El-problem Yamaha R1 -07

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Efter vurpa och motorbyte så får jag inte riktigt liv i elsystemet.

Instrumenteringen startar, trattar och spjäll gör det dom ska när man slår på tändning men imobilizerdioden blinkar lyser aldrig, besinpumpen går ej.
Dioden blinkar inte ens när tändingen är avslagen.

Det jag provat att byta är, ECU, Instrumenteringen, diverse relän och säkringar.
Det blir ingen felkod, jag tror att det saknas någon inspänning/signal till boxen.

Lite nya friska ideer skulle sitta fint...

Använder du nyckel? Den är kodad mot tändboxen. Den delen som sitter runt låset är antenn, som känner av att det är rätt nyckel till den boxen. Tycker att det låter som att du har immobilizer-bekymmer. Då går inte soppapumpen, men resten funkar.

Använder du nyckel? Den är kodad mot tändboxen. Den delen som sitter runt låset är antenn, som känner av att det är rätt nyckel till den boxen. Tycker att det låter som att du har immobilizer-bekymmer. Då går inte soppapumpen, men resten funkar.

Använder nyckel, men den verkar inte ens bry sig om att försöka läsa nyckeln... Den röda dioden blinkar inte ens.

Kanske får prova att byta tändningslås men det är ju lite omständingt.

Någon mer som har input?

Någon som har Race el att sälja?

Använder nyckel, men den verkar inte ens bry sig om att försöka läsa nyckeln... Den röda dioden blinkar inte ens.

Kanske får prova att byta tändningslås men det är ju lite omständingt.

Någon mer som har input?

Någon som har Race el att sälja?
Att den röda inte blinker är ju för att systemet inte matchar immobalizern. Det är inte bara nyckeln som ska vara rätt, även hela immobalizerna ska matchas med ECUn. Det är iaf vad jag minns när jag meka med min förra R1a som blev race o skrotades ett par gånger om.

Att den röda inte blinker är ju för att systemet inte matchar immobalizern. Det är inte bara nyckeln som ska vara rätt, även hela immobalizerna ska matchas med ECUn. Det är iaf vad jag minns när jag meka med min förra R1a som blev race o skrotades ett par gånger om.

Ok, jag har tidigare bara erfaranhet av suzukis system och där är det endast nyckel och box som ska ha samma kod.
Finns det fler komponenter i ett imobilizer system på R1?
Är det mer än bara antenn i tändningslåset?

Men jag tror även det är något mer/annat fel för den gula motorlampan lyser när man slår på tändningen i 1.4sek som den ska men enligt manual så ska den även lysa när man kör på starten. Det gör den inte.

Även så borde jag ha felkoder, exup är ej inkopplad men det blir inga felkoder.

edit: kopplar jag in pc3an så är även den stendöd, den ska ju blinka lite vid uppstart.

edit2: den röda dioden blinkar inte ens när tändnignen är avstängd.

Last edited:
Jadu, jag kan såklart ha fel... men det låter ju definitivt som att det är något chall på kablaget oxå. Du borde testa byta ut hela kabelstammen (låna).

Det kan inte vara så att eftersom du har bytt ecu då att din nyckel inte matchar den ( att dom inte känner igen varandra)?
annars kan du väl kanske försöka leta på pin out från ecu´n och sen mäta eftersom du tror ju själv att det är dött till soppapumpen... lätt att mäta det iaf innan man börjar byta mer saker!

Lycka till hoppas du får till det :)

mvh//PB

Det kan inte vara så att eftersom du har bytt ecu då att din nyckel inte matchar den ( att dom inte känner igen varandra)?
annars kan du väl kanske försöka leta på pin out från ecu´n och sen mäta eftersom du tror ju själv att det är dött till soppapumpen... lätt att mäta det iaf innan man börjar byta mer saker!

Lycka till hoppas du får till det :)

mvh//PB

Jag provade endast med en annan ecu för att undersöka så felet inte låg i den. Men precis samma symptom. Inte ens en felkod.
Nu har jag även hört från annat håll att man moste koda om boxen när man byter motor, tydligen med den mystiska röda nycklen.
Kanske får en riktigt verkstadsmanual ikväll, den PDF jag har är amerikansk och där finns ingen imobilizer på hojarna.

Någon som har erfarenhet av yamahas röda nycklar?

Är kabelstammen hel? Det är inget avskaft så att det jordar nånstans där det inte ska? Det kan ju ge lustiga fel :(

Tror det, men man kan ju aldrig va säker. Dock har jag haft ramen ren och motorn ur två gånger utan att se något fel på kablarna.

Helst skulle jag vilja lägga beslag på en race kabelstam

Last edited:
Tror det, men man kan ju aldrig va säker. Dock har jag haft ramen ren och motorn ur två gånger utan att se något fel på kablarna.

Helst skulle jag vilja lägga beslag på en race kabelstam
Det trodde jag på min gixxer också, tills jag slet isär dom tjocka buntarna, och såg att isoleringen på en hel drös ledare var avnött inne i bunten, men den såg kanon ut utanpå! :huvet

Det trodde jag på min gixxer också, tills jag slet isär dom tjocka buntarna, och såg att isoleringen på en hel drös ledare var avnött inne i bunten, men den såg kanon ut utanpå! :huvet

Jag ska prova rödanycklen spåret först, sen köper jag tiopack med eltejp för att sprätta och tejpa kabelstam en hel kväll!

Motorn är inte kodad mot boxen. Boxen hör ihop med nyckeln. Det är enda kopplingen. Röda nyckeln är en förutsättning för att kunna få nya nycklar, samt för att kunna koda om reservnycklar. Leta efter fel i samband med immobilizern, där har du problemet.

Kanske idiotiskt men... Kolla kablarna från "killer-svitchen". 4 st av mina hade gått av där. Felsökte i 2 h innan jag hittade det :gnissla

Kanske idiotiskt men... Kolla kablarna från "killer-svitchen". 4 st av mina hade gått av där. Felsökte i 2 h innan jag hittade det :gnissla

du menar den röda brytarn på styret? när den är tillslagen får inte startmotorn, det gör min

Motorn är inte kodad mot boxen. Boxen hör ihop med nyckeln. Det är enda kopplingen. Röda nyckeln är en förutsättning för att kunna få nya nycklar, samt för att kunna koda om reservnycklar. Leta efter fel i samband med immobilizern, där har du problemet.

Ok, har en manual nu och vet att rödanyckelspåret var en återvändsgränd.

Last edited:
Jag ska prova rödanycklen spåret först, sen köper jag tiopack med eltejp för att sprätta och tejpa kabelstam en hel kväll!

Vad som gäller står i Haynes Manualen. Har den i skrivandes stund inte framför mig men så som jag minns (från mitt egna haveri) så är alla tre beroende av varandra, röd nyckel-immobilizer-ecu. Tittar i manualen ikväll och lägger ett PM till dig om du inte löst situationen innan dess.

Annan möjlighet = tilt sensorn ligger snett = sitter fel eller ur funktion.

Mitt kabelpaket har vi ju testat:huvet

Vad som gäller står i Haynes Manualen. Har den i skrivandes stund inte framför mig men så som jag minns (från mitt egna haveri) så är alla tre beroende av varandra, röd nyckel-immobilizer-ecu. Tittar i manualen ikväll och lägger ett PM till dig om du inte löst situationen innan dess.

Annan möjlighet = tilt sensorn ligger snett = sitter fel eller ur funktion.

Mitt kabelpaket har vi ju testat:huvet

Det du beskriver som immobilizer, är det själva antennen med tillhörande elektronik i tändningslåset eller finns det en box för det någonstans?

Tilt sensorn borde ge en felkod men det gör den inte... och den är monterad rakt.

edit: Någon som vet var man kan handla begnade eller billiga YEC race härvor? Gärna usa...

Det du beskriver som immobilizer, är det själva antennen med tillhörande elektronik i tändningslåset eller finns det en box för det någonstans?

Tilt sensorn borde ge en felkod men det gör den inte... och den är monterad rakt.

edit: Någon som vet var man kan handla begnade eller billiga YEC race härvor? Gärna usa...

Immobilizern är en antenn, den bara känner av chippet i nyckeln. Den går att flytta mellan olika lås.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D