kan jag sälja mc´n till firma och få kontant?

Zinzi

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
Yamaha XJR 1300
ja som rubriken säger, kan jag sälja min hoj till en mc firma och få kontant tillbaka? hur mkt tror ni en firma bjuder på en hoj som är värd 30k? får man mkt mindre pengar än om man säljer den på ex,blocket?

hoppas det är nån som har erfarenhet av detta!

mvh//Gura

Min förra hoj blev jag erbjuden 17ooo för hos en handlare,,"Blocket värde" ca 40ooo...jag bytte inte in den :p . så räkna inte med mer än hälften av marknadsvärde..

Om du menar att de köper in den rent av kommer du nog inte få ut mer än drygt 20k för den, vid byte ~25k. Handlarna måste tjäna på affären, många som ska ha en del av kakan.:pannkyss

Kan du inte åka till den firma du tänkt dig och fråga?:va Tror att det är dom som kan ge bäst svar på frågan. Tror för övrigt inte att dom bjuder speciellt mycket?!

Om du hittar "någon" som vill köpa in den så räkna inte med att få mer 15 000:-
Det är höst nu och dom lär inte kunna sälja den i år!

Sätt ut den på blocket för 20 000:- i stället om du måste bli av med den snabbt :tummenupp

Last edited:
Jag blev erbjuden 47tusen för min R6a 02 , i inbyte, vilket va rätt så ok med 2600 på mätaren, men jag avstod,
fick ju inte så mycket mera via blocket + (5000:-) med dem pengarna kan man ha roligare med,

En del firmor ger dig ju inte ens kontant. Köp hos dem eller kanske tillgodo hos butiken....

Åk runt och fråga, du lär knappast bli rik på affären iaf!

många gör tabben att dom annonserar på blocket för säg 40 000.- får inte sålt den, tröttnar och sen byter dom in den hos en handlare för 20 000-25 000.-

varför inte sätta ut den för 30 000 på blocket med en gång?

många gör tabben att dom annonserar på blocket för säg 40 000.- får inte sålt den, tröttnar och sen byter dom in den hos en handlare för 20 000-25 000.-

varför inte sätta ut den för 30 000 på blocket med en gång?

Håller med där, kommer göra liknande med min hoj, den billigaste ligger på ca. 50tkr, kommer lägga ut min för 42tkr någon gång i Oktober.

Sålde min förra för 23k, kollade vad jag skulle få i inbyte, 12k... Det skulle absolut inte vara högre om dom mot förmodan skulle köpa den av mig.
Beslutet var hyfsat enkelt...
/Danne

Hos en del kan man ställa sin mc till försäljning hos firmor som säljer på uppdrag åt kund, kostar en fast summa, inkluvsive annonsering, samt ev att de kan ordna finansiering , sen brukar en fast avgift tillkomma ex 10% av försäljningsvärdet.

Fördel=man kan nå köpare man kanske inte annars kan nå
Nackdel=du kanske "blir av" med hojen under annonseringen, samt att du inte får vad du förväntar dig heller.

Pruta hellre ovan nämda kostnaderder direkt på din hoj och den kanske blir lättsåld på blocket:tummenupp

Lätt att sälja på Blocket? Både och.. Men räkna med en massa crapsamtal & mail. "Vill du byta" osv.. Fast annonsen står under "Säljes" så kan det uppenbarligen missförstås. För att inte tala om dessa roliga spekulanter som ger skambud och skriver "säljer du för det priset så kommer jag direkt och hämtar.."

Lätt att sälja på Blocket? Både och.. Men räkna med en massa crapsamtal & mail. "Vill du byta" osv.. Fast annonsen står under "Säljes" så kan det uppenbarligen missförstås. För att inte tala om dessa roliga spekulanter som ger skambud och skriver "säljer du för det priset så kommer jag direkt och hämtar.."

Glöm inte idioter som låter skittaggade på tfn och säger att de ska komma och titta på t ex eftermiddagen.
Seriös som man är tvättar man och gör iordning hojen. När man egentligen har tusen viktigare saker att göra den dagen, för att sedan märka att ingen idiot kommer.
Ibland funderar man på att bara byta in skiten.

Detta hände mig senast förra veckan.

Att byta in en gammal hoj är nästan aldrig lönt. Som samtliga säger, sätt rätt pris direkt och ut med den blocket. Räkna dock med att det ändå kommer att finnas idioter som fortfarande tror att man kan pruta trots att man ligger billigare än övriga objekt.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage