Byte av däck-olika storlek

KTManders

Medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 sm
Har precis lämnat in min Ktm Duke på verkstaden för däckbyte (bakdäck)
Mitt gamla däck var av märket, Pirelli 160/60 R17 (original från fabrik)
men när dom hade monterat på det nya (Dunlop qualifier 160/60 R17)
så märker vi att det är bredare i ytterkant, vilket resulterar att det är knappt nåt utrymme alls till svingen, max 1mm, och kedjan tar i (lite grann)
Verkstaden kollade i sin däck lista från Dunlop, och där står det faktiskt att däcket är rekomenderat till Duken, jäkligt konstigt :confused:
Är det bara tuta-å-köra?
Eller ska jag reklamera detta och be dom beställa ett nytt däck, verkar inte riktigt gå och lita på däck tillverkarnas rekomendationer..

/Anders :huvet
 
Last edited:
Det här med däcksbredder är lika lätt som att svara på frågan - hur långt är ett snöre. Det kan skilja brutalt på ett 160-däck från en leverantör jmf med en annan.

Förutsatt att du satt in hjulet rakt i svingen - ingen snedställning alltså - och du har någon mm på varje sida samt att den bara tar i kedjan en aning så är det lugnt. Kedjan kommer att slita bort det lilla gummi som tar i så det löser sig. MEN, det får inte ta i kedjan ordentligt - så den slår rejält, då är det bara att byta.

Något som många gör (och jag gjorde på min) är att dreva ner ett kugg fram. Det innebär att du med samma kedja får bak hjulet i svingen vilket i sin tur ger mer plats så.... Kanske kan vara en work around.

.
 
Det här med däcksbredder är lika lätt som att svara på frågan - hur långt är ett snöre. Det kan skilja brutalt på ett 160-däck från en leverantör jmf med en annan.

Förutsatt att du satt in hjulet rakt i svingen - ingen snedställning alltså - och du har någon mm på varje sida samt att den bara tar i kedjan en aning så är det lugnt. Kedjan kommer att slita bort det lilla gummi som tar i så det löser sig. MEN, det får inte ta i kedjan ordentligt - så den slår rejält, då är det bara att byta.

Något som många gör (och jag gjorde på min) är att dreva ner ett kugg fram. Det innebär att du med samma kedja får bak hjulet i svingen vilket i sin tur ger mer plats så.... Kanske kan vara en work around.

.


Ok tack för tipset, hade ingen aning om det, förväntade mig att dimensionerna skulle passa, (om dom var dom samma som förra däcket)
Tror att kedjan klarar sig, frågan är hur det blir när jag belastar däcket i sidled, tex kurvor dyl, (så att däcket ej blir snedslitet eller ta i svingen)
Får väl provköra i helgen ordentligt, har hitills bara kört från verkstad och hem.

/Anders
 
Ok tack för tipset, hade ingen aning om det, förväntade mig att dimensionerna skulle passa, (om dom var dom samma som förra däcket)
Tror att kedjan klarar sig, frågan är hur det blir när jag belastar däcket i sidled, tex kurvor dyl, (så att däcket ej blir snedslitet eller ta i svingen)
Får väl provköra i helgen ordentligt, har hitills bara kört från verkstad och hem.

/Anders

Det är ingen fara, min kedja tar i lite när den slår och hoppar lite typ vid på- och avslag, speciellt när den är dåligt spänd.
 
....frågan är hur det blir när jag belastar däcket i sidled, tex kurvor dyl, (så att däcket ej blir snedslitet eller ta i svingen)....
Hur skulle det kunna ske ? Det enda teoretiska sättet jag kan komma att tänka på är om du åker med fruktansvärt mycket för lite luft i däcket och att du då lyckas åstadkomma någon form av stående våg i däcket (hur f-n nu det skall gå till men....). Ett däck deformeras i stort sett bara vid och kring anläggningsytan mot marken så hur kurvtagning skall få det att ta i svingen förstår jag inte. Och snedslitet förstår jag ännu mindre - hur tänkte du då (no pun här - fattar bara inte) ?

.
 
Hur skulle det kunna ske ? Det enda teoretiska sättet jag kan komma att tänka på är om du åker med fruktansvärt mycket för lite luft i däcket och att du då lyckas åstadkomma någon form av stående våg i däcket (hur f-n nu det skall gå till men....). Ett däck deformeras i stort sett bara vid och kring anläggningsytan mot marken så hur kurvtagning skall få det att ta i svingen förstår jag inte. Och snedslitet förstår jag ännu mindre - hur tänkte du då (no pun här - fattar bara inte) ?

.

OK, de var därför jag frågade, för att jag ej hade kunskap i ämnet! Jag formulerade mig lite tokigt oxå förmodar jag.. Det jag menade med snedslitet däck, var om kedjan låg för nära däcket, och nötte ner det.. Och om det var någon fara om det var för liten marginal mellan däck och sving, att det tar i på något sätt.. Men skitsamma, jag testar och återkommer med en rapport i helgen.

/Anders

Det är ingen fara, min kedja tar i lite när den slår och hoppar lite typ vid på- och avslag, speciellt när den är dåligt spänd.

Kanon, ska ut å testa nya däcket i helgen, kanske skulle lagt ut ett foto på däcket och kedjan.
Vi tänkte dra ut på lördag, ev. samling vid skogis. Pm;a om du vill haka!
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top