Jens Byggmarks krasch på Falken

rent spontant undrar jag varför man inte fått se bild på hans ärr i tidningen... Om det såg hälften så hårt ut som ekmans så är det bara lyfta på hatten. Annars så är jag nog inne på sågning av chippen.
:gnissla

Är man "smått skadad" för att man har hårda pjäxor?! Det har snarare med kontroll att göra.
Crosskydd? Du menar smalben/knäskydd, underarmsskydd och ansiktsskydd för att kunna forcera käpparna utan att slå sig?! Ja vilka galningar de är de där slalomkillarna. Smått skadade minst sagt.

Har du provat grejerna dom har? Troligtvis inte...men jag har!

Om du lägger till överarmskydd(alla grenar utom slalom) och ryggskydd som dom använder så saknas väl bara bröstskydd?

Har du funderat på varför alla åkare knäpper upp pjäxorna direkt efter dom åkt??? Det är inte för att det ser coolare ut...

Det inte möjligtvis så att du är kung på after ski och plogar i barnbacken?

Trevligt att några kan roa sig i att killen har skadat sig!
Oavsett om skadan var allvarlig eller ej, så hade hans framtid, drömmar samt intresse kunnat gått upp i rök. Detta troligen pga att han delar samma intresse som oss andra här på fjanthoj.com...
Bra jobbat killar :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Har du provat grejerna dom har? Troligtvis inte...men jag har!

Om du lägger till överarmskydd(alla grenar utom slalom) och ryggskydd som dom använder så saknas väl bara bröstskydd?

Har du funderat på varför alla åkare knäpper upp pjäxorna direkt efter dom åkt??? Det är inte för att det ser coolare ut...

Det inte möjligtvis så att du är kung på after ski och plogar i barnbacken?

Jo jag har provat, men bara för det så tycker jag inte att de är "smått skadade".

Skydden på en crossförare är till för att skydda när de vurpar. Skydden på en alpinåkare (slalom till 99% i detta fall), utöver ryggskena och hjälm, är till för att kunna "gena" käpparna utan att slå sig som fan. Inte för att det är stryktåliga killar/tjejer som utövar en stenhård sport där man tar stryk ideligen. Deras kroppar tar stryk av den belastningen de utsätter sig för, inte för att de blir mörbultade varje åk de gör.

De knäpper ju såklart upp dem för att de sitter som fan och för att det är obekvämt. Och?! Vad försöker du komma fram till ang pjäxorna?:va De är inte tuffa killar/tjejer bara för att de spänner på sig pjäxorna hårt.

Jo det händer att jag plogar, och jag är bra på det, men afterskin är jag inte bäst på. Tyvärr.

Jo jag har provat, men bara för det så tycker jag inte att de är "smått skadade".

Skydden på en crossförare är till för att skydda när de vurpar. Skydden på en alpinåkare (slalom till 99% i detta fall), utöver ryggskena och hjälm, är till för att kunna "gena" käpparna utan att slå sig som fan. Inte för att det är stryktåliga killar/tjejer som utövar en stenhård sport där man tar stryk ideligen. Deras kroppar tar stryk av den belastningen de utsätter sig för, inte för att de blir mörbultade varje åk de gör.

De knäpper ju såklart upp dem för att de sitter som fan och för att det är obekvämt. Och?! Vad försöker du komma fram till ang pjäxorna?:va De är inte tuffa killar/tjejer bara för att de spänner på sig pjäxorna hårt.

Jo det händer att jag plogar, och jag är bra på det, men afterskin är jag inte bäst på. Tyvärr.

Men pojakar och flickor inte bråka haha :D

I slalom, storslalom samt super G tar man upp smällen med staven samt benskydden "lite". I störtlopp staven med men pga hastighet och elastiska käppar så få kroppen sig en smäll. Har testat alla grenar samt är utbildad skidlärare så jag vet på ett ungefär vad det handlar om även om jag åker mest jibb :)

///micke

Tråkigt för en elitidrottare att han skadas så att karriären äventyras. Men uppenbarligen har han själv orsakat kraschen genom att gå från vänsterkant rakt in mot depåinfart. Hoppas att det gick bättre för den stackare som rammade hans framhjul från insidan.
Även bland licensförare klantas det på detta ställe. Jävligt obehagligt då man håller fullt på treans växel ut ur denna kurva.

en alpin åkare har inte så mycket skydd som ni tror.

benskydd och handskydd på staven och en ev båge på hjälmen som skydd för käken i slalom.

I storslalom kan man ha en "skyddsväst" (mjuka vadderingar i en väst på överkroppen) eller de skydden som sitter i fartdräkten från början, som är som små kuddar, inga skydd. jag har sett att en del har underarmsskydd.

I Sg och Dh har man så få skydd som möjligt, en riktig fartdräkt gjord speciellt för fartgrenarna har inga som helst skydd.

utöver detta finns självklart hjälm och ryggskydd som krav (utom i slalom då åkare som åker nationella eller större tävlingar får åka utan hjälm).

Och nej, man använder inte stavarna att ta emot käpparna med i varken Gs, Sg eller Dh. det gör man bara i Sl, då använder man sig av handsydden över handtaget, inte staven.

benen får bara smällar i slalom, då en kortare väg är att föredra.

i Gs, Sg och Dh skulle iaf inte jag vilja använda benen, då är det bara överarmen som tar smällen, om man kommer så nära vill säga. i de snabbare diciplinerna är kantningen och linjen det viktiga, inte att komma så nära käpp som möjligt.

"crosskydd" över höfter, axlar, bröst osv används bara i skicross, men det är inte diciplinen i fråga.

Skulle bara nämna detta då ingen här verkar veta vad de pratar om

Bla bla bla. det som ville fås fram med denna tråd var ju:
-Vem faan körde på han? =) Och Gjorde han fel?

Jodå, Aryey har stenkoll!:tummenupp

Använde mest crossskyddsliknelsen för att illustrera att dom har mycket skydd! Vad spelar det för roll att dom sedan är till för att ta portar utan att göra sig illa än att skydda från fall! Sen att man inte har benskydd i grenar med högre fart vet jag med men återigen poängterade jag bara att dom används. Vad någon annan än säger så tycker jag att pjäxor med ett flex på 11-13(110-130) är en bestraffning att ha på sig någon längre tid!

Poängen med det hela var att en massa icke skidåkare gärna kritiserade något som inte visste ett skit om! Finns flera idrotter som kräver folk av ett segare virke än vissa andra.

Är själv gammal tävlingsåkare och utbildad skidlärare/snowboardinstruktör och är kanske inte till hundra uppdaterad!

Om man har en sådan talang och är så duktig innom en idrott så är det väll ganska dumt att köra på falkenbergs öppna dagar. Kan ju inte vara någon nyhet för någon att det faller fler hojar där en onsdag än käglor på en discobowling kväll!!!

:fakta

Om man har en sådan talang och är så duktig innom en idrott så är det väll ganska dumt att köra på falkenbergs öppna dagar. Kan ju inte vara någon nyhet för någon att det faller fler hojar där en onsdag än käglor på en discobowling kväll!!!

Är nog ganska lätt att räkna ut vem som gjorde fel....
En SLALOM åkare på en road racing bana.....:)
Det är väl som en sådan som alla instruktörer innan en
bankörnining säger att så skall man inte uppföra sig...:)

Det är väl jättebra, då känner han ju inte när det kliar!:tuttar

Men att prata om amputering m.m. när man tillbringar en natt på sjukhus låter lite väl överdramatiskt i mina öron, sedan får ni kalla det vad ni vill! :tuttar

Det kan uppstå blodproppar i skadade kroppsdelar som gör att man kan dö eller måste amputera en kroppsdel , därför kan det vara anledningen att man vill ha kvar en skadad för observation över natten:näsblod

bygmark uttalar sig om olyckan på falken just nu i sportnytt

Som gammal alpinräv känns det som det har varit flera som vill ha störst slott i sandlådan här, av vilka en knapp handfull verkar ha en susning om vad de pratar om, men oavsett kan man tycka att det var en onödig chansning att köra hoj för en elitidrottsman. I de flesta sportrelaterade kontrakt, oavsett om det är med ett lag eller sponsorer, är s.a.s. extraordinära aktiviteter hårt reglerade. Antar att Byggmark antingen saknade dessa eller struntade i dem.

Är det tråkigt att det hände? Självfallet. Var det en onödig risktagning? Lika självfallet det.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...