Mycket intressant hjälmtest

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Läste inte hela men tror det varit uppe tidigare! Var väl så att några av värstinghjälmarna inte var så bra typ RX7 och xspirit?

DOCK så har jag även läst Arais kommentar om testet och den var föga förvånande nedvärderande! Till detta hör dock att det nya testet inte testar andra och tredje smällen vilket dom alltid gör!

Detta kan debatteras fram och tillbaka men nyligen fick jag reda på att Arai inte producerar kolfiberhjälmar utom till specialbeställningar! Då kostar den 100 000kr annars tycker dom inte att den uppfyller deras säkerhetskrav...så jag lutar nog åt att deras andra hjälmar är rätt hyggliga med!

Bör väl nämnas att jag kör arai till vardag också så man är lite subjektiv!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Har själv alltid kört med dyra fiberhjälmar (shoei/arai), slagit i skallen ett par gånger med några hjärnskakningar av olika kraft. Sen om de blivit mindre kraftiga med ena eller andra sortens kruka vetifan.
Smäller man huvudet tre gånger i rad i ett vägräcke och att par träd så är ju chanserna för överlevnad inte så stor iaf.
Det som jag tyckte var intressant var att försvaret inte testade hjälmar på samma sätt som arai m.fl.
Kommer alltid vara debatt om vilka testmetoder som är de rätta.
 

RacerBarber

racerbarber
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Finspång
Hoj
ducati monster s4r 2004 zxr750 92
i slutänden så handlar de om som cost 327 rapporten handlar om o de han skriver,,,,,,hur tar en hjälm upp energi,,,nån snacka om den 2 o den 3 smällen , men om du inte klarar den 1:a så äde väl lite skitsamma om den kostar typ arai 7000 spänn, skallen ä då ändå äggsörja
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
i slutänden så handlar de om som cost 327 rapporten handlar om o de han skriver,,,,,,hur tar en hjälm upp energi,,,nån snacka om den 2 o den 3 smällen , men om du inte klarar den 1:a så äde väl lite skitsamma om den kostar typ arai 7000 spänn, skallen ä då ändå äggsörja

Jo visst är 1:a riktigt viktig då den antagligen är värst men så mkt sämre är dom inte på första! Om en hjälm däremot rasar ihop efter 1:a och du får en till...
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
tidningen Bike gjorde ett hjälmtest för ett tag sedan (våras eller sen vinter) där Nolan Xlite vann.......kommer få olika resultat på olika tester
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jo visst är 1:a riktigt viktig då den antagligen är värst men så mkt sämre är dom inte på första! Om en hjälm däremot rasar ihop efter 1:a och du får en till...

Fast om du som antar samma sak som i dessa tester, du highsidar och landar från 3m höjd och efter den smällen är risken för så hårda smällar betydligt mindre, utan det är skrap och tumlande som kommer efter det.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Fast om du som antar samma sak som i dessa tester, du highsidar och landar från 3m höjd och efter den smällen är risken för så hårda smällar betydligt mindre, utan det är skrap och tumlande som kommer efter det.

Själv är jag ingen rejsputte så en riktig highside är inte riktigt det jag oroar mig för utan mer tumlandet ut i naturen där man troligen får mer än en smäll! Sen i är det av mindre betydelse vilken hjälm man har om man vurpar i 200 då är det nog klart oavsett...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
tidningen Bike gjorde ett hjälmtest för ett tag sedan (våras eller sen vinter) där Nolan Xlite vann.......kommer få olika resultat på olika tester
Exakt, och olika typer av krascher "kräver" olika hjälmar för att skydda optimalt! Inget konstigt med det egentligen. Ska jag studsa efter backen vill jag ha en fiberhjälm, för dom sägs skydda bäst då. Ska tex hojen studsa på mitt huvud vill jag ha en plasthjälm, för dom sägs skydda bäst då.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top