Fulmeka en smått slirande koppling?

Timon

Goude!
Gick med
25 May 2005
Hoj
636a
Finns det något knep att förlänga det sista bettet i kopplingen lite?

Hade tänkt att gasa av mig lite på Anderstorp på fredag som avslutning på säsongen.
Men sedan jag haft den inne på 2400 servicen för ett par dagar sen så har den börjat tappa grepp, inte mycket men lite.
Med tanke på hur den används så är det såklart inte orimligt att lameller och skivor har gett sig.

Det tragiska nu är att jag inte har hunnit få den nya kopplingen, som jag trodde skulle komma idag.
Så finns det något man kan göra för att bibehålla det sista greppet i kopplingen, som jag tycker har dalat en del under sista turen.
Går det fort nu innan den är helt slut?
Kan det ha med den nya oljan att göra från servicen? Kan det hjälpa att byta till den olja jag alltid kört på!?
Eller är det bara att bita i det sura äpplet och stå över körningen!?

//Mattias

Du kan byta kopplingsfjädrar till styvare.

EDIT: Ultimata fulmecket måste vara att chimsa de befintliga.:tungan

Last edited:
Du kan byta kopplingsfjädrar till styvare.

EDIT: Ultimata fulmecket måste vara att chimsa de befintliga.:tungan

skulle tro att den nya oljan e lite tjock vilket gör att en smått sliten koppling inte klarar av att trycka ur oljan mellan lamellerna vilket gör att den slirar...

som sagt... chímsa upp fjädrarna..alt. byt till styvare....

Låter som det är den nya oljan som ställer till problem.

Nya lameller och annan olja är nog det bästa, annars kan du alltid prova att tappa ur all olja, tvätta befintliga lameller och skivor med ex. förtunning, lägg lameller och skivor i olja några timmar, skruva ihop och fyll i ny olja.

Använd samma typ/fabrikat av olja du använt tidigare, samma typ som verkar ha fungerat.

Låter som det är den nya oljan som ställer till problem.

Nya lameller och annan olja är nog det bästa, annars kan du alltid prova att tappa ur all olja, tvätta befintliga lameller och skivor med ex. förtunning, lägg lameller och skivor i olja några timmar, skruva ihop och fyll i ny olja.

Använd samma typ/fabrikat av olja du använt tidigare, samma typ som verkar ha fungerat.

grejen e ju som sagt att ny olja av samma fabrikat o viskositet e ju tjockare än den gamla oljan...

gammal olja tappar ju sin viskositet...därför spökar det ofta vid oljebyte...

Jag visste väl att det fanns ett par riktiga fulmekare här på forumet!! :)
Jag tror jag börjar med oljan! Shimsa fjädrarna tycker jag låter som ett riktigt fint och bra fulmek det med! :yoparty

chimsa fjädrarna. slipa bort eventuella hack i kopplingskorgen och blästra alternativt slipa stålskivorna så de blir repiga och fina. Sen funkar det i evinnerliga tider...eller iallafall till dess lamellerna dör sotdöden. ;)

Jag visste väl att det fanns ett par riktiga fulmekare här på forumet!! :)
Jag tror jag börjar med oljan! Shimsa fjädrarna tycker jag låter som ett riktigt fint och bra fulmek det med! :yoparty

Har det börjat slira så tror jag inte att något av ovanstående kommer att hjälpa. Att stoppa in en extra stålskiva kan kanske funka.

Ulitmata fulmeket är att plocka ur lamellerna och mellanskivorna. Slipa mellanskivorna lite lätt med smärgelduk, från centrum och utåt. har dom fått en glasad yta så slirar det. Funka iaf för mig :)

Ulitmata fulmeket är att plocka ur lamellerna och mellanskivorna. Slipa mellanskivorna lite lätt med smärgelduk, från centrum och utåt. har dom fått en glasad yta så slirar det. Funka iaf för mig :)

jupp funkat för mig med;)
fan ja som trodde ja skulle vara först med den

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back