Banåkning är inte min grej...

"Bara" att lära sig rätt. dvs anväända dig av referenspunkter; såsom svängpunkter och att titta rätt.
På så sätt så får du en och samma punkt/ställe där du ska svänga.
mao konsekvensen du eftersöker.

Enkelt va :)

Enkelt i teorin men svårare i praktiken. Personligen tror jag att jag saknar racegener men jag har lika kul för det. Behöver ju knappast oroa mig för att det ska bli långtråkigt :)
 
Last edited:
Får nog ta och hålla med så många andra här.. Tycker man inte att det är spännande så kör man för långsamt.. Visst alla behöver inte tycka det är kul! Men kör du så fort du kan, känner att du ligger nära gränsen av din kapacitet så blir varje kurva spännande.. Att ligga å halvfisa runt samma kurvor lär däremot va skit absolut!
 
"man kör där på vägen, och måste
använda hela sitt sinne och kropp för att få allt att funka."

Javisst, på bana kan man ju bara sitta å slöa, fundera på köksrenoveringen, restskatten å varför man inte kan vända ut å in på bollar :tummenupp Själv har jag en knypplingsdyna på tanken så jag har nått å göra i kurvorna! :)
 
Hmm.. nu har jag väl inte haft förmånen att beöka banorna i tid och otid, så jag ska inte säga att jag inte skulle bli trött på det. Men, de ggr jag har gjort det har varit både lärorikt och jävligt kul. I synnehet de ggr jag gjort det ihop med instruktörer. Mao blir det några SMC kurser även nästa år...
 
Hur tävlingsinriktad man är som person spelar nog en ganska stor roll när det gäller bankörning.

Jag får orgasm för varje sekund man åker snabbare på ett varv :yoparty

som när man tar tider på bogan och försöker slå rekord...inte för att jag har gjort det :rolleyes:
 
Efter att ha kört bana första gången kunde jag hålla med om att det var skit och elände... Det sämsta jag gjort med hojjen typ... Skulle aldrig mer sätta min fot på en motorbana... Sen lärde jag mig köra.

De nästkommande gångerna (efter att jag lärt mig köra) var bland det roligaste jag gjort tror jag... :) :yoparty
 
Tanken på att jag är för dålig/långsam/liknande för att tycka att det vara superkul är ju förmodligen helt rätt, ser inte mig själv som någon fartfantom direkt.
Jag vet att det finns folk som kör BÅDE snabbare och säkrare än mig, samtidigt. Inget konstigt med det, jag har bara åkt hoj "på allvar" i ett par år.

Men det jag inte begriper är hur man motiverar sig för att nöta på bana "för att det blir kul senare".

Hade gokartbana på jobbet förut, så där har man ju nött en hel del mot polare, jobbkompisar och så vidare, skitkul.
MEN. Jag (till skillnad från föreståndaren som for runt där mycket, och då blev jävligt duktig) skulle aldrig på tusen år sätta mig i karten och åka runt bara för att bli bättre. För bättre blir man ju, om man övar, det gäller det mesta här i livet.

Om man jämför med könsumgänge så blir man bättre på det också med övning, och det blir roligare och roligare, men det är helt ok från början också...
 
en liten fördel med bankörning mot landsväg kan ju vara att man slipper den där jävla gropen precis när man laddar å ska ta kurvan med ett riktigt fett nedlägg, de flesta banor är ju förskonade från vägbulor å gropar:tummenupp
 
Last edited:
Fast mittsverigebanan är ju bara skit, gillar inte heller den banan och hade det vart min första bankörning så hade jag nog inte heller gillat det. Som tur är så var hade jag åkt lite bana innan jag testade midlanda annars hade jag nog aldrig åkt tillbaka till en bana.
(Som jag för övrigt tycker är de roligaste som finns nu och har heeelt tappat suget efter gatukörning)

Så mitt tips är att åk till en bättre bana, kör en grupp där folk är ungefär lika snabba som dig . En fin varm sommardag. bedöm efter det om du tycker det är roligare.
 
Det är helt ok att känna och tycka som du gör, men dina tankar och funderingar som du skriver om håller nog inte många med om, förmodligen som typ alla ovanstående har skrivit så är det juh inte skoj o köra själv.

sen vet vi juh inte om du slicka knät med tarmacen men det låter inte som det för det e (FUUuuu------ing) sweet. banåkning är perfektionen i hojkörning, det är som folk som säger att människor inte kan köra bil. Svar: Ja i trafiken möjligtvis, men trafik är inte att köra bil, att kunna köra bil kan bara visa sig på banan tävlandes mot personer med samma driv, drivet av freedom...

Men använd gatan du, men för eller senare går det snett, och det vet du om
 
Men det jag inte begriper är hur man motiverar sig för att nöta på bana "för att det blir kul senare".

Första gången jag provade tyckte jag det var bland det roligaste jag hade provat, kraschade även den första gången men det hjälpte inte, veckan efter var jag tillbaka. Att ge full gas ut ur kurvorna och inte behöva tänka om om det kommer en bil eller annat otyg i vägen och att flytta fram bromspunkter mer och mer. Det var i princip samma sak som jag gjorde på gatan fast mycket, mycket säkrare. Nu har jag ingen gathoj längre och jag saknar den ganska sällan, trots att jag bara kört två kvällträningar i år.
 
Jag kommer ihåg första gången jag körde på bana, som dessutom var min licenstagning. Det var totalt den värsta upplevelsen jag haft. Det kändes som jag skulle ramla i alla kurvor, det gick långsamt, kom in gråtandes och ville aldrig köra igen.

Som tur var så tog jag mig mod att köra fler bandagar efter det. Nu finns det inget bättre. Adrenalinet man får när man inför en kurva känner " helvete det här kommer aldrig gå". Och du kommer ut ur kurvan med det största leendet någonsin för att du klarade dig igenom.

Eller efter att du kommer ut på start och målrakan och tittar ner på latimern och inser att du precis kapade 1 sekund på ditt personbästa, hell yeh!!

Men som sagt, alla har vi olika passioner.
 
Efter att ha kört bana första gången kunde jag hålla med om att det var skit och elände... Det sämsta jag gjort med hojjen typ... Skulle aldrig mer sätta min fot på en motorbana... Sen lärde jag mig köra.

De nästkommande gångerna (efter att jag lärt mig köra) var bland det roligaste jag gjort tror jag... :) :yoparty

Känner igen det där....:D

Ville inte se en banan efter första gången....

Dock kan jag tycka att snacket om att man kör lugnare på allmän väg när man kört bana....det stämmer inte.:gnissla :skrämd

Antar att jag kört för lite bana....:fattartil
 
Skum upplevelse, Första gången jag åkte på bana så ville jag sluta åka gata direkt och bara åka bana. Tyckte de 30min som man fick på sig på A-torp va alldeles för lite per pass hehe :)

Så nu ska gatåkningen läggas på hyllan är det tänkt iallfall och en banhoj ska införskaffas. Känns både säkrare och roligare. Och efter en rätt så bra krach i sommras så tycker jag inte gatåkat är värt risken, När man istället kan få en hel bana att idiot gasa på utan mötande trafik, träd, stenar, vajerräcken, stålräcken m.m att bränna in i....

Men det är juh mitt tycke...
 
Dte kanske är jag som har adhd eller så? Jag tycker att ett rimligt åkpass då man ligger på lite är på runt 30 min, sen tappar man fokus.
Hur många varv blir det på en "genomsnittsbana"?

Jag tycker till och med att det är tråkigt att åka samma väg två gånger på en dag, även om man självklart inte har lärt sig någon kurva eller så på två svängar.

De "bättre" hojvägarna här omkring gäller det att alternera mellan så man inte lessnar på dem.

Sen tycker jag att den bästa åkningen har man när man är helt själv ute och åker, förutom att det är så jävla trist att fika ensam...
Åker man med folk som är bättre än en själv måste man slå av på gasen för att inte hänga på ett tempo man inte behärskar, vilket suger, och åker man med långsamare folk så måste man också sakta in.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top