Arbetslös!!

Måste få tacka alla som sypatiserar med mig ,Känns väldigt tungt för stunden måste jag säga

Har bara bytt jobb 1 gång i mitt liv .jobbade 23 år som glasmästeriarbetare/ metallmontör

Sen fick jag erbjudende våren 2007 att börja på honda som fram tills nu då

Söka jobb är ju inte ens starka sida , Heller inte pappersjobbet med att driva eget

Gjort jobb i garaget har man ju dock pysslat en del med under åren

Dock vill man väl ut i arbetslivet med bra arbetskamrater mm ,Ensam hemma i garget är väl ingen hit

Peter

Jag vet hur det känns:gnissla, var själv utsatt för uppsägningar/konkurser under IT-kraschen. Efter att ha varit van vid att jobben ramlat ner i knät på mig fick man helt plötsligt skriva CV och söka jobb i konkurans med "alla" andra, men så här efteråt var det en nyttig övning:).
Jag är likadan, vill ha jobbarkompisar på dagarna ej sitta själv på kammaren hemma.

Med dina omvittnat gedigna och dokumenterade mekar- och metallsmideskunskaper vore det förvånande om du inte hade jobberbjudande snart. Du skulle ju förmodligen kunna göra bra insatser även inom andra områden där hantverksskicklighet krävs, MC-branchen är ju rätt iskall på vintern.

/Ingvar

Hur en mc-firma kan säga upp en person med så mycket kompetens är helt ofattbart.
Oavsett sist in först ut regler.

Skulle jag vara ägare av en mc-verkstad i Stockholmstrakten skulle jag nu känna oro, för när du sopat det här bakom dig och kanske tillsammans med någon annan öppnat din egna verkstad så kommer hojentusiaster vallfärdas dit .

Hur en mc-firma kan säga upp en person med så mycket kompetens är helt ofattbart.
Oavsett sist in först ut regler.

Skulle jag vara ägare av en mc-verkstad i Stockholmstrakten skulle jag nu känna oro, för när du sopat det här bakom dig och kanske tillsammans med någon annan öppnat din egna verkstad så kommer hojentusiaster vallfärdas dit .

exakt. :tummenupp

Kul att man bara flyttar en tråd så att inga sökvägar funkar längre

men men

Såg att Northbike här i Sundsvall sökte folk.
Dock som mc-säljare, men dom skulle kanske behöva en ny mekaniker där.

Jag har oxå blivit av med jobbet pga arbetsbrist, och det suger.
Fattar inte att det kan vara så svårt att hitta nytt jobb när man har erfarenhet av en hel hög olika saker och kan tänka sig att jobba med (nästan) vad som helst.. :huvet

Men var du lugn, du kommer säkert hitta nåt snabbt, du verkar ju onekligen vara upskattad både som person och som "arbetskraft" :pannkyss

Trisst! Suger att va arbetslös.. Men som många sagt innan.. Du har ett gott rykte som gått få förbi i mc svängen så det löser sig nog för dig! lycka till :tummenupp

Vart i skara jobbar du?

ja jobbar på volvo personvangar:s IT avdelning och de sägs ju upp folk här på löpande band....
först va de 2000.. sen 900.. för inte så längesen så kom de att 1000 till kommer få gå innan nästa semester..

behövs de nån IT-stolle hos er asså? :tummenupp
Jag skickar ett pm till dig med. Jag har förstått på min granne som jobbar på Volvo (dock inte på IT) att det är hårda tider som stundar.

wdac skrev:
kan knappast vara svårt å hitta personal för ert behov?
På mindre orter är det faktiskt det. Sen handlar det ju inte bara om att ha rätt erfarenhet på pappret utan även vara rätt person så att säga.

"Uppsagd på grund av arbetsbrist" var precis vad jag fick i ansiktet för snart åtta veckor sedan efter sju år på jobbet. Det på grund av att min, numer före detta, chef inte gillade mig som person. Tack för kaffet. :mad:

Vi lär dessvärre se mer av sådant framöver...folk blir mer eller tvungna att bli flyttbara och flexibla. Själv är man ju konsult så otrygghet är något som "comes with the terriory"...Det måste dock vara jobbigt för de som vant sig vid samma lön varje 25:e och att alltid ha ett uppdrag att gå till. Tufft.

Fel, fel, fel...konsulter har ju tryggheten! Har man inte ett uppdrag så får man garantilön och det är upp till arbetsgivaren att leta efter ett nytt uppdrag. Ligger i deras intresse att hitta ett nytt annars så måste dem betala för att man sitter hemma och får betalt.
Man kan hamna som konsult på ett företag där det såsmåningom måste skäras ner på arbetskraft men det påverkar inte konsulten märkbart, enbart genom att man får avsluta uppdraget hos kund och sedan få ett nytt.

Att arbeta som konsult kan jag rekommendera, speciellt nu under lågkonjukturer och hög arbetslöshet i landet. Många företag behöver fortfarande tillsätta tjänster men väljer då en konsult istället för en tillsvidareanställd.

Så mitt tips att är söka arbete hos bemanningsföretag, om det finns i era städer :)
Lycka till!

"Uppsagd på grund av arbetsbrist" var precis vad jag fick i ansiktet för snart åtta veckor sedan efter sju år på jobbet. Det på grund av att min, numer före detta, chef inte gillade mig som person. Tack för kaffet. :mad:

Jag antar att han inte grundade din uppsägning pga. den anledningen?

På vårt jobb har den nya VDn sparkat hela ledningsgruppen utom en som råkar vara min chef.
Hoppas han inte får för sig att göra sig av med hela ledningsgruppen.. :gnissla

Jag har blivit uppsagd två gånger och båda gångerna har detvarit av oerhörd godo.
Det kommer det bli tredje gången också. :)
Det blir alltid bättre än innan.
Ring dina grannar i Vallentuna, bl.a. en herre som du byggt en Turbo-Busa åt, han har säkert jobb att ge med alla sina företag i diverse brancher.

Lycka till.

Andersson Turbo skrev:

"Aha , Då står man utan jobb då

"uppsagd på grund av arbetsbrist "

Livet suger ibland"

Men hurifan kan detta ha gått till? Är det den där Lasse som ställt till det igen?
De jagade ju dig med blåslampa för fan för att du skulle börja där!!!
Du måste vara ders bästa kap genom tiderna?
Vad gick fel? Har du kommit i kläm i "gamla gardet" som jobbat där längre? Eller... ja jag måste läsa vidare i tråden, det här verkar ju HELT sjukt!

Vet du om Honda i U-V har det kämpigare än andra handlare, eller är det just dom det går knaggligt för? Du borde rimligen kunna hitta nytt kneg, vad jag förstår från många andra här är du kungen!

Han ÄR kungen! :fakta

Last edited:
Surt Andersson.
Jag hoppas verkligen att det ordnar sig för dig.
Det kan inte vara lätt att bli av med jobbet sådär.
Jag kan tänka mig att det känns tufft.
Hoppas det ordnar sig för dig. Om jag förstått det rätt så är du en sån som kan det du pysslar med, och det kan ingen ta ifrån dig.
Synd att inte arbetsgivaren kan förvalta dina kunskaper.

Fel, fel, fel...konsulter har ju tryggheten! Har man inte ett uppdrag så får man garantilön och det är upp till arbetsgivaren att leta efter ett nytt uppdrag. Ligger i deras intresse att hitta ett nytt annars så måste dem betala för att man sitter hemma och får betalt.
Man kan hamna som konsult på ett företag där det såsmåningom måste skäras ner på arbetskraft men det påverkar inte konsulten märkbart, enbart genom att man får avsluta uppdraget hos kund och sedan få ett nytt.

Att arbeta som konsult kan jag rekommendera, speciellt nu under lågkonjukturer och hög arbetslöshet i landet. Många företag behöver fortfarande tillsätta tjänster men väljer då en konsult istället för en tillsvidareanställd.

Så mitt tips att är söka arbete hos bemanningsföretag, om det finns i era städer :)
Lycka till!

Konsult som anställd på ett företag är ju helt ok, då de ofta har budgeterat för en beläggningsgrad om kanske 80%. Då är det ju bara att sitta och rulla tummarna, eller gå någon kurs, i väntan på att arbetsgivaren hittar ett nytt uppdrag, precis som du säger. Dessutom är man kanske flera stycken som hjälps åt att dra in pengar till den som för tillfället inte har något uppdrag.

Men om man inte är anställd, utan sin egen och ensam? Då har man inte riktigt samma trygghet. :gnissla

Till TS: Lycka till! Tror nog det kommer dyka upp något, speciellt med tanke på att du verkar ha ett mycket gott rykte inom gebitet. Om inte annat, så starta eget, så kan ju företaget som sade upp dig slänga sig i väggen. :tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back