Rassel från framdrev CBR600 -92

koblars

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2007
Hoj
honda cbr 900
tjena alla kunniga.
har ett problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
jag har ett missljud som kommer ifrån främredrevet när det rullar.
drev och kedja är nytt så jag hoppas ni kan komma med förslag på vad felet kan vara.
hojen är en cbr 900 -92
tacksam för svar

om det hjälper lite så kom jag på att vid 6000 varv så vibbrerar vänsterfotpinne. vid varje växel

Last edited:
Hej på dig =)

Har du kollat om du dragit åt framdrevet till rätt moment??

Ha de bra =)

Det var bara en tanke låter ju som drevet kanske inte sitter riktigt ordentligt.
Har för mig att det är rätt högt moment på den muttern,men vad vet jag kan ju vara nå helt annat men kanske värt att kolla =)

Hur låter det ?

Rassel när du rullar hojen är ju inget ovanligt.

Vissa Honda modeller har spel i framdrevet,dvs det går helt enklet inte att dra drevet tight.

Har samma problem... inte mkt rassel, men rassel ändå :p i låga farter.
Har Honda cbr 1000f 87... Hmmm långa farbron kanske har rätt... Kanske e så på de gamla cbr:na

Alla hojar rasslar, knackar och låter- det är bara att man sällar hör det pga avgasljud,vindtjut mm. och att man har en hjälm på huvudet!:gnissla

Min rasslade som fan på 2:ans växel när skiftgaffel och växeltrumma var dåliga.Låter den likadant på alla växlar?

Min gissning är att det är en dåligt spänd kedja. Den brukar kunna ställa till med sånna ljud.

Vissa hojar har på sina orginal framdrev invulkat gummi på sidorna som kedjan vilar mot. Om man byter ett slitet sådant drev mot ett nytt piratdrev utan gummit, låter det betydligt mer från drivpaketet.

Vissa hojar har på sina orginal framdrev invulkat gummi på sidorna som kedjan vilar mot. Om man byter ett slitet sådant drev mot ett nytt piratdrev utan gummit, låter det betydligt mer från drivpaketet.

Jag bytte till ett pirat men grejen är att det lät innan med det gamla också

Jag bytte till ett pirat men grejen är att det lät innan med det gamla också

Ta lös kedjan o drevet och lägg i friläge ,,snurra axeln och försök känna om det hugger i lagret eller glappar radiellt! axiellt kan den röra sig rätt mycket och det är normalt.. Du kan ju även göra en snabbkoll bara ta i axeln med drev och kedja fortfarande kvar. skulle den glappa då radiellt så är lagret utg axel slut :gnissla = ett helvete,,,riva hela motorn:gnissla

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D