Mc + sportbilssamkörningar

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Fick idéen för ett tag sedan. Kunde det inte va skoj med mc och sportbilskörningar tillsammans. Då menar jag inte trimmade civics och 740 med vingar, utan lite mer riktiga bilar som porche, ferraris, corvetter, dodge viper osv... kanske lite jappsar oxå som mitsubishi evo och subarus snabbaste. Tycker det kunde vara en skoj grej. Tror ni det finns intresse bland sportbilsförare att köra med mc eller är har de/vi för mycket fördomar för att arrangera en sådan grej.

Låter väl spännande men nu är det nog lite sent med tanke på årstid.
Nästa år så, kan jag komma med m5an också.

Såklart inte nu, nu är det över för denna gången, men till våren! Bilar med lite mos under huven dvs 300hk +

de kunde vara en skoj grej. se till o inte bli ifrån körd bara. då lär man ju få höra de resten av livet av dessa 4 hjulskåta grabbar

Blir nog svårt att få godkänt... inte så många år sedan hojarna inte fick köra på samma dag som bilarna på grund av olja och smuts på banan, att köra samtidigt tror jag är uteslutet på grund av olycksrisken...

En nackdel att köra dragrejsing eller inspirerat på kurviga vägar ihop med bilar är att säkerheten för hojåkaren blir ännu sämre än den redan är nar man åker fort med andra hojar. Det är lätt att som hojåkare bli överkörd av en bakomliggande bil om ngt händer. Det är bla därför det så sällan körs tex dragrejs mellan hoj och bil.

Men jag ska inte vara surgubbe, ville bara tala om detta för den händelse ngn inte kände till riskerna.

Hilsen
J

Last edited:
Det är lätt att som hojåkare bli överkörd av en bakomliggande bil om ngt händer. Det är bla därför det så sällan körs tex dragrejs mellan hoj och bil.

Men jag ska inte vara surgubbe, ville bara tala om detta för den händelse ngn inte kände till riskerna.

Hilsen
J

En bra anledning till att det bara får vara med riktiga sportbilar med en markfrigång på 5cm :tungan

En bra anledning till att det bara får vara med riktiga sportbilar med en markfrigång på 5cm :tungan

Det är nog ännu viktigare att tex bilpiloten är mycket van att läsa av en hojåkare, känner till hur annorlunda en mc väljer spår mm. Samt att båda tänker på hur mycket senare och hårdare en potent bil bromsar in i kurvan mm. Det är en massa saker som blir svårare. Dessutom blir det fort trångt när man har nära umgänge med bilar, de sidoförflyttar sig ju tex mycket snabbare. Det räcker dessutom med att en bilpilot drar upp lite grus så kan han/hon fälla samtliga hojar som ligger bakom.

Själv vill jag inte vara i närheten av bilar när det svänger, och jag tycker att det är klart obehagligt att ha en bil några meter bakom mig. :gnissla

Som sagt, jag vill inte vara partypooper, bara påminna om att det är en massa saker som är annorlunda i interaktionen mellan bil/hoj jämfört med hoj/hoj.

Vad jag menar: att köra gruppkörning i inspirerat tempo på allmän väg med både hojar och bilar ihop kan vara ännu farligare an det är redan med bara hojar. Det var bara det jag ville säga! ;)

Nu ska jag lämna tråden! :)

/J

Last edited:
En nackdel att köra dragrejsing eller inspirerat på kurviga vägar ihop med bilar är att säkerheten för hojåkaren blir ännu sämre än den redan är nar man åker fort med andra hojar. Det är lätt att som hojåkare bli överkörd av en bakomliggande bil om ngt händer. Det är bla därför det så sällan körs tex dragrejs mellan hoj och bil.

Hilsen
J
Ett måhända tråkigt men realistiskt inlägg.
Man kan tillägga att med tanke på bilens överlägsna bromsar så kommer man med
stor sannolikhet alltid ha 1300-1500kg järnskrot nosandes i häcken på just de ställen
där dom flesta amatörvurpor sker dvs ingången till kurvor.
Nej tack, jag avstår..:tummenupp

Dock försvinner tjusningen med tävlingen lite...
Fast superstage (om du vet vad det är?) är ju ett sätt att visa hur bra du och din bil är, optimalt så att säga, utan andra medtävlare som kan störa mm.

Jag håller med Jörgen, det känns som en rätt livsfarlig grej! Jag möter hellre en R1 som genar lite på krokväg för att han försöker hänga med dom duktiga å snabba killarna, än en Evo på fel sida i en kurva :näsblod

inte förakta en gammal volvo.. finns många med 400+ hk..

Jag o polarn (på hoj) körde tillsammans med två andra polare i bil i sommras.

Bilarna var toyota supra (~400hk) och ford probe (~250hk).
Då va det iaf inspirerat tempo på kurvig väg, samt dragrace som gällde. :yoparty

Vi på hojar körde iofs ifrån våra bilburna kompisar ganska hårt :D
Kunde iofs vägen rätt mkt bättre

Dragracing Bil vs MC

Hilsen
J

Men dragracing med bil mot mc borde väl inte vara så farligt?
Klart att olyckor kan ju alltid hända...
...det ser man ju bara på riktiga dragracingtävlingar för bilar eller diverse klipp som visar olyckor (sports disasters etc), när bilarna tappar kurs och studsar mellan räckena.

Men jämfört med risktagande som en del tar på allmän väg borde dragracing bil vs mc vara relativt säkert. Då menar jag en organiserad tävling där de fordon som kör mot varandra har varsitt körfält som de håller sig i.

Var för några år sedan och tittade på "en dag på strippen". Tror det var tidningen Bilsport som var huvudarrangör. Då var det bara för bilar och hölls på Säve flygfält (Göteborg). Men det verkade som att säkerheten var god och jag tror inte att det hade varit mycket farligare med mc vs bil under liknande omständigheter.
Fast egentligen behöver man inte ens köra samtidigt då eftersom man kan jämföra tiderna ändå.

Hursomhelst, varför är det så farligt med mc vs bil i dragrace?

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage