Mc + sportbilssamkörningar

Men dragracing med bil mot mc borde väl inte vara så farligt?
Klart att olyckor kan ju alltid hända...
...det ser man ju bara på riktiga dragracingtävlingar för bilar eller diverse klipp som visar olyckor (sports disasters etc), när bilarna tappar kurs och studsar mellan räckena.

Men jämfört med risktagande som en del tar på allmän väg borde dragracing bil vs mc vara relativt säkert. Då menar jag en organiserad tävling där de fordon som kör mot varandra har varsitt körfält som de håller sig i.

Var för några år sedan och tittade på "en dag på strippen". Tror det var tidningen Bilsport som var huvudarrangör. Då var det bara för bilar och hölls på Säve flygfält (Göteborg). Men det verkade som att säkerheten var god och jag tror inte att det hade varit mycket farligare med mc vs bil under liknande omständigheter.
Fast egentligen behöver man inte ens köra samtidigt då eftersom man kan jämföra tiderna ändå.

Hursomhelst, varför är det så farligt med mc vs bil i dragrace?

Historien har som sagt visat att det är lätt att hojåkaren blir överkörd. Men jag har ju själv kört dragrace mot bilar på gatan, nått ligger ju tom på tuben.

Men du kan ju prova att höra med Svemo om möjligheterna att arrangera dragrace bil/hoj samtidigt på vanlig strip utan mittbarriär får vi se vad du får för svar :D

Men som sagt, jag hade ju lovat att lämna den här tråden efter att ha yttrat mina farhågor. Jag vill inte sitta här och vara tråkig, jag ville bara påpeka att det kan vara farligt med inspirerad gruppkörning på allmän väg typ Bulten med hojar och bilar ihop . Det är ju så många medlemmar här som kör ihjäl sig varje år redan som det är nu.

Last edited:
Utveckla gärna!? Säkerhetsaspekter?? I trafiken? Om du blivit "inspirerad" av massa youtube filmer med "roll on" så anser jag hela frågan bara en massa fjoll, och om det är det du syftar på så kommer nog klientellet som visar intresse för detta, dvs zatzy-muppar.. vara BETYDLIGT större bland bilarna upp till 300 hk än bilarna över 300hk...

vi körde blandad kompott när vi hyrde mittsverigebanan själva. endast en
golf4a med 300hk o riktiga bromsar höll jämna steg med de ovana hojförarna.
han var väl inte jätteagresiv i sin körning
en 200hk audi a3 tog jag med min dr650.
på bana måste bilarna ha nåt o bromsa med iaf..

detta var ett "kompis"/arbetar gäng som kände varandra lite mer så vi fick lita på varandra. vi sa att bilarna måste släpa om de skulle bli farligt el fejd på banan.

vet inte om jag skulle vilja ha en bil i arslet annars. :rolleyes:

Historien har som sagt visat att det är lätt att hojåkaren blir överkörd. Men jag har ju själv kört dragrace mot bilar på gatan, nått ligger ju tom på tuben.

Men du kan ju prova att höra med Svemo om möjligheterna att arrangera dragrace bil/hoj samtidigt på vanlig strip utan mittbarriär får vi se vad du får för svar :D

När jag var och tittade på sånt evenemang var det folk som hade typ 400hk Saab o dyl. Verkade det som bilar som går mest rakt fram. Men blir väl sämre marginaler med mer extrema fordon och jag är ju knappast något dragracing proffs, så du har väl rätt. Fast egentligen så hade ju avsaknad av mittbarriar inte behövt vara ett krav. Det hade ju inte gjort något om det finns mittbarriär.
Oavsett mittbarriär eller inte så hade det varit tuff att se ett heat med 200kg hoj i ena fältet som slangar och 1500kg bil i andra fältet som också slangar. :D Nått, iaf jag inte ser varje dag.

Säve banan är för kort för riktiga dragracing hojar.motorcyklar behöver väldigt lång bromssträcka + att det finns ett gupp i höger banan som ställer till det för en del.
Jag har själv inte kört där men hoppas att guppet kommer att fixas samt banan backas en bit så bromssträckan blir längre så det kan köras mc tävlingar där igen.
en sporthoj klarar det kanske för dom kommer ju inte upp i några raketfarter precis

Ungefär, vad får en standard R literhoj för tid och slutfart på 402m ?

När jag var och tittade på sånt evenemang var det folk som hade typ 400hk Saab o dyl. Verkade det som bilar som går mest rakt fram. Men blir väl sämre marginaler med mer extrema fordon och jag är ju knappast något dragracing proffs, så du har väl rätt. Fast egentligen så hade ju avsaknad av mittbarriar inte behövt vara ett krav. Det hade ju inte gjort något om det finns mittbarriär.
Oavsett mittbarriär eller inte så hade det varit tuff att se ett heat med 200kg hoj i ena fältet som slangar och 1500kg bil i andra fältet som också slangar. :D Nått, iaf jag inte ser varje dag.

Du åker på för lite dragrace:D http://www.videoboom.se/brutalt-hjullyft/

det är väl redan gjort tror jag..potatoesmc gjorde ju ngt sånt i våras..

Även standardbilar (nåja) kan vara farliga. Jörgen. Såg du den vita BMW-kombin på Kjula som spann 402 m? Gick ganska yvigt hela vägen i alla fall. Förresten när jag var på Linde open i somras så var det en junior som lyckades göra en 360 på klistrad bana med en std volvo 960.

Min första tanke, var coolt, jag gillar bilar och att gasa lite måttligt i alla fall... Men med lite mer eftertanke så skulle jag inte vilja åka med varken MC eller Bil tillsammans med folk som jag inte känner. Jag vill veta att de kan åka, och att de håller sig inom sina marginaler och därmed inte skapar eller råkar ut för tråkigheter.

Risken för hets är alldeles för stor (tror jag) om man blandar dessa grupper i något större omfattning. Ärligt talat, inte faan vill ni erkänna att en bil åker ifrån er på favoritvägen... så ni kommer att gaaasa...

Även om man bara skulle utlysa det som lite "lugnare körning" så skulle jag gissa att tempot drivs upp snabbt...

Just my 2 cents...

/K

Även standardbilar (nåja) kan vara farliga. Jörgen. Såg du den vita BMW-kombin på Kjula som spann 402 m? Gick ganska yvigt hela vägen i alla fall. Förresten när jag var på Linde open i somras så var det en junior som lyckades göra en 360 på klistrad bana med en std volvo 960.

Jag hade ju lovat att lämna tråden :gnissla

Nej men jag såg Eliassons Ascona som åkte på omväxlande höger och vänster hjulpar över hela strippen :skrämd

Den wheelande novan var ju rätt hård också! :D
(Asconan syns bakom)

http://www.youtube.com/watch?v=XBklLECaV28

Jo hade läktarplats då. Fint lyft. Men jag skulle inte vilja sitta på min hoj i filen bredvid. Kan bli mycket obehagligt om en drivaxel går.

Att köra konbana, typ Bilsport-Superstage, samtidigt på skilda banor kanske kan va en idé?

Dock försvinner tjusningen med tävlingen lite...

Fast superstage (om du vet vad det är?) är ju ett sätt att visa hur bra du och din bil är, optimalt så att säga, utan andra medtävlare som kan störa mm.

Hur tänkte du där egentligen?

Men om tanken med trådstarten va att bilar och mc skulle köra på samma bana samtidigt, då funkar ju inte superstage riktigt. Men vill manundvika risken att bli påkörd är det nog ett alternativ som står sig.

På Nürburgring är det under allmänhetens körning, körning med det mesta samtidigt. Hojar, vassa banbilar, rostiga golfar, svenssonoplar och allt däremellan.
Visst händer det olyckor men om man som hojåkare håller koll i backspeglen slipper man nära-döden-upplevelsen när en porsche susar om en meter från när man ligger i ett vingligt innerspår.

Riktigt farligt hade det varit om man hade släppt ut hojar på ett håll och bilar på det andra hållet...

På Nürburgring är det under allmänhetens körning, körning med det mesta samtidigt. Hojar, vassa banbilar, rostiga golfar, svenssonoplar och allt däremellan.
Visst händer det olyckor men om man som hojåkare håller koll i backspeglen slipper man nära-döden-upplevelsen när en porsche susar om en meter från när man ligger i ett vingligt innerspår.
Fast att titta i backspegeln brukar vara tämligen förbjudet på alla former av bankörning, dom ska ju tejpas, vridas undan, eller helst tas av. All fokus ska ju vara framåt, vad folk gör bakom en ska man ju skita i!

blacktriple skrev:
Riktigt farligt hade det varit om man hade släppt ut hojar på ett håll och bilar på det andra hållet...
Ja, tur att det aldrig händer nånstans :hihi

:rolleyes:

Förstår inte riktig vad trådskaparen är ute efter, Vad finns det för anledning ?
En standard bil har inte mycket att hämta men dom bilar du pratar om har vägegenskaper långt över en mc så varför vill du förnedras för jag antar att du tror att din cyckel är snabbare.
Vill du vinna över en bil skall du nog prova dragracing då du har fler hk/kg men akta dig om den är byggd för det för då har du ingen chans där heller tyvär.
Bara till att aceptera att bilar har bättre bromsar och är betydlig snabbare i kurvorna. :pannkyss

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage