Hur få ut detta drev [bilder]?

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Måste först säga att det är en väldigt viktig fråga då jag har lite bråttom att hinna få den lagad så jag kan få den flyttad!

Nåja, som ni ser har vissa av dreven skurit (oljepluggen hade läckt och den gått torrt). Så jag behöver få bort detta drev i hopp att kunna sätta dit nya.

Som ni ser så sitter axeln i blocket i ett kullager- hur ska jag kunna få av detta på bästa sätt tror ni? :)

Två bilder beskriver saken mer än tvåtusen ord...

bkbv8.jpg

2vv057m.jpg

/Niklas

Det drevet sitter ihop med axeln.

Värm blocket försiktigt och knacka ut lager och axel med drev samtidigt.
Har du kört torrt så måste du byta alla lager också annars får du riva igen inom en mycket snar framtid

håller med föregående talare (skrivare)... Ser ut att va helgjutet de där,¨på bild iallafall..

Jo det är gjort i ett stycke. Men vill ha bort hela axeln, bort från lagret (kullager va?) och blocket. :)

Vad sitter på andra sidan blocket då?

Jo det är gjort i ett stycke. Men vill ha bort hela axeln, bort från lagret (kullager va?) och blocket. :)

Värm block och lager med en varmluftspistol till precis över 100 grader. Antingen lägg någon droppe vatten eller spotta och se när det fräser = lagom temperatur.

Helst lägg blockhalvan i en hydralpress och försiktigt tryck ut axel/lager. Utan press knacka ut dem med en klubba.

Det andra lagret ser ganska dåligt ut också

Värm block och lager med en varmluftspistol till precis över 100 grader. Antingen lägg någon droppe vatten eller spotta och se när det fräser = lagom temperatur.

Helst lägg blockhalvan i en hydralpress och försiktigt tryck ut axel/lager. Utan press knacka ut dem med en klubba.

Det andra lagret ser ganska dåligt ut också

Jo bara dumt att skaffa nya drev och ha kvar de gamla lagrena... man kan vara snål, men inte dumt snål. :)

Okej, tackar för snabb hjälp. Ville mest få reda på att det inte var något som jag behöver ha flera tons tryck på (vilket jag inte borde då det är lager).

Det lite lustiga är att det endast vara originaldreven som har strimlats, de utbytta vassare dreven har inte tagit någon skada alls. Och det är just dom jag vill ha bort för att de är de jag har tröttnat på då de är mer lämpliga för motorväg...:gnissla

Last edited:
Jo bara dumt att skaffa nya drev och ha kvar de gamla lagrena... man kan vara snål, men inte dumt snål. :)

Okej, tackar för snabb hjälp. Ville mest få reda på att det inte var något som jag behöver ha flera tons tryck på (vilket jag inte borde då det är lager).

Det lite lustiga är att det endast vara originaldreven som har strimlats, de utbytta vassare dreven har inte tagit någon skada alls. Och det är just dom jag vill ha bort för att de är de jag har tröttnat på då de är mer lämpliga för motorväg...:gnissla

Ibland är herrens vägar ogrundliga...

Tror det mest var vilka drev som hade belastning när oljemängden försvann som avgör vilka drev som blev mest ledsna. Om jag förstått vad som hände :pannkyss

Kul med någon som tänker lite, kollar man på frågorna så finns det många som gärna knäcker sönder ett vevhus för att kanske spara 50:-istället för att byta kedjelås.

Se det på ljusa sidan, en komplett låda brukar kosta som en månadslön och sen kan du börja sära på skinkorna igen. Hojen växlar som en gud, och varannan månad byter/kollar du oljenivån. Hojen växlar som en bra gud, du sparkar i växlarna ännu snabbare och plockar muppen i filen bredvid :yoparty

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D