Vård efter körning i regn?

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
Vad bör man göra förutom att olja kedjan?

..åkte Stockholmssnurren i lördags, och det regna ju som bekant hela dagen!

Märkte nu i morse när ja åkte till jobbet att bromsen fram gnissla o de lukta brännt/illa....

Jag brukar tvätta av hela hojen, inget högtryck. Sedan blåsa av den med tryckluft om möjligt, i synnerhet gaffelbens- och styrdämpartätningar.

Därefter vax på lacken. Plockar bort sadenklädsel så att stoppningen får torka om vatten läckt in i sömmarna samt smörjer in klädslen med Armor All.

Litiumfett på alla länkar och leder. Tex styrdämpare, broms. och kopplingshandtag, broms- och växelreglage osv. Efter första turen efter tvätten smörjer jag kedjan när denna blivit torr från vatten. Motorcyklar tål regn rätt dåligt jämfört med bilar.

Om din broms är het, så är det nog sannolikt ngt fel på bromsarna redan innan regnet, förmodligen kärvar ngt belägg eller kolv. Jag skulle ta isär och kolla bromsarna. Lite farligt att åka så där.

Mvh
J

Last edited:
oj jädrar vilken behandling!

-är det dåligt att tvätta av med högtryck? :gnissla ...har jag gjort förut..

nä de va inge fel på bromsarna innan vad jag märkt...utan dom gnisslade nu i morse + att det luktade brännt/illa... Men bäst o kolla upp det vilket fall...

Du vårdar hojjen fint du!

//M

nä de va inge fel på bromsarna innan vad jag märkt...utan dom gnisslade nu i morse + att det luktade brännt/illa... Men bäst o kolla upp det vilket fall...

//M

Högtryckstvätt är inte att rekommendera, mycket stor risk att du pressar in vatten i svinglagringar, hjullager etc etc. Använd en vanlig vattenslang och skölj bara. Smuts tvättar du bort med svamp, diskborste etc.

Det var nog fel på bromsarna innan... Att de inte var rengjorda. Du kan göra en fulvariant för att slippa plocka isär dem nu under säsongen, köp en flaska bromsrengöring och spraya runt kolvarna. Med hjälp av en skruvmejsel (mycket försiktigt så du inte böjer skiva eller kolven kantrar) trycker du tillbaka kolvarna och aktiverar sedan bromsarna. Om de får röra sig lite mer än vid vanlig bromsning kanske du får liv i dem.

Men räkna med att de kommer behöva plockas isär helt under vintern för att fungera som de ska nästa år!

Och vid bromsarbete, provbromsa innan du kör iväg så slipper du hål i garageporten :näsblod

Är ni allvarliga? Känns som om hojar ska kunna tåla lite regn, jag hoppas ni driver.

Fettet på min kedja är inte vattenlösligt så jag har inga problem med regn.

Och så måste man ibland köra med höggtryck för att inte repa skiten när man tvättar... men på avstånd helt klart :tummenupp

Jag är ju nybörjare, så kom gärna med tips. Är jag galen för att jag då och då kör med högtryck på flera meters avstånd vid hjulen exempelvis för att inte förstöra lagrerna.

Du fiskörde säkert, så nu har bromskivan rostat lite. Alternativt så har skivan varit varm och slagit sig i regnet/vattenpöl. Ut och testa bromsen ordentligt... Fast inte i trafiken.

Undvik högtryckstvätt - lager etc. skär otroligt fort när de inte är välsmorda!:gnissla

Efter regn så är det bara att kör vidare - om din hoj inte är gjord av socker dvs. då är det bara att ta fram glasyren och laga!:tummenupp

//M

Är ni allvarliga? Känns som om hojar ska kunna tåla lite regn, jag hoppas ni driver.

Fettet på min kedja är inte vattenlösligt så jag har inga problem med regn.

Och så måste man ibland köra med höggtryck för att inte repa skiten när man tvättar... men på avstånd helt klart :tummenupp

Jag är ju nybörjare, så kom gärna med tips. Är jag galen för att jag då och då kör med högtryck på flera meters avstånd vid hjulen exempelvis för att inte förstöra lagrerna.

Om man är vanlig motorcykelkonsument/-förbrukare som regelbundet kraschar eller säljer hojen så kan man skita i allt jag sa, då får man ju nytt hela tiden och behöver inte underhålla. Men om man vill ha kvar hojen några år så är det bra att veta att efter några timmars körning i regn på motorvägen så är kedjans rullar blanka och rena från fett, samtliga kulleder utan gummidamask i hojens länkage har blivit av med sitt fett osv. Det lilla fett som ev finns kvar ryker sedan när man tvättar hojen, i synnerhet om man måste använda avfettning.

Trycktvätt på stort avstånd är förstås bättre än på nära håll, men det är det bättre med konventionell vattenslang tycker jag. Det är ofta som elsystem dör på hojar där ägaren tillstår att han mycket riktigt använt högtryckstvätt men gjort det på stort avstånd. Sista var det ABS:en på en kompis nya BMW som dog på det viset. Det är en rätt penetrerande och findirspersiv vattendimma från en HT-tvätt.

Vid bilder från tex Barkarby kan man gå zooma på bilderna och se att ca 1/3 av hojarna som axxar iväg har för slaka kedjor mm. Andersson Turbo ett av undantagen. Så det är många som slarvar. Många kan inte ens spänna kedjan själva, och det är ändå en sån grej man måste köra flera ggr per sommar om man kör säg 500 mil eller mer.

Visst är jag noga med mina fordon, men jag kan ändå tycka att har man åkt i rejält regn så bör man iaf överväga att göra ngt ev de tvätt- och smörjåtgärder som jag rabblade ovan, även om man kan vänta ngn vecka om det är mer öväder på gång, kedjan måste man ju dock hålla smord.

Titta på en seriös cross/enduroåkare vad de gör med hojarna efter ngn timmes körning i väta, det är ändå med hojar som är gjorda för grisigheter. :D

Mvh
J

Last edited:
...Visst är jag noga med mina fordon, men jag kan ändå tycka att har man åkt i rejält regn så bör man iaf överväga att göra ngt ev de tvätt- och smörjåtgärder som jag rabblade ovan, även om man kan vänta ngn vecka om det är mer öväder på gång, kedjan måste man ju dock hålla smord.

Mvh
J

Visst ska man underhålla fordonen på ett korrekt vis! Kedjan skall alltid hållas inom rätt "häng" samt hållas välsmord, lager infettade etc. men detta anser jag som något som hör till hojägandet. Personligen tycker jag inte att det är nödvändigt att polera hojen varje gång man varit ut med den...:rolleyes:
Så att man skulle vara TVUNGEN att göra en extra liten genomgång av hojen bara för att man kört i lite regn är helt befängt enligt min personliga mening.:tungan

Visst ska man underhålla fordonen på ett korrekt vis! Kedjan skall alltid hållas inom rätt "häng" samt hållas välsmord, lager infettade etc. men detta anser jag som något som hör till hojägandet. Personligen tycker jag inte att det är nödvändigt att polera hojen varje gång man varit ut med den...:rolleyes:
Så att man skulle vara TVUNGEN att göra en extra liten genomgång av hojen bara för att man kört i lite regn är helt befängt enligt min personliga mening.:tungan

Som sagt så är det bara beroende på hur rädd man är om hojen. Man kan ju låta det gå ett antal turer i regn om man inte är så noga med sina aluminiumytor och sånt. Men till syvende og sidst det är ju ändå så att det är den frekvens med vilken hojen utsätts för väta och smuts som sätter frekvensen för rengöring, smörjning och ytskydd. Min lack på hojen är från 1996, det tror inte många. Jag körde Mälaren Runt i hällregn för några veckor sedan. Det tål förstås min hoj utan problem, men för att den ska vara lika fina om 5 år som den är nu så vart det rengöring och service när jag kom hem. :D

Ang vad som är "nödvändigt" så är ju allt relativt. Motorcyklar är ju bara rätt onödiga leksaker. Och vad gäller "polera" så antar jag att du menar mitt vaxande efter tvätt: Jag tycker det är så smidigt att lägga på tex Sonax Hårdvax när hojen är tvättad, det går ju så himla fort och det är ju läge just då, när hojen är helt ren från abrasivt vägdamm. Det tar 5 minuter med torktid och hojen blir som ny. Bara kul. Jag brukar vaxa visiret på båda sidor samtidigt, så har man förnyat imskydd. :D

I sommar har jag tvättat min hoj tre ggr och kört ca 500 mil hittills.

/J

Last edited:
Sista var det ABS:en på en kompis nya BMW som dog på det viset. Det är en rätt penetrerande och findirspersiv vattendimma från en HT-tvätt.

Är en trasig givare enligt BMW inget med HT att göra enligt dom, men även jag inser ju att HT på en Dator(BMW) inte kan va bra

Vid bilder från tex Barkarby kan man gå zooma på bilderna och se att ca 1/3 av hojarna som axxar iväg har för slaka kedjor mm. Andersson Turbo ett av undantagen. Så det är många som slarvar. Många kan inte ens spänna kedjan själva, och det är ändå en sån grej man måste köra flera ggr per sommar om man kör säg 500 mil eller mer.

Rem! :tummenupp

/r

Är en trasig givare enligt BMW inget med HT att göra enligt dom, men även jag inser ju att HT på en Dator(BMW) inte kan va bra

Rem! :tummenupp

/r

Men varför pajade navgivaren efter din tvätt? :va

Rem är suveränt, HD leder utvecklingen, BMW följer! :tummenupp ;)

Jag brukar tvätta av hela hojen, inget högtryck. Sedan blåsa av den med tryckluft om möjligt, i synnerhet gaffelbens- och styrdämpartätningar.

Därefter vax på lacken. Plockar bort sadenklädsel så att stoppningen får torka om vatten läckt in i sömmarna samt smörjer in klädslen med Armor All.

Litiumfett på alla länkar och leder. Tex styrdämpare, broms. och kopplingshandtag, broms- och växelreglage osv. Efter första turen efter tvätten smörjer jag kedjan när denna blivit torr från vatten. Motorcyklar tål regn rätt dåligt jämfört med bilar.

Om din broms är het, så är det nog sannolikt ngt fel på bromsarna redan innan regnet, förmodligen kärvar ngt belägg eller kolv. Jag skulle ta isär och kolla bromsarna. Lite farligt att åka så där.

Mvh
J

göra allt det här varje gång man tagit en tur i regnet?

Jag ser regn som ett sätt att slippa tvätta hojen.. Dock så har jag kardandrift som jag kollat oljenivån i en gång :D

Visst bör man se efter hojen. Spolar man av den lätt ofta så slipper man ju smuts som samlas och stelnar. Att smörja lager är ju också snabbt gjort. Jag blir lätt lite "galen" när jag tar fram slangen. Vill ju inte duscha hojen bara, vill gärna spola bort skiten och inte bara blöta ner den. Själv sprayar jag först med Biltemas "MC avfettning", låter det verka någon minut och spolar sedan rent. Efter det kör jag med Turtle wet wax eller vad det nu heter. Det är bara att spraya lite och sedan torka av medans hojen fortfarande är blöt.

Vilket fett är att rekomendera till hjullager? Använder ni samma fett till koppling, bromshandtag?

göra allt det här varje gång man tagit en tur i regnet?

Man kan ju -som jag skrev ovan- göra underhållet mer sällan, men det är som sagt dessa saker jag räknade upp som främst påverkas negativt av många mil i regn. Jag har ju bara varit snäll och talat om för en frågeställare vad det är som regnet påverkar på hojen, och vad man ska göra om man vill återställa. Sedan kan man ju återställa efter säg 3 turer i regn.... eller skita i det helt och hållet. Det är fritt! :D

Men vill man att hojen ska vara i samma skick efter några timmars körning i regn som innan miljöpåverkan skedde så har jag för er och frågeställarens skull rabblat upp vad man isf ska göra.

Men det normala hos vanliga hojkonsumenter att man tillåter sig en avtagande kurva på hojens teknsika status, dvs man accepterar att hojen blir risigare för varje år. Då är det ju bara att köra.

Hur svårt är det att förstå :D Det känns som att jag inte kan förmedla en de enklaste teorier om förebyggande underhåll här. :D

Nu ska jag iväg på ett ärende. Hämta nya bromsok, skivor och hjullager med packboxar till bilen. Skönt att byta innan de pajar. Även om konsekvenserna inte blir så allvarliga i en bil som på en hoj.

Visst bör man se efter hojen. Spolar man av den lätt ofta så slipper man ju smuts som samlas och stelnar. Att smörja lager är ju också snabbt gjort. Jag blir lätt lite "galen" när jag tar fram slangen. Vill ju inte duscha hojen bara, vill gärna spola bort skiten och inte bara blöta ner den. Själv sprayar jag först med Biltemas "MC avfettning", låter det verka någon minut och spolar sedan rent. Efter det kör jag med Turtle wet wax eller vad det nu heter. Det är bara att spraya lite och sedan torka av medans hojen fortfarande är blöt.

Vilket fett är att rekomendera till hjullager? Använder ni samma fett till koppling, bromshandtag?

Använd hjullagerfett till hjulen, det duger i sin tur till alla andra fettsmörjpunkter på hojen. Grejen med hjullagerfett är främst att det har hög flytpunkt, eftersom det annars riskerar att rinna ur navet när bromsarna hettat upp det.

Ett riktigt fint fett till allt detta är Omega 77, dock svårt att få tag på samt dyrt. Vanligt hjullagerfett duger!

Last edited:
Man kan ju -som jag skrev ovan- göra underhållet mer sällan, men det är som sagt dessa saker jag räknade upp som främst påverkas negativt av många mil i regn. Jag har ju bara varit snäll och talat om för en frågeställare vad det är som regnet påverkar på hojen, och vad man ska göra om man vill återställa. Sedan kan man ju återställa efter säg 3 turer i regn.... eller skita i det helt och hållet. Det är fritt! :D

Men vill man att hojen ska vara i samma skick efter några timmars körning i regn som innan miljöpåverkan skedde så har jag för er och frågeställarens skull rabblat upp vad man isf ska göra.

Men det normala hos vanliga hojkonsumenter att man tillåter sig en avtagande kurva på hojens teknsika status, dvs man accepterar att hojen blir risigare för varje år. Då är det ju bara att köra.

Hur svårt är det att förstå :D Det känns som att jag inte kan förmedla en de enklaste teorier om förebyggande underhåll här. :D

Nu ska jag iväg på ett ärende. Hämta nya bromsok, skivor och hjullager med packboxar till bilen. Skönt att byta innan de pajar. Även om konsekvenserna inte blir så allvarliga i en bil som på en hoj.

joora, jag menade bara på de momenten du räknade upp, jag är nybörjare och duttar mest på kedjan så jag ville bara veta helt enkelt sen får alla göra som de vill såklart, men nu har jag nära till gråten och dessutom regnar det här i sthlm, syndafloden säger en kollega och då blir jag ännu ledsnare och jag som bara ville veta några saker och nu måste jag ringa mamma. tack!

joora, jag menade bara på de momenten du räknade upp, jag är nybörjare och duttar mest på kedjan så jag ville bara veta helt enkelt sen får alla göra som de vill såklart, men nu har jag nära till gråten och dessutom regnar det här i sthlm, syndafloden säger en kollega och då blir jag ännu ledsnare och jag som bara ville veta några saker och nu måste jag ringa mamma. tack!

Många hojar har ju damasker på ledrna vid handtag och länkage, då sposas ubte fettet bort så fort. Jag har ju racegrejer på min fiskebåtshoj, ISR-bromsar, Öhlinsdöämpare, Storztillbakapinnar, Metmatchex sving, LSL-styrdämpare osv. Dvs öppna kulleder, aluminiumlåsmuttrar etc etc. Dessa grejer vissnar direkt om man inte håller det rent och smort.

Med den här för 40:- plus en bommulsstrasa har jag smort och torkat av alla leder i handtag och länkage på 2-3 minuter :D

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82840

Last edited:
Många hojar har ju damasker på ledrna vid handtag och länkage, då sposas ubte fettet bort så fort. Jag har ju racegrejer på min fiskebåtshoj, ISR-bromsar, Öhlinsdöämpare, Storztillbakapinnar, Metmatchex sving, LSL-styrdämpare osv. Dvs öppna kulleder, aluminiumlåsmuttrar etc etc. Dessa grejer vissnar direkt om man inte håller det rent och smort.

:tummenupp

du ska få en kram nästa gång vi ses!

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form