Provkörde ZX10R idag men...

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
...tyckte inte riktigt känslan fanns där. Lätt som fan, stark, stadig, tyst...men allt var så odramatiskt på nått vis. Ducatiägare burkar gnälla på att japanhojar inte har karaktär/hjärta. Jag fick lite samma upplevelse nu när jag testade denna sporthoj, till skillnad från min R1 som ryter lite, kastar lite, vibrerar lite, vobblar lite osv, min hoj lever! Tänkte prova övriga sporthojar innan det blir helt för kallt, yamaha, suzuki, och honda, men antar att de är lika odramtiska. Denna känslan kanske förvinner med andra ljuddämpare.

Tror du blir besviken om du tyckte kawan var odramatisk den brukar vara värst av dom fyra...

Vill du ha en utmaning så kör zx 10 04-05 utan styrdämpare....

Ja vilken årsmodell var det du provkörde?

Jag var inne på att köpa en ZX10-R -04/-05 innan just för att man har hört så mycket om hur rå och busig den ska vara.

Jag tar inte ditt ord asså... hur f*n kan en modern sporthoj på 188 hk kännas tam?

tycker själv gammel rettan (som du har) är stadig som berget.. var det en 08a du körde?

Har en 10'a från 04'a o den e garanterat vild... utan styrdämpare hänger livet i en skör tråd ;-) Kul i o f sig fast det är ju inte det som är poängen om man vill vara snabb. Då är nog nya 10'an klart att föredra. Just det odramatiska är vad man behöver vid t.ex. bankörning. På vägen är det förstås andra bullar o buller som gäller...

Zx10

Jag gissar på att du helt enkelt inte pressat zx10:an lika hårt som din Retta. Du kommer not ändra uppfattning efter att du kört med den ett tag och du vågat hela vägen.

Mina 2 cent.

/C

Tam sa jag dock aldrig. Det var kraft i den men man märkte det först när man tittade ner på hastighetsmätaren hur fort och snabbt den kom upp i fart.

Lite som att en gammal gti med högre motorljud känns snabbare än en ny bil där man knappt hör motorn ens. Hela upplevelsen handlar kanske mest om ljudet. Lite ljud känns mindre snabbt, mycke ljud känns snabbare...

Jag tar inte ditt ord asså... hur f*n kan en modern sporthoj på 188 hk kännas tam?

Ettans växel drog jag inte på för den är ju rätt lik på alla liter sporthojar kan jag tänka mig. Lyfter hojen dvs. 2ans växel drog jag på rätt bra om inte helt, var lite rädd den skulle resa sig ofrivilligt, men så verkade inte fallet om man lutade sig fram lite. 3an vred jag runt rullen helt. Men vid en närmare eftertanke gick den rätt bra trots allt haha. :)

Men jag tror att upp till 200km/h skiljer det inte särkilt mycke mellan att ha 150 eller 180-190hk i hojen. Det är väl accet utöver de farterna som man blir ifrån åkt av de nya sporthojarna. Sen är ju min hoj neddrevad lite oxå vilket ger mer acc.

Dock var chassit som dag o natt!

Jag gissar på att du helt enkelt inte pressat zx10:an lika hårt som din Retta. Du kommer not ändra uppfattning efter att du kört med den ett tag och du vågat hela vägen.

Mina 2 cent.

/C

2008..

Ja vilken årsmodell var det du provkörde?

Jag var inne på att köpa en ZX10-R -04/-05 innan just för att man har hört så mycket om hur rå och busig den ska vara.

Last edited:
körde nya zx10an på mantorp i våras. Kan hålla med föregående talare. De finne kraft i den men kraften levereras otorligt snällt så den upplevs tam även om mätarn sticker fort på mantorps raka... känns nästan som de är fördröjning på gasen. som att åka 600a med ketchup fast mätarn sticker dubbelt så fort. jämför jag den med 1000rr-08 som jag fick tillfälle å köra på anderstorp så är den väldigt snäll. 1000RR skuter på bra hela vägen och känns mer extrem även om zx10an har kraften. Skön hoj på bana då den går fort utan att man märker de. väldigt lättkörd :)

polarn bromsade sin zx10a till 175 hk på hjulet med acra helsystem och pc3 hos rg i falkenberg så effekt finns de.

vad tror du att du uppnår genom att byta till slipon förutom några kg mindre o mer ljud?

zx10r 06-> fick tyngre balansvikt m.m så den känns tamare... så som någon innnan sa testa en 04-05 istället :tummenupp :yoparty

Kan bara hålla med övriga talare...TAM???

Kör som sagt var en 04-5 utan styrdämpare då får du ge prov på om du kan köra hoj eller inte...

Varje dag är som en underbar brottningsmatch o ger en förbannat kul körning.

amatör............. du ska inte växla innan HELA varvräknarn e i botten...

då ska du få dig en frän resa, kawa 04-05 steker.. man kan lika gärna plocka bort framdäcket sitter där helt i onödan=):tuttar :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

körde nya zx10an på mantorp i våras. Kan hålla med föregående talare. De finne kraft i den men kraften levereras otorligt snällt så den upplevs tam även om mätarn sticker fort på mantorps raka... känns nästan som de är fördröjning på gasen. som att åka 600a med ketchup fast mätarn sticker dubbelt så fort. jämför jag den med 1000rr-08 som jag fick tillfälle å köra på anderstorp så är den väldigt snäll. 1000RR skuter på bra hela vägen och känns mer extrem även om zx10an har kraften. Skön hoj på bana då den går fort utan att man märker de. väldigt lättkörd :)

polarn bromsade sin zx10a till 175 hk på hjulet med acra helsystem och pc3 hos rg i falkenberg så effekt finns de.

svensken som kör lite superbike / challange mm fick 191, nåt på slangen med helsystem och det andra som krävs... 175 är nog lite för dom äldre hojarna...

Last edited:
amatör............. du ska inte växla innan HELA varvräknarn e i botten...

då ska du få dig en frän resa, kawa 04-05 steker.. man kan lika gärna plocka bort framdäcket sitter där helt i onödan=):tuttar :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

svensken som kör lite superbike / challange mm fick 191, nåt på slangen med helsystem och det andra som krävs... 175 är nog lite för dom äldre hojarna...

alla bänkar visar olika. 175 på hjulet tycker jag e riktigt bra utan ram air? men effekten kan man disskutera i evigheter...

jag hade en r1 -01 innan o den var som en touring hoj i jämförelse med min nya.. ofta har känslan av att man tycker att gamla hojar är vilda beror på att stötdämparna ofta är kass.. service av dämpare är a & o

*/ ?>
Back