klåpare

Lättaste sättet att påverka folk är att faktist prata och resonera med dem.

Nej du jobbar med att få upp olyckorna – inte ner. Du skriver att du kör för fort och du skriver att du kör olagligt fort. Dessutom kör du omkring på slingerbulten trots att du vet att det sker riskfyllda händelser där. Om du ska köra med låg risk, så ska du inte ”stå på ganska duktigt” på en väg där incidenter sker i stor omfattning. Eftersom du vet att det sker på denna väg – innebär det att du medvetet accepterar farorna.

Du tar stora risker genom att göra så. Du skriver att du är ”riskmedveten”. Men riskerna blir inte lägre för att man är medveten om de risker man tar.

Det här skrivs om dig:

”Du stod på ganska duktigt själv på bulten. Jag mötte dig några gånger.”

Som du själv antyder – man bör snacka med folk. Jag föreslår att du ändrar attityd, för du tar stora risker med ett sådant beteende. Förhoppningsvis gör du som trafikanterna du ”chefat” till – d v s inte avfärdar konstruktiv kritik som moralpredikan.

[sarkasm]
Själv tycker jag någon av dessa "coola killar" kan starta en Bulten tråd där de kan skryta om hur de skär kurvor. Sen vore det schysst med lite statistik om hur många de åkt om på fel sida, hur många gånger de lekt jordfräs etc. Ett mått på sin coolhet liksom.
Den enda regel jag tycker vi kan påtvinga är att om man väl skrivit i den tråden så ska man inte få komma och söka sympati när någon i dess närhet mist livet som en följd av dennes körning.
Alltså cancer = ok, hamna under bil på Bulten = ej ok.

Vi andra håller oss borta från Bulten och om ett par generationer så borde ju generna vara utrensade.

Darwin rules!! :yoparty

Lite statistik vore schysst men för att se hur jävla farligt det de gör egetligen är och hur många som går åt där ...eller om det bara är gnäll för att folk är överkänsliga och egentligen så är det inte så farligt.

Nej du jobbar med att få upp olyckorna – inte ner. Du skriver att du kör för fort och du skriver att du kör olagligt fort. Dessutom kör du omkring på slingerbulten trots att du vet att det sker riskfyllda händelser där. Om du ska köra med låg risk, så ska du inte ”stå på ganska duktigt” på en väg där incidenter sker i stor omfattning. Eftersom du vet att det sker på denna väg – innebär det att du medvetet accepterar farorna.

Du tar stora risker genom att göra så. Du skriver att du är ”riskmedveten”. Men riskerna blir inte lägre för att man är medveten om de risker man tar.

Det här skrivs om dig:

”Du stod på ganska duktigt själv på bulten. Jag mötte dig några gånger.”

Som du själv antyder – man bör snacka med folk. Jag föreslår att du ändrar attityd, för du tar stora risker med ett sådant beteende. Förhoppningsvis gör du som trafikanterna du ”chefat” till – d v s inte avfärdar konstruktiv kritik som moralpredikan.

Hmmm...att tro att motorcykelåkare skall börja åka 70 på bulten är nog en utopi, att däremot ta diskussion på ett positivt sätt med de man upplever gör något helt galet är ju berömmansvärt, sedan krävs det ju att folk tar till sig av den konstruktiva kritiken med.

Klart som korvspad så är det skillnad på en rutinerad, kompetent förare som håller högt tempo, och en nyutexaminerad rossiwannabee som har knäskrap som högsta mål i livet - hur säker framfarten är på dessa två skiljer sig högst troligtvis en smula (nu känner jag inte Sensei heller, utan tillämpar bara sunt förnuft).
Personligen skulle jag absolut uppskatta om man fick lite pekpinnar innan det går ikull, men nu åker jag med gott om marginaler bara för att jag är glad nybörjare som gärna ser ett långt liv med motorcyklar framför mig, så risken är väl inte överhängande att jag börjar ta i så man får ta till hela vägbredden på fel ställen.

:)

/J

Last edited:
Lite statistik vore schysst men för att se hur jävla farligt det de gör egetligen är och hur många som går åt där ...eller om det bara är gnäll för att folk är överkänsliga och egentligen så är det inte så farligt.

Allt finns på nätet. Här är SMC:s kartor med polisrapporterade hojolyckor from 2003-2007: http://www.hojnyheter.se/?p=1466

Så här såg det ut på bulten under denna tid.

Bifogat

• olyckor bulten 2003-2007.JPG
    olyckor bulten 2003-2007.JPG
    29.7 KB · Visningar: 93
Jag tycker inte att det ser så jäkla illa ut med tanke på hur mycket det körs där..och hur det körs också. Det verkar vara så att de flesta ändå vet vad de håller på med. Det som förvånar mig mer är att det var helt rött i innerstan, vilket nästan bekräftar min teori om att det är INTE det lilla Bulten kollektivet som står för flest och värst olyckor. Det kan bero på att de flesta ändå vet vad de gör. Det är både de som då och då klantar till det, men också de som är vakna nog att göra sitt för att avvärja hot. När jag kör där tänker jag faktisk väldigt ofta att "shit här kan det hända vad som helst...där är det nog ofarligt, men de där böjarna kan någon komma skärandes på" och så är man samlad och fokuserad. Det är inget ställe som man slökör på tycker jag..för det finns det andra ställen. Det är helt enkelt en del av Bultens charm eller hur man nu ska säga.

Jag tycker inte att det ser så jäkla illa ut med tanke på hur mycket det körs där..och hur det körs också. Det verkar vara så att de flesta ändå vet vad de håller på med. Det som förvånar mig mer är att det var helt rött i innerstan, vilket nästan bekräftar min teori om att det är INTE det lilla Bulten kollektivet som står för flest och värst olyckor. Det kan bero på att de flesta ändå vet vad de gör. Det är både de som då och då klantar till det, men också de som är vakna nog att göra sitt för att avvärja hot. När jag kör där tänker jag faktisk väldigt ofta att "shit här kan det hända vad som helst...där är det nog ofarligt, men de där böjarna kan någon komma skärandes på" och så är man samlad och fokuserad. Det är inget ställe som man slökör på tycker jag..för det finns det andra ställen. Det är helt enkelt en del av Bultens charm eller hur man nu ska säga.

Jag argumenterar varken för eller emot dig men vill förtydliga ännu en sak, så att du inte missförstår. Olyckorna markerar både dödsolyckor och olyckor där folk bara skadats tom lindrigt. Inne i stan är det därför sällan dödsolyckor bakom markörerna. Flest dödsolycker med hoj sker på 70-vägar av samma typen som tex Bulten eller Bogesundsvägen.

Vad man tycker är ok skiljer ju från person till person. Själv gillar jag inte riktigt att köra varken Bulten eller Bogan en onsdagskväll eller helgeftermiddag med bra väder. För då är alla desperados där. Andra tider är det lite lugnare.

Bra skrivet Sensei...

Folk som kör på yttersta marginalerna hela tiden kommer det gå åt helvete för o det tråkiga är att många gånger plockar de med nån stackare som inte såg det komma... :(

Har själv haft möte av hojar i min fil på Bulten... O omkörningar i skymda kurvor över backkrön??? Hur tänker ni som kör så????

Bra skrivet Sensei...

Folk som kör på yttersta marginalerna hela tiden kommer det gå åt helvete för o det tråkiga är att många gånger plockar de med nån stackare som inte såg det komma... :(

Har själv haft möte av hojar i min fil på Bulten... O omkörningar i skymda kurvor över backkrön??? Hur tänker ni som kör så????

Om du själv har haft möte på Bulten i fel körfällt och drabbats av omkörningar i skymda kurvor över backkrön, så tar du stora risker. Du kan undvika dessa faror genom att inte köra på dessa platser.

Om du trots allt väljer att köra där – så närmar du dig själv kategorin som du så bra beskriver – "som kör på yttersta marginalerna."

Vad man tycker är ok skiljer ju från person till person. Själv gillar jag inte riktigt att köra varken Bulten eller Bogan en onsdagskväll eller helgeftermiddag med bra väder. För då är alla desperados där. Andra tider är det lite lugnare.

Det kan väll aldrig vara ok att få en hoj, som uppenbarligen kör över sin förmåga, i ditt egna körfällt :va .

Bara en allmän tanke, är det okej att få en bil eller hoj i sitt egna körfällt på t.ex. E4:an eller är det bara på bulten som det är ok??

Japp, tänkte ställa samma fråga. Hur många olyckor på Bulten och hur många har orsakats av folk som kör på detviset vs snällåkare som bara råkar köra in i en vä svängande bil ?

Whats the big deal liksom, det är så det ser ut på den vägen. Lite skit får man väl tåla och vara vaken.

Ja, men hur många olyckor har vi haft där i år...och sedan ställer vi det i relation till hur mycket det körs där. Jag vet inte alls hur statistiken ser ut där och jag vet ärligt talat inte om det verkligen stämmer att de flesta olyckor beror på att folk kör ut från vägen eller kommer över i mötande fält varpå de smäller in i en bil (låt vara hoj). Vad jag hör och läser handlar det ofta om vänster svängande bilar, backkrön OCH svängande bilar osv. Alla har ju fan rätt bra överlevnadsinstinkt och även de som tar lite större risker inte har någon deathswish....Sen kan det ju vara subjektivt (vilket iof inte gör saken bättre) att en del mäniskor uppfattar en situation som mer hotfull än andra. Jag kör en hel del där ute och måste säga att jag antingen inte stött på något problem eller så uppfattar jag saker inte som ett problem lika lätt.

Jag är lite intresserad av sånt här tänk.. att man tycker något som är helt j***a fel kan vara accepterat men skulle nån ta o lasta upp din hoj på ett släp o dra iväg som oxå är fel men inte riskerar att skada nån skulle det säkert höras mycket skrik.:va

Jag tyckte det var rätt mycket röda prickar på den där kartan jag.

Är väl inget man ska "räkna" med eller "acceptera" bara för att det brukar ske där, lika lite som man ska acceptera att bli rånmördad på stan bara för att sånt med händer, önskar folk kunde lära sig köra med marginaler istället o testa gränserna på bana.
I framtiden skulle det inte förvåna mig det minsta om det blir så att man får sämre vård om någon när man betett sig så illa så olyckan anses självförvållad.
Är ju inte bara hojar som driftar ut i kurvor, har mött en subaru en gång i mitt körfält med bilen.. tur han fick tillbaka skiten för jag hade ingenstans att ta vägen.
Vart tar man vägen när en bil kommer så? är det fortfarande ok att köra satan så man inte kan hålla den på sin sida?

Tycker man anar lite "gamlingresonemang" ibland i vissa trådar bara för att personen i fråga har klarat sig undan olyckor... dvs "jag har haft körkort i xx år o aldrig varit inblandad i nån olycka bla bla bla" sen kollar man körstilen,,vinglar över körfälten men klarar sig ändå, skadefriheten beror enbart på andras hänsyn som väjer!

Last edited:
Det kan väll aldrig vara ok att få en hoj, som uppenbarligen kör över sin förmåga, i ditt egna körfällt :va .

Bara en allmän tanke, är det okej att få en bil eller hoj i sitt egna körfällt eller är det bara på bulten som det är ok??

Nej jag tycker förstås inte det är ok. Men många här tycker ju annorlunda menade jag. En kompis som skrivit längre upp i tråden fick tex köra ned i diket med sin flong nya BMW på bogan pga av att en mötande hoj drev ut i hans körfält. :dummer

Men jag kör inte bogan och bulten mer än kanske 5-6 ggr per år, då känner jag att jag inte exponerar mig så mycket för de som står med ena foten i kistan.

Last edited:
Om du själv har haft möte på Bulten i fel körfällt och drabbats av omkörningar i skymda kurvor över backkrön, så tar du stora risker. Du kan undvika dessa faror genom att inte köra på dessa platser.

Om du trots allt väljer att köra där – så närmar du dig själv kategorin som du så bra beskriver – "som kör på yttersta marginalerna."

Det ska inte behövas att vi, som faktiskt inte kör på yttersta marginalerna o inte driftar ut i andra körfält o inte kör om bilar utan fri sikt osv, måste sluta köra en rolig väg som bulten för att det finns idioter...
Varför ska det alltid krävas att människor som sköter sig måste ge efter för idioter... Jag vägrar...

visst jag utsätter mig för risker iom att jag kör på den vägen... O det är nog jobbigt för min mamma o veta... Men jag tycker det är en rolig väg o kommer att fortsätta köra på den...
Bogesundsvägen tex kör jag nästan inte alls på då jag tycker den är läskigare o det körs värre där... Mindre marginaler på folk där tycker jag...

Det borde ju kunna föras en diskussion oss hojare emellan att man tar hänsyn till människor som finns ute i trafiken??????
Det är det som Ezzo gör o det är helt suveränt...

Och när folk vägrar samt gör misstag, blir det som det blir – alla s k "idioter" samlas på samma plats.

Misstag kan man göra var som helst när som helst oavsett vilken väg man kör på...
Jag har aldrig sagt att jag kör felfritt... Har säkert nån gång varit för trött för att köra hoj... Har säkert kört genom korsningar lite för nonchalant för att jag utgått från att folk ser mig osv..
Dock skär jag inte genom andras körfält (inte ens när det är fritt genom kurvan o lång framåt) eller gör omkörningar när jag inte kan se att det är fritt...
sitter hellre i 60 bakom en bil i flera kilometer än riskerar att få möte i min omkörning...

Om jag är en idiot för att jag gillar att köra roliga vägar får det väl vara så...

I mina egna ögon klassas inte jag eller folk som tar hänsyn och inte kör över sin förmåga på yttersta marginalerna.

Det är sådana som tråden handlar om... Sådana som borde fatta att de inte leker med bara sitt liv utan med alla andras oxå...
dock ska sådana inte kunna få bort oss andra från vägen för att de just är idioter...

Det ska inte behövas att vi, som faktiskt inte kör på yttersta marginalerna o inte driftar ut i andra körfält o inte kör om bilar utan fri sikt osv, måste sluta köra en rolig väg som bulten för att det finns idioter...
Varför ska det alltid krävas att människor som sköter sig måste ge efter för idioter... Jag vägrar...

Bra sagt!

Det jag har svårast att förstå är instinkten att väja så att man kör förbi på fel sida av den mötande. Tycker det är den dummaste reflexen man kan ha, visst nån gång kan man ha tur, men för helvete, bromsa och väj åt rätt håll!

Finns ju en bra video som de flesta här säkert har sett på vad som kan hända när den ena idioten tänker passera på fel sida och den andra försöker väja bort.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=186112&page=6
(skrolla ner till filmen) Obs. postad av en rätt kritiserad snubbe, men en bra video...

Sen måste jag fråga alla som försöker skära kurvorna till max, vad är det som är roligt med det? Jag har både sporthoj och sportbil och om jag vill åka rakt fram åker jag till motorvägen. Till bulten åker jag ju för att svänga...

Jesper

QUOTE]

Det här är min tanke också. Helt och hållet.
Om man kör bulten så många gånger som jag har gjort (ett par hundra med tanke på att jag bor i västerhaninge) så lär man känna vägen bra.
Men eftersom jag blivit äldre har jag också dragit på mig ett visst mått av förstånd som leder till vissa slutsatser när jag kör där.

Jag kör aldrig på mer än 90% av min egen förmåga. Detta leder till att jag hinner parera sånt som dyker upp efter vägen.

Man ska komma ihåg att denna väg ändras också från dag till dag med tanke på att lastbilar åker där varje dag och kan sprida ut både Diesel och grus på ställen som inte går så dj-a bra ihop med fullt nedlägg i 150km/h i kurvan som var ren och fin igår.

Att folk kör ihjäl sig på bulten kommer inte att komma ifrån idag då det alltid kommer finnas folk som vil testa sina gränser.
Det jag retar mig på här i är folk som chansar på "att det går säkert" och när det inte gör det tar någon oskyldig med sig i dödsolyckan.

Att sen skriva att alla som älskar att åka på bulten och gör det i lite lugnare takt får skylla sig själva för att det finns folk där som inte kör lugnt är ett resonemang som gör mig riktigt arg.

Du stod på ganska duktigt själv på bulten. Jag möte dig några gånger.

Mötte du mig någonsin på fel sida vägen?
Jag kör på rätt bra.. Det sticker jag inte under stolen med. Då skulle jag ljuga.
Lovar att du i princip aldrig ser mig bromsa på sträckan. Jag kör mjukt. Håller min sida. Lånar ALDRIG. Kan byta spår mitt i kurvan om så behövs. Jag klarar att placera hojen vart jag vill i utgången.. Så också på sidan av vägen om så skulle behövas.
Att köra hoj är kul. Något jag lever för... och det finns få som kör mc som inte rullar på för mycket gas jmf med hastihetsgränser. När jag kör gata så kör jag på ca 60-70% av min förmåga. Vilket ger mig den ro jag behöver för att kunna reflektera vad som händer hojen. Mig... och annat runt om.

Att som ett visst troll här skriver att man tar risker om man ens kör slingerbulten.. Ja visst. Men jag kommer aldrig undvika roliga hojvägar pga folk som kör över sin förmåga. Vill du köra på de vägar som har minst hojolyckor så kör på motorvägarna.

Att köra mer riskmedvetet i mina ögon är att vara medveten om risker.. vara medveten om hur jag kan minska riskerna i mitt körsätt. Att kunna ha framförhållning i korsningar mm. Att inte köra över MIN förmåga.
JA jag accepterar vissa risker.. Det gör vi alla varje gång vi ska korsa en gata.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!