fasen!:D *Inte illa menat, kunde bara inte hålla mig*

Ja, ja, jag kände på mig att det var något fel men jag orkade inte korrigera!

De flesta städer brukar ha en verktygsaffär.. Där brukar en lämplig insexshylsa, eller hur man nu ska säga, inte vara alltför dyr !

En riktig fullösning är att ta en skruv ("bult") med tillhörande mutter - minns inte riktigt vilken storlek bara men det finns en som passar exakt - och sedan skruva ihop och sätta en svetsloppa. Då går det att dra med en vanlig 19 hylsa eller en rejäl ringnyckel !

Dock så är som sagt 72 Nm ett ganska hyffsat moment, speciellt om den suttit ett tag och "ärjat" lite. (kommer nog garanterat att få språkpolisen på mig efter det här inlägget) :tungan

Jag drog iallafall av mitt "specialverktyg" efter ett par gånger !

Hur som - jag vet inte hur känslig axeln är men för att inte riskera att skada den så är det nog bäst att ha rätt verktyg med tanke på det relativt stora momentet

/ M

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...