Däck på släpvagnar

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Blir inte riktigt klok på detta. Äger en husvagn som jag skulle behöva vinterdäck till. Tot vikten på den är 1140Kg.

Men vart hittar jag däck? Typ alla vinterdäck har ju löjligt lågt max last vikt. Har ett par 13" vinterdäck från en gammal bil som passar, men dom har en max load på 470Kg, vågar jag köra på dessa?
Elle rär det bara att ringa första bästa husvagns nasare och be dom ta hem svindyra däck/fälg och bita i det sura dyra äpplet.

Annars kan du ju gå in på en däckfirma och beställa....

Dom torde ju veta vad du ska ha.

Du ska ha däck med tilläggsbeteckningen XL (eXtra Load) Dom ska klara lite högre vikter.
Tyvärr är det nog så att du är hänvisad till ganska dyra däck eftersom däck som klarar höga vikter inte är sådär fruktansvärt vanliga.

Känns som en bra idé att leta upp ett par skabbiga 14" fälgar på skroten som passar släpen. med 14" är det inga problem att få tag på däck med rätt load rating till billiga pengar.

C-däck ska det väl vara till sånt där, köra på vanliga bildäck kan bli bra mycket kostsammare.

Har kikat lite och 13 eller 14 tum spelar ingen vidare roll i pris.
Dock verkar 14" vara lite vanligare. Plåtfälgar kostar ju bara en 400-500:- st och då nya, men däcken...... priserna börjar på 1000:- för dom billigaste simplaste som finns.

Blocket verkar tomt på däck. Har någon månad till på mej att leta där.
Annars blir det till att leta rätt på fräsha 14" fälgar och besöka min lokale däck nasare. Surt som attans men men.

Dock verkar 14" vara lite vanligare. Plåtfälgar kostar ju bara en 400-500:- st och då nya, men däcken...... priserna börjar på 1000:- för dom billigaste simplaste som finns.

Annars blir det till att leta rätt på fräsha 14" fälgar och besöka min lokale däck nasare. Surt som attans men men.

Hur tänker du nu?

165/70-14 C AGI AGIS 89R kostar 400kr/st och har tillräcklig maxbelastning. Fälgar råder det ju ingen större brist på.

Större rullningsomkrets på släpets hjul innebär att den känns mer lättdragen, har du möjlighet (utrymme) så öka på till 15".

165/70-14 C AGI AGIS 89R kostar 400kr/st och har tillräcklig maxbelastning. Fälgar råder det ju ingen större brist på.
Men de där är väl inte vinterdäck? Fast AGI har även C-klassade vinterdäck, både dubbade och dubbfria.

Även om jag är en ivrig förespråkare för dubbfria vinterdäck på bilar så anser jag att man bör ha dubbade vinterdäck på ett släp. Även om det är fullt tillåtet med dubbfria vinterdäck på släpet om dragbilen har dubbfria vinterdäck så skulle inte jag gärna köra ett ekipage där släpet har odubbade vinterdäck.

C-däck ska det väl vara till sånt där, köra på vanliga bildäck kan bli bra mycket kostsammare.

Japp, C-märkta sulor finns också i vinterutförande. Jag har sådana och de tål rejält mycket mer (en faktor 3-4) jämfört med standarddäcken som satt på från början (exploderade när man lastade lite tungt :näsblod ). Inte blodigt dyrt heller...

Kikade lite.
Hitta 175/65R14 C SAREK 2 DUBB AGI
Kostar 596:- st sen att hitta beg 14" plåtisar är ju inge svårt.

Som vanligt så behöver man sporthojs hjälp.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back