MotoGP / 125 / 250 - Silly Season 2009

Annars är den vanliga OBJEKTIVA uppfattningen att Nicky lidigt mkt på att köra i samma team som Dani,HRC har totalt saknat intresse för amerikanen. Vad konkurenter i depå tycker/tänker är en helt annan sak. Det ligger ju liksom i sakens natur att inte ha allt för höga tankar om andra förare än sin egen.

Var hittar du den "objektiva" uppfattningen någonstans? Var tror du HRC's ointresse kommer ifrån?
HRC har hållt Hayden om ryggen för att han alltid körde Honda i AMA, och var viktigt med ett amerikanskt namn, inte för att han vart någon gudabenådad talang. Led han när han fick åka på Rossis inställningar? Han gjorde knappt några resultat sina 3 första säsonger heller, iaf inte med repsolmått mätt.
Killen har fått 6 säsonger i Repsolteamet, och han lyckades sladda till sig en VM-titel på en rad fina pallplaceringar och andras otur, men han vinner inga race och han kommer heller inte vinna fler titlar eftersom han faktiskt inte har den talang man anser att Pedrosa, Lorenzo, Stoner, Dovi m.fl har.
Har dock ändrat uppfattning om Hayden, de sista säsongerna har han iaf visat att han har i motogp att göra, det gjorde han knappt de tre första säsongerna.
Kan tänka mig att killen kanske kommer vinna ett race till i sin karriär, men knappast fler än så.
 
Pedrosa har väl aldrig varit riktigt nära att vinna titeln..2006 37 poäng efter (hyfsat nära), 2007 125 poäng efter och i år blir han säkerligen återigen runt 120 poäng efter...att vara 250 poäng totalt efter de 2 senaste säsongerna gör nog inte HRC direkt nöjda. Dock så har ju Haydens 2 senaste säsonger vart katastrofala så att han lämnar är ju ganska logiskt. Men Hayden blev ju liksom Perosa 5a första året i MotoGP då hade ju inte ens Hayden kört banorna till skillnad från Pedrosa. Tredje året var Hayden 3a i totalen (villket Pedrosa kommer blir i år), fjärde året tog han titeln. I slutändan är det ju totalen som räknas, det är ju den titeln man tävlar om. Så att säga att Haydens resultat är dåliga då kan man ju ta bort så gott som alla förare utom Rossi och Stoner.
Folk verkar helt enkelt störa sig på Hayden..liksom Biaggi :tungan
 

Bifogat

  • 122_0610_04_z+2006_motogp_champion_nicky_hayden+podium.jpg
    122_0610_04_z+2006_motogp_champion_nicky_hayden+podium.jpg
    41.6 KB · Visningar: 69
Last edited:
han lyckades sladda till sig en VM-titel på en rad fina pallplaceringar och andras otur

Inte mer än så? Efter Dani Pedrosas manöver i Portugal låg Nycky 8p efter Valentino som på egen hand lade sig i Valencia. Det var hårt in på mållinjen 2006 exakt som man vill ha ett mästerskap. Skador o motorer/däck som havererar kommer alltid att vara ett argument att skylla på, men då är det nått helt annat.

Pedrosa har väl aldrig varit riktigt nära att vinna titeln..2006 37 poäng efter (hyfsat nära), 2007 125 poäng efter och i år blir han säkerligen återigen runt 120 poäng efter...att vara 250 poäng totalt efter de 2 senaste säsongerna gör nog inte HRC direkt nöjda. Dock så har ju Haydens 2 senaste säsonger vart katastrofala så att han lämnar är ju ganska logiskt. Men Hayden blev ju liksom Perosa 5a första året i MotoGP då hade ju inte ens Hayden kört banorna till skillnad från Pedrosa. Tredje året var Hayden 3a i totalen (villket Pedrosa kommer blir i år), fjärde året tog han titeln. I slutändan är det ju totalen som räknas, det är ju den titeln man tävlar om. Så att säga att Haydens resultat är dåliga då kan man ju ta bort så gott som alla förare utom Rossi och Stoner.

Äntligen ett sunt resonemang.. :tummenupp
 
Last edited:
Har dock ändrat uppfattning om Hayden, de sista säsongerna har han iaf visat att han har i motogp att göra, det gjorde han knappt de tre första säsongerna.
5,8,3 i totalen dom första tre säsongerna.Räcker inte det för att platsa kommer vi att få jävligt små startfält i framtiden...
 
Tycker Haydens tråkiga inställning och brist på kunskap hur man kör om har varit tråkigast. Men det verkar han ha ändrat lite på, han är fortfarande usel på passeringar men försöker åtminstone.

Men man kan aldrig påstå att han har vinnarskalle. Känns inte som han går ut varje race, varje varv, varje träning att han ska VINNA. Jämför med Stoner t.ex. som kör så han stupar för att VINNA.

Jag gillar folk som vill just vinna, komma först, vara snabbast. Pedrosa har lite brist på den inställningen också kan jag tycka, han kör enbart om på andras misstag och inte på några sköna manövers.
 
Mika Kallio and Niccoló Canepa are set to be confirmed by Alice Ducati at the penultimate MotoGP round in Malaysia.

Heja Finland!
 
Yepp, Crash.net... får väll se om det stämmer.
Vad tror ni om Kallios chanser på en Alice?
 
på senaste after the flag sa en av hostsen att han såg kallio med någon från alice boarda planet. Snubben på alice hade sagt "cant wait to see you on our bike". Stämmer det så är väl "chanserna" rätt stora :) någon får gärna kolla igenom after the flag klippet igen och fylla i med info om exakt vem i alice det var...
 
Låter ju helt lysande! Glöm inte att Finlands sak är vår sak!

Får nog bli ett Motogp live till sommaren......
 
Reflektion och annat sätt att se på Puig´s tårar i media..

In a way, you can feel Puig's pain. Dani's been in the premier class for 3 seasons now, and his success or failure must have an impact on Puig's position of strength with Repsol and HRC. Alberto Puig never secured the MotoGP championship during his career as a rider, winning just one race (Jerez 1995); he can only taste the champion's champagne vicariously. Since the debut of the RC212V, Pedrosa has certainly had better results than Nicky, who finished 8th in 2007 with Dani as the series runner up to Stoner. Nicky has never really got on that well with the 212, a bike which looks like it was hit by Doctor Shrinker's Shrink Ray. Curiously, Puig blames Hayden for the flawed development of the machine, stating that he "never knew how to set-up a bike", comments which Pedrosa has aped as well. Of course, Hayden did win the Championship in 2006, solely developing the RC211V "lab bike"; the RC212V looks like it was tailor-made for Pedrosa. But Pedrosa hasn't been able to bring home the title on it as of yet.

Puig's statement that Hayden relies on Pedrosa's data and settings seems patently ludicrous. Firstly, Hayden has been running the pneumatic valve engine for some time, which has entirely different power characteristics and weight distribution than the valve spring engine Pedrosa has used for most of 2008. The pnuemi' is also a thirstier bike, which means different tuning. Secondly, Hayden's dirt-track influenced, back-it-in style is markedly different than Pedrosa's, who came up through the 125 and 250cc ranks - the suspension settings would need to be entirely different to accommodate each rider. Lastly, Hayden is physically heavier and larger than the tiny Pedrosa, who could "represent the Lollipop Guild" if taken by tornado to Oz. So it's highly doubtful that Nicky could use much of the information Pedrosa's side of the garage might provide.

Återigen: "Vad har igentligen Dani och Nicky haft gemensamt? Vad skulle Nicky tjäna på att snegla på Smurfen? I mina ögon inget alls.. "

But the most damning fact about data sharing in the Repsol garage is this: knowledgable sources say that Dani Pedrosa re-upped his contract with HRC last year, and in that agreement, he stipulated that he would have full access to Nicky Hayden's data (or any rider on a Honda who is fast)...while also stipulating that his own data would be kept private. Therefore, Pedrosa can view Nicky's data anytime he wants, but Hayden has not been able to view Pedrosa's data all year long. This kind of information would certainly help solve setup issues in a shorter timeframe.

http://http://www.superbikeplanet.com/2008/Oct/081010ajl.htm
 
Last edited:
Puig är ingen teddybjörn. Hans resultat inom talangframskolning talar för sig själv. Pungt.
 
Det där stämmer ju iof inte. Han har däremot ingen i MotoGP.
Såvitt jag vet kan man inte räkna titlar i supportklasser som MotoGP-titlar. Inte ens Max Biaggi får göra det, trots att han är världens genom tiderna bäste RR-förare.
 
Såvitt jag vet kan man inte räkna titlar i supportklasser som MotoGP-titlar. Inte ens Max Biaggi får göra det, trots att han är världens genom tiderna bäste RR-förare.
Fast du skrev att han inte hade några VM-titlar vilket du ju vet är fel, vad du än säger om "supportklasser" etc.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top