Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
...har jag gjort förut..oj jädrar vilken behandling!
-är det dåligt att tvätta av med högtryck?...har jag gjort förut..
nä de va inge fel på bromsarna innan vad jag märkt...utan dom gnisslade nu i morse + att det luktade brännt/illa... Men bäst o kolla upp det vilket fall...
Du vårdar hojjen fint du!
//M

oj jädrar vilken behandling!
-är det dåligt att tvätta av med högtryck?...har jag gjort förut..
nä de va inge fel på bromsarna innan vad jag märkt...utan dom gnisslade nu i morse + att det luktade brännt/illa... Men bäst o kolla upp det vilket fall...
Du vårdar hojjen fint du!
//M
Är ni allvarliga? Känns som om hojar ska kunna tåla lite regn, jag hoppas ni driver.
Fettet på min kedja är inte vattenlösligt så jag har inga problem med regn.
Och så måste man ibland köra med höggtryck för att inte repa skiten när man tvättar... men på avstånd helt klart![]()
Jag är ju nybörjare, så kom gärna med tips. Är jag galen för att jag då och då kör med högtryck på flera meters avstånd vid hjulen exempelvis för att inte förstöra lagrerna.
...Visst är jag noga med mina fordon, men jag kan ändå tycka att har man åkt i rejält regn så bör man iaf överväga att göra ngt ev de tvätt- och smörjåtgärder som jag rabblade ovan, även om man kan vänta ngn vecka om det är mer öväder på gång, kedjan måste man ju dock hålla smord.
Mvh
J

Visst ska man underhålla fordonen på ett korrekt vis! Kedjan skall alltid hållas inom rätt "häng" samt hållas välsmord, lager infettade etc. men detta anser jag som något som hör till hojägandet. Personligen tycker jag inte att det är nödvändigt att polera hojen varje gång man varit ut med den...![]()
Så att man skulle vara TVUNGEN att göra en extra liten genomgång av hojen bara för att man kört i lite regn är helt befängt enligt min personliga mening.![]()
Sista var det ABS:en på en kompis nya BMW som dog på det viset. Det är en rätt penetrerande och findirspersiv vattendimma från en HT-tvätt.
Vid bilder från tex Barkarby kan man gå zooma på bilderna och se att ca 1/3 av hojarna som axxar iväg har för slaka kedjor mm. Andersson Turbo ett av undantagen. Så det är många som slarvar. Många kan inte ens spänna kedjan själva, och det är ändå en sån grej man måste köra flera ggr per sommar om man kör säg 500 mil eller mer.
Är en trasig givare enligt BMW inget med HT att göra enligt dom, men även jag inser ju att HT på en Dator(BMW) inte kan va bra
Rem!![]()
/r

Jag brukar tvätta av hela hojen, inget högtryck. Sedan blåsa av den med tryckluft om möjligt, i synnerhet gaffelbens- och styrdämpartätningar.
Därefter vax på lacken. Plockar bort sadenklädsel så att stoppningen får torka om vatten läckt in i sömmarna samt smörjer in klädslen med Armor All.
Litiumfett på alla länkar och leder. Tex styrdämpare, broms. och kopplingshandtag, broms- och växelreglage osv. Efter första turen efter tvätten smörjer jag kedjan när denna blivit torr från vatten. Motorcyklar tål regn rätt dåligt jämfört med bilar.
Om din broms är het, så är det nog sannolikt ngt fel på bromsarna redan innan regnet, förmodligen kärvar ngt belägg eller kolv. Jag skulle ta isär och kolla bromsarna. Lite farligt att åka så där.
Mvh
J
göra allt det här varje gång man tagit en tur i regnet?
Visst bör man se efter hojen. Spolar man av den lätt ofta så slipper man ju smuts som samlas och stelnar. Att smörja lager är ju också snabbt gjort. Jag blir lätt lite "galen" när jag tar fram slangen. Vill ju inte duscha hojen bara, vill gärna spola bort skiten och inte bara blöta ner den. Själv sprayar jag först med Biltemas "MC avfettning", låter det verka någon minut och spolar sedan rent. Efter det kör jag med Turtle wet wax eller vad det nu heter. Det är bara att spraya lite och sedan torka av medans hojen fortfarande är blöt.
Vilket fett är att rekomendera till hjullager? Använder ni samma fett till koppling, bromshandtag?
Man kan ju -som jag skrev ovan- göra underhållet mer sällan, men det är som sagt dessa saker jag räknade upp som främst påverkas negativt av många mil i regn. Jag har ju bara varit snäll och talat om för en frågeställare vad det är som regnet påverkar på hojen, och vad man ska göra om man vill återställa. Sedan kan man ju återställa efter säg 3 turer i regn.... eller skita i det helt och hållet. Det är fritt!![]()
Men vill man att hojen ska vara i samma skick efter några timmars körning i regn som innan miljöpåverkan skedde så har jag för er och frågeställarens skull rabblat upp vad man isf ska göra.
Men det normala hos vanliga hojkonsumenter att man tillåter sig en avtagande kurva på hojens teknsika status, dvs man accepterar att hojen blir risigare för varje år. Då är det ju bara att köra.
Hur svårt är det att förståDet känns som att jag inte kan förmedla en de enklaste teorier om förebyggande underhåll här.
Nu ska jag iväg på ett ärende. Hämta nya bromsok, skivor och hjullager med packboxar till bilen. Skönt att byta innan de pajar. Även om konsekvenserna inte blir så allvarliga i en bil som på en hoj.
joora, jag menade bara på de momenten du räknade upp, jag är nybörjare och duttar mest på kedjan så jag ville bara veta helt enkelt sen får alla göra som de vill såklart, men nu har jag nära till gråten och dessutom regnar det här i sthlm, syndafloden säger en kollega och då blir jag ännu ledsnare och jag som bara ville veta några saker och nu måste jag ringa mamma. tack!
Många hojar har ju damasker på ledrna vid handtag och länkage, då sposas ubte fettet bort så fort. Jag har ju racegrejer på min fiskebåtshoj, ISR-bromsar, Öhlinsdöämpare, Storztillbakapinnar, Metmatchex sving, LSL-styrdämpare osv. Dvs öppna kulleder, aluminiumlåsmuttrar etc etc. Dessa grejer vissnar direkt om man inte håller det rent och smort.
|
|
Premiär för Östgöta Dundret
Under 1940 talet var Finspå... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |