Få ut hjulaxel

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Håller på att tvätta/putsa min Yamaha YZF 750R. Tänkte göra rent insidan av svingen(alltså mot hjulet), lossade på hjulaxelmuttern, la en träbit mot axeln och knackade med en hammare. Men den sitter fast, och jag vågar inte knacka så hårt, då dåliga saker kan hända, och det har jag inte råd med...

Hade ju varit enkelt om det hade gått att vrida på den i andra änden, men det går inte, eftersom att det inte är ett sexkantshuvud på den (som på min 125a tex.).

Hur ska jag göra? Ska jag slå hårdare eller är det inte ett alternativ? Vill inte kröka axeln eller ha sönder något lager eller likn. Har sprutat in lite 5-56 så det får värka över natten. Är ju inte jätteviktigt mer än att det underlättar otroligt när jag ska göra rent. Har för mig att jag hade på lite universalfett på axeln vid senaste montering(däcksbyte) om det kan ha något med saken att göra (och nej, det var inte kopparfett).

Ha muttern längst ut så du inte slår sönder nå gänger, sen ska den inte sitta så hårt.

Sitter den fast, ordentligt fast, så ska du byta lagren oxå. Dom kostar ju faktiskt inte så många kronor.

våld löser de flesta problem. som sagts redan, sitter de så fast kan du räkna med o byta lager iaf.

Hur ska jag göra? Ska jag slå hårdare eller är det inte ett alternativ? Vill inte kröka axeln eller ha sönder något lager eller likn. Har sprutat in lite 5-56 så det får värka över natten. Är ju inte jätteviktigt mer än att det underlättar otroligt när jag ska göra rent.

Eller om man skall byta däck...!!!!!:tummenupp

men gör du som de andra skriver ...sätt ett mothåll som svarar lite och försök skydda gängan mot skador så ska det släppa....:yoparty

Varför då?

Ingen kraft kommer gå genom lagret, så länge hjulet inte nuddar marken.

självklart inte men om de sitter så gröndjävligt lär där finnas rost runtomkring. är de bra för lagret? annars ska de putsas på både lager o axel men de känns som att är de ändå isär byter man.

självklart inte men om de sitter så gröndjävligt lär där finnas rost runtomkring. är de bra för lagret? annars ska de putsas på både lager o axel men de känns som att är de ändå isär byter man.

Jadå - jodå. Visst kan man byta lager "bara för att"
Men inte av DEN anledningen ;)
Lager kostar jui som bekant max en 100:lapp om man köper på rätt ställen, så ibland byter även jag oavsett.
LITE kokett får man ju vara... :lol

Ingen kraft kommer gå genom lagret, så länge hjulet inte nuddar marken.

Har såklart depåstöd:tummenupp

Jadå - jodå. Visst kan man byta lager "bara för att"
Men inte av DEN anledningen ;)
Lager kostar jui som bekant max en 100:lapp om man köper på rätt ställen, så ibland byter även jag oavsett.

Min ekonomi för tillfället säger till mig att jag ska göra allt för att slippa byta lager:gnissla Även om det är "billigt" för er som tjänar mer pengar än studiebidraget på dryga tusenlappen:näsblod

Eller om man skall byta däck...!!!!!:tummenupp

Däck bytte jag i våras, och dem har väl gått max 50 mil sen dess så jag räknar inte med att byta däck på ett tag:)

Ska försöka att banka på då, så får jag se om det lossar:gnissla :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form