Hojen "svajjar" men lagren är ok, vad kan det vara?

Glen

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2008
Hoj
Suzuki gsx 750F
Skrev en tråd i "allmänt" men nu ser jag att den skulle passa bättre här. Kort då så har jag två problem med min Suzuki gsx 750F. Det första är kanske mer vanligt men problem 2 fattar jag ingenting av:

-Verkar möjligtvis vara något fel med drivpaketet. Då jag ställer upp hojen på centralstödet och rullar bakdäcket framåt och bakåt så låter det för det första från kedjan, för det andra så löper kedjan inte helt jämnt. Sen om jag startar motorn och låter hjulet rulla på tomgången så syns och känns det att däcket hackar till i ojämna intervaller. Detta blir ännu mer märkbart då jag kör (speciellt i låga farter), känner att hojen hackar till med ganska täta intervaller. Ser också att kedjan "hoppar" lite med ojämna intervaller då den står på stödet och hjulet rullar.

-Hojen "svajjar" även när den står still med motorn avslagen (hur märkligt det än kan låta). Alltså om jag sätter mig på den och vickar väldigt lite så känns det som att den tvärt vill tippa åt respektive håll, mer än vad man kan förvänta sig från själva tyngden. Har ingen aning om vad det kan bero på, känns alltså som att det är något rörligt i hojen som tippar från sida till sida. Enda jag kan komma på som rör sig är väl bensinen i tanken men den har ju givetvis alltid funnits där, även innan jag börja märka av problemen.

I övrigt så verkar hojen vara rätt ok vad jag kan se. Har kollat lager, bultar och så att den spårar rätt

/Glen

Drivpaket låter ju lämpligt att byta.

Om du sen kollat alla lager nogrant så måste jag ju fråga, sitter motorn fast?:)

Låt en van MC-meck kolla över hela hojen, så förklara han vad som är galet.
Låter troligt att du ska byta hlea drivpaketet.

Låter allvarligt om hela hojen svajar, stillastående! :gnissla

Mats

kan de inte bara va bensinen som skvalpar runt och du bara känner att det svajar till??
på den andra frågan så byt hela drivpaketet

lager i hjul el kedja,
de där med att de känns tippbenäget kan nog ingen hjälpa dig med här för de går inte ens o tänka sig vad de kan va, låter så skumt :va

Låt en van MC-meck kolla över hela hojen, så förklara han vad som är galet.
Låter troligt att du ska byta hlea drivpaketet.

Låter allvarligt om hela hojen svajar, stillastående! :gnissla

Mats

:D :D :D

För övrigt såbrukar dessa hojar svaja när man åker.

Ramtypen kallbockatbroräckehar den funktionen som standard

Hej! Skulle gissa på hjullager, möjligen svinglager. Så fort mina hojar har känts det allra minsta knepiga i bak med vag feedback och allmänt knökiga så har jag bytt lager i bakhjulet och skillnaden är helt fantastisk. Man får en hoj som känns stabil och som det inte är läskigt att lägga ner i böjarna. Kan vara värt att prova. Att avgöra om lager är OK eller inte är inte lätt, det räcker med aldrig så lite glapp för att hojen skall kännas svajig eller bara underlig.
Per:squid.

Last edited:
Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda