Vad kostar det att få E?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Tjillevippen!

Funderar på att ta mig en bokstav till att krångla på mitt körkort så man kan bo lyxigt trots att man inte är hemma, men skitfull.

Busskort och lastbilskort kostar väl ungefär lika mycket som en modern stridsvagn så jag funderar på att ta ett billigare alternativ och plita på ett E efter mitt B.

Nån som vet vad det kostar och hur mkt tid det tar?

Kan man på nåt sätt effektivisera grejjerna!?

Marky

Tog BE (för länge sedan) när jag funderade på att börja köra folkrace och vi var ett gäng som gjorde det samtidigt. Det kostade inte speciellt mycket då, klart billigaste bokstaven typ. Har för mig att det bara var lite teori och sedan en uppkörning, möjligvis hade vi ett övningtillfälle också. Gissar att det inte är speciellt svårt nu heller.

fixa körkortstillstånd
fixa uppskrivningstid
fixa uppkörning

Själva uppkörningen är som för A, dvs säkerhetskontroll, konbana och sen trafikstid

Samt en till två lektioner hos körskolan kan underlätta, dvs så du fattar det här med lastning, säkerhetskontroll o dyl.

Tog E för ett antal år sedan genom det ovan.

Kostnad för mig enbart avgifterna, vilket jag har glömt nu hur mycket det var.

Last edited:
Får man med ett BE på sitt körkort köra ekipage med totalvikt på över 3.5 ton?

Med vanlig B-kort får stora bilar ofrta bara dra 750 kg, men med BE är det den totala dragvikten man kan gå efter va? Dvs 3500kr-regeln är den man får överstiga?

Vägverkets texter är helt cpiga :gnissla

Annars kan min polare "Kängan" i Stureby fixa E åt dig :näsblod

Har du BE så får du sra så mycket bilen kan dra. står på regbeviset...

Tex Nissan King cab får dra 750kg (totalvikt) med B kort. Men med BE får den dra 2ton har ja för mig....

Jag har nu hittat följande fakta här:

• Körkortstillstånd 220 kr Länsstyrelsen
  • Kunskapsprov/Omprov, säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning, dagtid 220 kr
  • Körprov för övriga behörigheter, dagtid 1500 kr Vägverket
  • Tillverkning av körkortet 120 kr Vägverket
  • Fotografering (på Förarenhetens kontor) 80 kr Vägverket

Tot: 2140 :-

Detta är utgifter man inte kommer undan på nåt sätt antar jag. Terrorin borde man hitta nere i piratviken (kan inte kolla, är på spärrad jobbdator) och sen kanske man ska ha nån körskolelektion eller två. Låter detta rimligt? Isf hamnar man på ca 3tusenlappen.

Får man med ett BE på sitt körkort köra ekipage med totalvikt på över 3.5 ton?

Med vanlig B-kort får stora bilar ofrta bara dra 750 kg, men med BE är det den totala dragvikten man kan gå efter va? Dvs 3500kr-regeln är den man får överstiga?

Vägverkets texter är helt cpiga :gnissla

Njae, det är väl lite mer än så.

Med B-kort får du max dra ett släp med totalvikten samma som tjänstevikten på bilen, dock får inte totalvikten av hela ekipaget överstiga 3500kg. Bara för att krångla till det ännu mera så får man alltid dra ett släp med totalvikt på högst 750kg, även om totalvikten på hela ekipaget överstiger 3500kg

Med BE-kort får du dra ett släp med högre totalvikt än vad bilen är godkänd för så länge inte lastvikten och tomvikten är mer än bilen får dra.

Jag har nu hittat följande fakta här:

• Körkortstillstånd 220 kr Länsstyrelsen
  • Kunskapsprov/Omprov, säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning, dagtid 220 kr
  • Körprov för övriga behörigheter, dagtid 1500 kr Vägverket
  • Tillverkning av körkortet 120 kr Vägverket
  • Fotografering (på Förarenhetens kontor) 80 kr Vägverket

Tot: 2140 :-

Detta är utgifter man inte kommer undan på nåt sätt antar jag. Terrorin borde man hitta nere i piratviken (kan inte kolla, är på spärrad jobbdator) och sen kanske man ska ha nån körskolelektion eller två. Låter detta rimligt? Isf hamnar man på ca 3tusenlappen.

Mitt BE-kort var lite rabatterat då jag känner killen som äger körskolan, totalt med allt (tillstånd, synkoll, tre körlektioner, uppkörning och hyra av bil med släp under uppkörningen) kostade det strax över 5000 spänn. Jag tog mitt i mitten av december förra året.

Last edited:
Jag tog just C-Ce och det var inte billigt :näsblod
ca 32000:- innan lappen var klar, men då har man ju BE på köpet :D

Nu har jag hittat detta oxå, nån som har provat?

http://www.vv.se/templates/NewsPage____19440.aspx

"5. Den högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort dra fordonskombinationer (dragbil+släpvagn) höjs till 4250 kilo, även om släpets totalvikt överstiger 750 kg. Det skall gälla under förutsättning att föraren för sådana kombinationer som väger 3 501- 4250 kilo ska ha genomgått en särskild utbildning och/eller ett körprov. (Enligt nu gällande regler får man alltid dra en släpvagn på högst 750 kilo med B-kort medan en tyngre släpvagn bara får dras under förutsättning att totalvikten på bil + släp inte överstiger 3500 kilo).
Kravet att släpets totalvikt inte får överstiga dragbilen tjänstevikt försvinner.

6. Med BE-behörighet kommer man att, med personbil, få dra släp med en totalvikt av högst 3500 kg. (Nuvarande regler anger ingen viktbegränsning för släpvagnen)"

Nån som fattar nåt?!

Det i röd text, är det inte samma som att ta BE-körkort?

Hur påverkas man av det i grön text? Fan stelt o flummigt för en som ite förstår :va

Tänk på att eftersom manöverprovet anpassas efter ekipagets storlek så kan du öva med ett släp som inte är tungt om du vill. Och då behöver du alltså ingen handledare just då.

Släpet som du kommer med till uppkörning ska vara tungt. Dessutom ska det vara lastat med minst halv maxlast och ha kåpa eller liknande som är minst lika bred som dragbilen. Skulle du missa säkerhetskontroll/funktionsbeskrivning men klara körningen så kan du göra omprovet på säkerhetskontroll/funktionsbeskrivning med ett släp som inte är tungt.

På TYAs hemsida finns en bra lathund om lastsäkring.

Nu har jag hittat detta oxå, nån som har provat?

http://www.vv.se/templates/NewsPage____19440.aspx

"5. Den högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort dra fordonskombinationer (dragbil+släpvagn) höjs till 4250 kilo, även om släpets totalvikt överstiger 750 kg. Det skall gälla under förutsättning att föraren för sådana kombinationer som väger 3 501- 4250 kilo ska ha genomgått en särskild utbildning och/eller ett körprov. (Enligt nu gällande regler får man alltid dra en släpvagn på högst 750 kilo med B-kort medan en tyngre släpvagn bara får dras under förutsättning att totalvikten på bil + släp inte överstiger 3500 kilo).
Kravet att släpets totalvikt inte får överstiga dragbilen tjänstevikt försvinner.

6. Med BE-behörighet kommer man att, med personbil, få dra släp med en totalvikt av högst 3500 kg. (Nuvarande regler anger ingen viktbegränsning för släpvagnen)"

Nån som fattar nåt?!

Det i röd text, är det inte samma som att ta BE-körkort?

Hur påverkas man av det i grön text? Fan stelt o flummigt för en som ite förstår :va

Idag funkar det så här

Pungt 5. Ej bestämmt av vår käre riksdag ännu.(rött) samt det i (grönt), att undantagsreglen försvinner med vikt över 750 kg, se länk ovan.

Hur gick du till väga då? Jag gjorde samma sak för 20.

Tog en intensivkurs för C i bollnäs, kostade 20900:- har jag för mig, sen gjorde jag resten, CE i karlstad och det kostade ca 10000:-
En lektion kostade 1000kr/tim i karlstad.
I dom 20900kr så ingick boende en vecka i bollnäs.
Såhär i efterhand hade det nog blivit billigare att gjort allt i Karlstad, men man slapp ungar o kärring en vecka så man kunde plugga teori i fred.:D

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...