Husqvarna med 2cyl/500cc Rotax snöskotermotor.

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Hoj
XR650R
I en gammal Allt om MC hittade jag ett reportage från Ullnasjön,där kördes det med en Husqvarna med 2cyl 500cc snöskotermotor.
Någon som vet mer om denna maskin,eller rentav har bilder?
Byggherren/föraren heter Håkan Bergman och tidningen var från april -87

Han bor utanför Östhammar och cykeln användes en kort tid på isbana.
Håkan Bergman är en erkänt duktig tvåtaktstrimmare och har "fixat" många
motorer för framförallt isbana och backe där det behövs "pulver". :tummenupp
Han har dock helt lagt av med detta....:(
Hojen gick utav helvete rakt fram men omöjlig att svänga med! :D
Motorn var en Rotax 440cc,han har den numera ståendes rostig i ett förråd.

Tusan va najs internet är. Tänk o gräva fram sån info utan internet. Nu tog det inte 24 tim. :)

Han bor utanför Östhammar och cykeln användes en kort tid på isbana.
Håkan Bergman är en erkänt duktig tvåtaktstrimmare och har "fixat" många
motorer för framförallt isbana och backe där det behövs "pulver". :tummenupp
Han har dock helt lagt av med detta....:(
Hojen gick utav helvete rakt fram men omöjlig att svänga med! :D
Motorn var en Rotax 440cc,han har den numera ståendes rostig i ett förråd.

Supertack för svaret!
Vet du om han körde med variatorer eller hur löste han drivningen?
Går det att få tag i bilder tror du?

Ps.Varför jag undrar är för att jag har en 670 som är obetydligt större än den 440 han använde...670 är ingen omöjlighet att få ut över 140hp...Men det är klart går det inte att svänga så har man ju ett "litet" problem:va Ds.

Tusan va najs internet är. Tänk o gräva fram sån info utan internet. Nu tog det inte 24 tim. :)

Ja! Det är helt otroligt!
Håller på med en Husqvarna 430 automat och hade man inte internet så vore det mycket svårare att få hjälp.

Last edited:
Jag har varit nära att starta ett sådant projekt också!! skulle nog bli en rolig vådsam maskin!! Rotax 670 är ju perfekt Kör på. Och kör variator med axel över till andra sidan där du bara sätter en lagerbock med framdrevet på.

Kolla in backtävlingshojar typ dom som kör i slalombackar flera av dom kör ju med skotermotor och variator ser ju ut att funka bra,. och jag har själv sett en sidovangracer in action på mittsvergebanan och den funkade bra med skoter o variator-----Starta genast en byggtråd!!

Jag har varit nära att starta ett sådant projekt också!!

Jaha...det kunde man ju förstå:tummenupp

Problemet är nog prexis det som Håkan hade att den blir grymt "axelbred",det man skulle kunna göra är att ta bort startapparaten(magnapullen) och starta direkt på motorvariatorn.
På det viset kanske man kan flytta motorn så variatorn hamnar närmare ramen beroende på viktfördelingen dårå.
Men om det fungerade så hade man en grym maskin ialafall,får väl "fega" i kurvorna sedan:yoparty på rakan!

Har inte tid med dylikt projekt just nu men man kan ju altid spåna lite:tummenupp

Jaha...det kunde man ju förstå:tummenupp

Problemet är nog prexis det som Håkan hade att den blir grymt "axelbred",det man skulle kunna göra är att ta bort startapparaten(magnapullen) och starta direkt på motorvariatorn.
På det viset kanske man kan flytta motorn så variatorn hamnar närmare ramen beroende på viktfördelingen dårå.
Men om det fungerade så hade man en grym maskin ialafall,får väl "fega" i kurvorna sedan:yoparty på rakan!

Har inte tid med dylikt projekt just nu men man kan ju altid spåna lite:tummenupp

Jag tror inte det gör så mycket att den blir bred och man skulle få sitta som en cowboy för den skulle ju bli rätt dålig på allt utom att skrämma skiten ur en:tummenupp Eller så tar man och sätter den längsledes på med ett växelhus från båtmotor och framdrev direkt på växelhuset,,,,,,friläge + back o fram och en växel bara:D

Ring han,du kan nog få komma och titta om du frågar snällt! :tummenupp
(Tel-nummer på hitta.se 0173-xxxxxxxxxx)

Supertack för svaret!
Vet du om han körde med variatorer eller hur löste han drivningen?
Går det att få tag i bilder tror du?

Ps.Varför jag undrar är för att jag har en 670 som är obetydligt större än den 440 han använde...670 är ingen omöjlighet att få ut över 140hp...Men det är klart går det inte att svänga så har man ju ett "litet" problem:va Ds.

Ja! Det är helt otroligt!
Håller på med en Husqvarna 430 automat och hade man inte internet så vore det mycket svårare att få hjälp.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back