Varvräknare för enstånkor?

  • Thread starter Thread starter JJ
  • Start date Start date

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Är på jakt efter en liten elektronisk varvräknare för 1cyl. 4-taktare. Nån som sett nån nånstans? Måste va graderad till 10k. Hitta den här på touringbutiken men dom va för 2-cyl.
 

Bifogat

  • 70-0490.jpg
    70-0490.jpg
    10.6 KB · Visningar: 1,903
Då kan jag rekomendera en sån som jag har. En OPPAMA PET-2000DX. Går att ställa om mellan 2-takt och 4-takt. Har använt den på minimotosar, moppar, stånkor mm. Sparar maxvarv. Liten, smidig och har alltid fungerat klockrent. Klarar över 20000 varv/minut. Följer med gummikropp som man kan ha den i som skyddar mot stötar mm.

Köpte min beggad men nu när jag kollade vad den kostar så var den ganska dyr, 1525 kr ny. http://www.bergstrommotorsport.com/...d=907?osCsid=68b3eb69a20ea2aeaaf1e1198a30b5ab

Här har du också några varvräknare men vet inte hur dom ser ut eller fungerar. http://www.mamut.net/controls/shop/shops/5/main.asp?wwwalias=minimoto&subgid=21&gid=20
 

Bifogat

  • IMG_6411 (Medium).jpg
    IMG_6411 (Medium).jpg
    36 KB · Visningar: 154
Last edited:
2119gk3.jpg


Har en Koso 2 varvräknare till salu ifall du är sugen:tummenupp Oanvänd ink alla tillbehör, bara urtagen ur kartongen en gång.
 
Då kan jag rekomendera en sån som jag har. En OPPAMA PET-2000DX.

Jag kör med en PET (2000 eller 2100) också. Den har en timräknare med, vilket är bra för oss som annars bara räknar km med cykeldator :) Fixade till en liten hållare så man ser den medan man kör. Köpte av Roffe på http://www.vrm.se/
 
Jag kör med en PET (2000 eller 2100) också. Den har en timräknare med, vilket är bra för oss som annars bara räknar km med cykeldator :) Fixade till en liten hållare så man ser den medan man kör. Köpte av Roffe på http://www.vrm.se/
Var tvungen att gå ut och prova och det var ju timräknare på den jag har. Har aldrig tänkt på det. :)
 
Den för två cyl kanske hade funkat. Många motorcyklar/alla enstånkor med tändningen på vevaxeln har så kallad waste ignition. Gnista varje varv. Bra att tänka på när du skaffar varvräknare. Bilar med tändfördelare och rotor har bara gnista vartannat motorvarv vilket räcker på en fyrtaktsmotor.
 
Tack för tippsen! Den där koso2 mätaren ska va universal å passa både 2 och 4-takt 1-12cyl. Kostar bara 750kr.
 
Den för två cyl kanske hade funkat. Många motorcyklar/alla enstånkor med tändningen på vevaxeln har så kallad waste ignition. Gnista varje varv. Bra att tänka på när du skaffar varvräknare. Bilar med tändfördelare och rotor har bara gnista vartannat motorvarv vilket räcker på en fyrtaktsmotor.

Du hadde rätt! Fick ställa koso mätaren på 2takt 1cyl. eller 4takt 2cyl. för att den skulle visa rätt!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top