Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men dragracing med bil mot mc borde väl inte vara så farligt?
Klart att olyckor kan ju alltid hända...
...det ser man ju bara på riktiga dragracingtävlingar för bilar eller diverse klipp som visar olyckor (sports disasters etc), när bilarna tappar kurs och studsar mellan räckena.
Men jämfört med risktagande som en del tar på allmän väg borde dragracing bil vs mc vara relativt säkert. Då menar jag en organiserad tävling där de fordon som kör mot varandra har varsitt körfält som de håller sig i.
Var för några år sedan och tittade på "en dag på strippen". Tror det var tidningen Bilsport som var huvudarrangör. Då var det bara för bilar och hölls på Säve flygfält (Göteborg). Men det verkade som att säkerheten var god och jag tror inte att det hade varit mycket farligare med mc vs bil under liknande omständigheter.
Fast egentligen behöver man inte ens köra samtidigt då eftersom man kan jämföra tiderna ändå.
Hursomhelst, varför är det så farligt med mc vs bil i dragrace?
Historien har som sagt visat att det är lätt att hojåkaren blir överkörd. Men jag har ju själv kört dragrace mot bilar på gatan, nått ligger ju tom på tuben.
Men du kan ju prova att höra med Svemo om möjligheterna att arrangera dragrace bil/hoj samtidigt på vanlig strip utan mittbarriär får vi se vad du får för svar
Men som sagt, jag hade ju lovat att lämna den här tråden efter att ha yttrat mina farhågor. Jag vill inte sitta här och vara tråkig, jag ville bara påpeka att det kan vara farligt med inspirerad gruppkörning på allmän väg typ Bulten med hojar och bilar ihop . Det är ju så många medlemmar här som kör ihjäl sig varje år redan som det är nu.
Last edited: